האם שניב תהפוך למיני-סנו?

הפעילות הממוזגת של שניב מזכירה את פעילותה של סנו

דוחות כספיים /  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דוחות כספיים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לאחר שנים של קיפאון בחדירת המותג הפרטי בישראל, בהן שוכנעו רבים כי הציבור חפץ רק במותגים, חל מהפך. בשנים האחרונות המותג הפרטי הוא הכוכב הצומח ברשתות הקמעונאיות. העמקת חדירתו שם למגוון קטגוריות, מייצרת חלון הזדמנויות ליצרנים קטנים ובינוניים. חברת שניב היא אחת הנהנות וצפויה להמשיך וליהנות מפריחת המותג הפרטי. בעוד שוק הנייר בישראל צמח אשתקד ב-1.6%, החברה צמחה בכ-12% בשורה העליונה.

שניב  היא חברה תעשייתית הפועלת בשני תחומים עיקריים: מוצרי נייר גולמי ומוצרי נייר מוגמרים. המכירות של נייר גולמי מתבצעות בשנים האחרונות רובן ככולן לצרכי המוצרים של החברה ואילו המכירות החיצוניות זניחות יחסית ומתכווצות. לחברה מתחרות בדמות חוגלה, קימברלי וסנו, שגדולות ממנה משמעותית בהיקף העסקים והמשאבים הזמינים, ולפיכך התבססות אסטרטגית על צמיחת המותג הפרטי הולמת את החברה כמו כפפה ליד.

בונה על Near Food

יש לציין כי הרווחיות של שניב תלויה במחירי תאית ונייר ממוחזר, המהווים חומרי גלם מהותיים בפעילותה, ולפיכך עינם של המשקיעים צריכה להיות פקוחה למגמות המחירים בתחום. כך, מחירי התאית מזנקים בהתמדה בשנה האחרונה, עובדה הפוגמת בסנטימנט המסחרי במניה, שאיבדה השנה כ-10% ואשתקד הציגה קיפאון. אולם בחמש השנים האחרונות עלתה המניה בכ-166%.

עיקר המכירות של מוצרי נייר מוגמרים בשניב מתבצעים לשוק הביתי. מדובר בשוק של 750 מיליון שקל בשנה, בו לחברה מכירות שנתיות של 170 מיליון שקל. לשניב נוכחות צנועה בלבד בשוק המוסדי, הנאמד ב-450 מיליון שקל בשנה, מתוכו חלקה הוא 20 מיליון שקל בלבד. החברה רואה הזדמנות לצמיחה בשוק המוסדי, אך היא פעילה שם בעיקר במכירת נייר ממוחזר ובהצלחה מוגבלת.

העמקת חדירת המותג הפרטי ברשתות הקמעונאיות היא מנוע הצמיחה של המוצרים המוגמרים של שניב ותהליך זה צפוי להמשך בעתיד הנראה לעין. לצד מכירת מוצרי נייר קלאסיים כגון מגבות נייר, נייר טואלט, ממחטות אף ומפיות, מנסה החברה החל מסוף 2014 להרחיב את סל מוצריה לתחום ה-Near Food. במסגרת פעילות זו היא מוכרת מוצרים כגון כלי אוכל חד-פעמיים תחת המותג טאץ'. סך מכירות המוצרים המשלימים הסתכמו ב-2016 ב-19 מיליון שקל, בהשוואה ל-15.2 מיליון שקל ב-2015.

מיזוג מאתגר

לאחרונה קיבלו בעלי המניות בשניב החלטה אסטרטגית להרחיב מהותית את פעילותה לתחום ה-Near Food. החלטה זו תורגמה לרכישת ההחזקות בחברת סאסאטק באמצעות החלפת מניות, עסקה שהושלמה ביום האחרון של שנת 2017. במסגרת המיזוג קיבלו בעלי המניות של סאסאטק כרבע ממניות החברה הממוזגת, כך ששווי השוק של שניב גדל לכ-280 מיליון שקל.

סאסאטק אינה חברה ממונפת, כך שמינוף החברה הממוזגת יירד. לסאסאטק מוצרים שאינם מזון ב-3 תחומים עיקריים: ניקוי לבית ולשוק המוסדי, מוצרים משלימים לרכב, שמנים וחומרים למגזר הטכני ומוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה. הפעילות הממוזגת של שניב מזכירה את פעילותה של חברת סנו, הנסחרת בתל-אביב בשווי של כ-2.5 מיליארד שקל, ואולם סנו (בעבר בעלת מניות מרכזית בשניב) משליכה את יהבה על מותגים רבים, בניגוד לשניב, הרוכבת על גבי המותג הפרטי בתחום מוצרי הנייר, בעוד שפעילותה מחוץ לתחום זה בחיתוליה. על-פי הערכות, ערב המיזוג ה-EBITDA המאוחדת של שניב וסאסאטק ב-2018 צפויה לעמוד על 45-50 מיליון שקל. זאת כאשר לחברה המאוחדת חוב נטו של 92 מיליון שקל.

נדגיש כי המיזוג מאתגר עבור צמד החברות ולפיכך ייתכנו רעשים ותקלות בדרך, בדגש על שנת המיזוג הראשונה. ואולם, היה והמיזוג יצליח, עשויה להתהוות בזירה המקומית מיני-סנו, שתיהנה מפריחת המותג הפרטי, קיטון בסיכון העסקי הנובע מתלות במכירת מוצרי נייר וחדירה לשוק המוסדי בו דריסת הרגל שלה מינורית.

נציין כי החזקות הציבור בשניב דוללו בעקבות המיזוג ל-13% בלבד ולפיכך בהחלט צפוי ונדרש מהלך של הפצת מניות על מנת לייצר פיזור מינימלי וסחירות ולאפשר כניסתה של המניה למדד SME60. לתפיסתנו, אין היגיון להחזיק בחברה ציבורית אשר אחוז כה קטן ממניותיה מוחזק על-ידי הציבור.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.