מאבק הנכים: ועדת השרים אישרה מתווה שרי הרווחה והאוצר

הצעת החוק כוללת עיגון של שתי פעימות מתוך ארבע והצמדת הקצבאות לשכר הממוצע רק החל מ-2021 ■ מאבקים נוספים צפויים בוועדת הרווחה לאחר אישור בקריאה ראשונה

נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר (ג') הצעה ממשלתית של שר העבודה והרווחה חיים כ"ץ להעלאת קצבאות הנכות. כ"ץ הודיע כי בכוונתו להעביר את הצעת החוק בקריאה ראשונה במליאת הכנסת עוד השבוע.

בשבועות האחרונים התגלעו ויכוחים רבים סביב העלאת קצבאות הנכים, לאחר שהתברר שהאוצר נסוג מההסכמות אליהן הגיעו עם נציגי הנכים בחודש ספטמבר. האוצר התחייב בתקציב המדינה רק ל-60% מהסכום ונסוג מסעיפים כמו הצמדת הקצבאות לשכר הממוצע. באוצר ציינו באחרונה כי הם לא רוצים לעגן את שתי הפעימות ב-2020 וב-2021 בגלל חוק הנומרטור, שמחייב את המדינה להציג כבר עכשיו מקורות תקציביים להתחייבויות העתידיות שלה. 

בקרב ארגוני הנכים נרשמת אופטימיות זהירה, כתוצאה מהאכזבות הרבות בחודשים האחרונים, וכן מכיוון שקיוו להגיע להישגים טובים יותר. עם זאת, יש בהצעת החוק התקדמות וקביעת תקדימים, כמו למשל הצמדת הקצבאות לשכר הממוצע, גם אם רק עוד שלוש שנים.

מי שדחף לשפר את החקיקה לטובת הנכים היה שר הרווחה חיים כ"ץ, ואתמול הגיע להסכמות עם שר האוצר משה כחלון בתיווכו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ככל הידוע, באגף התקציבים לא היו שותפים באופן מלא להסכמות, ועדיין לא ברור מהם המקורות התקציביים לתוכנית. ועדת הכספים תדון היום בהעברת 1.25 מיליארד שקל מתקציב 2018, לצורך מימון התוכנית. 

עיקרי הצעת החוק להעלאת קצבאות הנכים
 עיקרי הצעת החוק להעלאת קצבאות הנכים

הצעת החוק לא כוללת עיגון של ארבע הפעימות, אלא רק של שתי הפעימות הראשונות - בתחילת ינואר 2018 (הסכום יינתן רטרואקטיבית) ובתחילת יולי 2018. העלות הכוללת של שתי הפעימות הראשונות היא 2.04 מיליארד שקל לשנה כשמעבר לכך יתווסף סכום של 100 מיליון שקל שיועברו לטובת הגדלת קצבאות ילד נכה וכן דמי ליווי לעיוור בשנה מתקציב המדינה.

כמו כן, סוכם כי שרי הרווחה והאוצר יקימו ועדה שתמליץ על אופן חלוקת יתר הסכום במסגרת שתי פעימות נוספות - בתחילת 2020 ותחילת 2021. לאחר ארבע הפעימות יגיע היקף הגידול בקצבאות ל-4.24 מיליארד שקל.

אם החוק יעבור בכנסת בהצבעה ראשונה הוא יחזור לוועדת הרווחה והעבודה, ושם צפויים מאבקים נוספים במטרה לשיפור המתווה. אחד הסעיפים שהיו במחלוקת היה הצמדת קצבאות הנכים לשכר הממוצע במשק, ושני הצדדים סיכמו כי הצמדה תתבצע רק החל מ-2021. לא ברור מה תהיה תגובת הנכים לסעיף זה, שמשמעותו שחיקה של שלוש שנים נוספות בקצבאות, ביחס לשכר הממוצע.

סעיף בעייתי נוסף היה הסכום אותו רשאים נכים להשתכר ללא הפחתה בשיעור קצבאותיהם (דיסריגארד). לפי ההצעה, הסכום יעלה ל-3,400 שקל, החל מתחילת 2018, ול-3,500 שקל החל מיולי 2018. זאת, לעומת סכום של 2,850 שקל כיום. המטרה היא להפחית את התמריצים השליליים לכניסה של נכים לשוק העבודה, אבל הסכום הזה נמוך ממה שתוכנן בתחילה. למרות שהסעיף הזה חשוב במיוחד, באוצר חוששים מהסכום שיתווסף להיקף הקצבאות כתוצאה מהעלאת הדיסריגארד - סכום שהיום לא שולם כי הופחת מקצבאות הנכים שיצאו לעבוד.

הצעת החוק כוללת העלאת קצבת הנכות של 250 אלף בעלי מוגבלויות בשיעור של 340 שקל החל מינואר, ו-501 שקל החל מיולי הקרוב; 25 אלף נכסים הנזקקים לקצבת שר"מ (שירותים מיוחדים), בשתי הדרגות הגבוהות ביותר, יקבלו 200 שקל החל מתחילת 2018 (ובסך הכל יקבלו 701 שקל החל מיולי). אזרחים ותיקים נכים (שנכותם נקבעה טרם הגיעו לגיל פרישה מעבודה על פי חוק) לא נכללו במתווה עליו סוכם בספטמבר, אך כעת יזכו לתוספת של 170 שקל החל מינואר 2018, ו-251 שקל החל מיולי הקרוב. אוכלוסיה זו כוללת 82 אלף אזרחים ותיקים.

"לפנינו מספר שלבים לפני שנברך על המוגמר"

אלכס פרידמן, יוזם מאבק הנכים ויו''ר ''נכה לא חצי בן אדם'', מסר בתגובה: "מרגש לקצור את פרי עמלנו בשלושת השנים האחרונות ולראות את השינוי ההיסטורי קורה. העלאת הקצבה והצמדתה לשכר הממוצע במשק הם בהחלט בבחינת תקדים כלכלי חברתי היסטורי. לאורך כל המאבק הצלחנו להחדיר לתודעה הישראלית ולמקבלי ההחלטות כי ציבור הנכים בישראל אינו שקוף ולא ניתן עוד להפקירו. לפנינו עוד מספר שלבים עד שיהיה ניתן לברך על המוגמר, אך ללא ספק, גם בנקודת הזמן הנוכחית, מדובר במהלך שישנה את פני החברה הישראלית והאופן שבו היא מתייחסת לחלשים ביותר".

נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים, מסרה: אנו כמובן נשמח לברך על המוגמר, ונודה לכל האנשים שיגרמו לחוק הזה לקרום עור וגידים. לא נשקוט ולא ננוח עד שהעוול ההיסטורי עם קצבאות העולב יהפוך לקצבאות ברות קיימא בגובה שכר המינימום הנהוג במשק, הדיסריגארד יועלה לגובה שכר המינימום, הנכים העוברים עם קצבת הנכות לקצבת זקנה יקבלו את המגיע להם, הקצבאות יוצמדו לשכר הממוצע במשק החל מינואר 2018, והפעימות הנוספות ישולמו ב-2019 וב- 2020 לכל המאוחר".