פורד מפתחת מכונית משטרה שרושמת דוחות

יצרנית הרכב הגישה בקשה לפטנט עבור רכב אוטונומי שנעזר בבינה מלאכותית כדי להעניש נהגים סוררים ■ הרכב יוכל להגיב ולעצור בצד רכב שנוהג בצורה לא יציבה, והשוטרים יוכלו להתערב אם הנהג חשוד בנהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים

מכונית שתדע למצוא מקומות מסתור ולהסוות את עצמה בהן / צילום: מריו אנזוני, רויטרס
מכונית שתדע למצוא מקומות מסתור ולהסוות את עצמה בהן / צילום: מריו אנזוני, רויטרס

האם פורד נערכת ליום בו שוטרי תנועה אנושיים יוחלפו במכונות? יצרנית המכוניות הגישה בקשה להוצאת פטנט על רכב משטרה אוטונומי, שלא רק ינהג את עצמו ללא מגע אדם, אלא גם יתבסס על טכנולוגיית בינה מלאכותית כדי להוציא דו"חות מהירות לנהגים שעברו על החוק.

המכונית תזהה עבירות מהירות והפרות חוק נוספות, כמו נהג שמתעלם מתמרור. היא תוכל לזהות אותן בעצמה וגם דרך התחברות למצלמות תנועה או חיישנים, בשלב הבא המכונית תצלם את לוחית הרישוי, תרדוף אחר הרכב שביצע עבירה או תתקשר באופן אלחוטי עם הרכב והנהג שבו כדי לאמת את זהותו ולהוציא זימון לבית המשפט. היא יכולה גם ליצור קשר עם מכוניות אחרות באזור. אלגוריתם למידת המכונה של פורד יוכל לקבוע האם ההפרה מצדיקה אזהרה בלבד, דו"ח או זימון לבית משפט, ולהעביר את ההחלטה לנהג.

הבקשה לפטנט גם מתארת תרחישים אחרים בהם שוטרים נמצאים ברכב האוטונומי, אך הם אינם אלה שנוהגים בו. במקרים כאלה, הרכב יכול להגיב ולעצור בצד רכב שנוהג בצורה לא יציבה, והשוטרים יוכלו להתערב אם הנהג חשוד בנהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים. השוטרים שבתוך הרכב יוכלו גם לקחת עליו שליטה באופן ידני או להשתמש בחיבור האלחוטי שלו למאגרי מידע כדי לאסוף אינפורמציה רבה יותר על עבריינים. לפי האתר מוטור1, בו פורסמה בקשת הפטנט לראשונה, נכתב בה גם שהמכונית תדע למצוא מקומות מסתור ולהסוות את עצמה בהן.

הבקשה הוגשה למשרד הפטנטים וסימני המסחר האמריקני ופורד מציינת כי "מטלות משטרתיות רוטיניות כמו הנפקת דוחות על מהירות או על אי עצירה בתמרור עצור יוכלו לעבור אוטומיציה, כך ששוטרים יוכלו לבצע משימות שלא יכולות לעבור אוטומציה".

באתר פורצ'ן ציינו כי הגשת הפטנט לא מחייבת שפורד אכן תבנה מוצרים עם הטכנולוגיה הזו, ושבמידה שאכן תבנה, ניתן לצפות לתגובה בדמות תביעות רבות בנוגע להפרת פרטיות שימנעו ממנה להיכנס לכלל שימוש. באתר פיוצ'ריזם העלו גם את שאלת המוסר שעולה כששמים את שמירת החוק בידי בינה מלאכותית ושאלו האם אכן ניתן לסמוך על הטכנולוגיה במשימה כזו. במוטור1 הזהירו שהצעד הבא עלול להיות מכוניות משטרתית שגם ישתלטו על מכוניות בסביבתן והזכירו שגם טכנולוגיות פשוטות יותר כמו מצלמות מהירות הן שנויות במחלוקת היום.

פורד כבר מספקת רכבים לרשויות אכיפת החוק ב-7 דגמים שונים, ביניהם גם מכונית היברידית המותאמת למרדפים, המכונית ההיברידית היחידה שנבחנה עבור צרכים משטרתיים כמו מהירות ויכולת לנהוג מעל מכשולים. טעינת הסוללה שלה נמשכת שעתיים וחצי ומאפשרת למכונית לנסוע כ-34 ק"מ ללא דלק.