מאבק הנכים: התקדמות משמעותית במשא-ומתן

ראש הממשלה תיווך בין הצדדים, שמתקרבים להסכמות על מתווה שבסופו יועלו הקצבאות בהיקף של 4.2 מיליארד שקל ■ המתווה צפוי לכלול הצמדה לשכר הממוצע, אך רק החל מ-2021

מחאת הנכים בנתב"ג. צילום: דוברות רש"ת
מחאת הנכים בנתב"ג. צילום: דוברות רש"ת

הצעת החוק להעלאת קצבאות הנכים צפויה לעבור לוועדת השרים לחקיקה, לאחר שגובש מתווה מעודכן בתיווכו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בשיחות השתתפו שר הרווחה חיים כץ, שר האוצר משה כחלון, פרופ' אבי שמחון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. לצדדים נשארו כמה סעיפים קטנים עליהם עוד לא הסכימו, אך ככל הנראה מדובר בהתקדמות יחסית משמעותית. עם זאת, לא מן הנמנע שלאחר קריאה ראשונה, עם חידוש הדיונים בוועדת הרווחה, יהיו נסיונות נוספים לשפר את המתווה.

לפי המתווה התגבש, קצבאות הנכים יוצמדו לשכר הממוצע החל מ-2021, גרסה פחות טובה מהמתווה שסוכם בספטמבר, אך טובה משמעותית ממה שהסכימו באוצר לאחרונה. האוצר התחייב לתת 4.2 מיליארד שקל, אך האופן שבו יחולק הכסף בשתי הפעימות עדיין לא נקבע. הסכום שיהיה לנכים מותר להשתכר ללא שייפגעו הקצבאות שלהם צפוי לעלות עוד השנה לכ-3,500 שקל.

מאלכס פרידמן, יוזם מאבק הנכים ויו''ר ''נכה לא חצי בן אדם'' נמסר כי: "מדובר בפרק נוסף ממהלך חברתי כלכלי היסטורי שישנה את פני החברה הישראלית. הצעת החוק עדין דורשת תיקונים, הבהרות ותוספות, אך העיקר כי עקרונות ההסכם ובעיקרם ההצמדה לשכר הממוצע במשק יעוגנו בחקיקה, לרבות הקצבאות הנגזרות כגון קצבת שירותים וילד נכה. אנו מודים לראש הממשלה, בינימין נתניהו, ויו''ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, על התערבותם והכרעתם ומקווים להעברת החוק בימים הקרובים".