הנפט בשיא של 3 שנים; יכול להיות שהגאות הלכה רחוק מדי

עם מחירי נפט ברנט של יותר מ-70 דולר לחבית בתחילת השבוע, מתעוררים סיכונים חדשים לתעשייה שעדיין מתאוששת מתקופה של ירידה ממושכת

חביות נפט / צילום: סוכנות צילום אנטרה / רויטרס
חביות נפט / צילום: סוכנות צילום אנטרה / רויטרס

מחירי הנפט קרובים לשיא של שלוש שנים, אבל אנליסטים רבים אומרים שהגאות הזו כבר הלכה רחוק מדי, ומהר מדי. עם מחירי נפט ברנט של יותר מ-70 דולר לחבית בתחילת השבוע, מתעוררים סיכונים חדשים לתעשייה שעדיין מתאוששת מתקופה של ירידה ממושכת.

גיאופוליטיקה

הגאות במחירים נובעת בחלקה מהמתחים במזרח התיכון שיכולים לשבש את אספקת הנפט. ממשל טראמפ התחייב ביום שישי שעבר לסגת מהסכם הגרעין מ-2015 עם איראן, אם לא יהיו בו שינויים משמעותיים, ולהטיל עיצומים חדשים על טהרן. להחלטה הזו יש השלכות על יצוא הנפט האיראני כאשר המדינה נפגעת ממחאה נגד המשטר.

המשקיעים עוקבים בעצבנות גם אחרי התפתחויות במשפחת המלוכה בסעודיה, אחרי המסע נגד השחיתות במפיקת הנפט הגדולה בעולם. עם זאת, כמה אנליסטים מאמינים שהמתחים הללו ישככו, ומחירי הנפט יאבדו את התמיכה המיידית הזו בהם.

"הסלמה בסעודיה או באיראן, שבה תיפגע תפוקת הנפט, לא נראית סבירה בגלל אינטרסים כלכליים הדדיים חזקים", אמר הנס ואן קליף, כלכלן אנרגיה בבנק ABN אמרו.

הביקוש לנפט גולמי

ביקוש חזק לנפט, בגלל התרחשות נדירה של צמיחה עולמית בו זמנית, מלבה גם הוא את הגאות האחרונה במחירים. צריכת הנפט העולמית עלתה ב-2017 ב-1.5 מיליון חביות ביום, יותר מהממוצע ההיסטורי, והיא צפויה לעלות בעוד 1.3 מיליון חביות השנה, לפי אומדני סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

אבל עלייה בעלות הנפט צריכה למתן את הגידול בביקוש, בייחוד בתחנות הדלק.

"נהגים אמריקאים שניצבים בפני מחירי בנזין עולים יכולים לגרום להאטה בביקוש", אמר אולה הנסן, אסטרטג הסחורות של סקסו בנק.

המשמעת של אופ"ק

הגאות במחירי הנפט החלה אחרי תקופה ארוכה של שקיעה, וכאשר ארגון המדינות המייצאות נפט אופ"ק ועוד מפיקות גדולות כמו רוסיה החלו לשוחח, ואחר כך ליישם, קיצוצי תפוקה. המחירים הגבוהים יותר כעת עלולים לגרום לקואליציה הזו להתפרק, כאשר המפיקות ינסו להרוויח כמה שיותר מהעלאת תפוקה במחירים הגבוהים יחסית.

כמה ממדינות אופ"ק, כולל היצואנית הגדולה בעולם, סעודיה, חוששות מאובדן של נתחי שוק למפיקות מארה"ב. "הכנסות גבוהות יותר הן יותר כסף בקופת המדינה בטווח הקצר, אבל אופ"ק מסתכן באובדן של נתחי שוק למפיקי פצלים בארה"ב בטווח הבינוני והרחוק", לפי קומרצבנק.

הקידוחים בארה"ב

נפט גולמי יקר יותר הוא ברכה למפיקות פצלים זריזות בארה"ב, שממהרות להוסיף כושר תפוקה כשהמחירים עולים. הנפט ממערב טקסס, שמייצג את המחיר האמריקאי, נסחר מעל 60 דולר לחבית, רמה שקשורה בדרך כלל לעלייה בתפוקה. מספר אסדות הקידוח הפעילות בצפון אמריקה עלה בשבוע ב-10% לשיא של ארבעה חודשים, 752, לפי חברת שירותי הנפט בייקר יוז.

בשבוע שעבר עידכן משרד האנרגיה הפדרלי את תחזיתו לתפוקת הנפט בארה"ב ב-2018 לממוצע של 10.3 מיליון חביות ביום, שיא חדש שגבוה בכ-300,000 חביות ביום מהתחזית שפורסמה לפני חודש. זו גם רמה שגבוהה ב-11% מאומדן הממוצע של 2017, של 9.3 מיליון חביות ביום.

"ככל שהמחירים עולים, כך מפיקי פצלים שואבים יותר", אמר תמאס ורגה, אנליסט נפט בחברת הברוקרים PVM.

אסדות
 אסדות

ספקולנטים

בעוד הסנטימנט על הנפט הפך להיות חיובי, קרנות גידור ומשקיעים ספקולטיביים אחרים צברו מספר שיא של פוזיציות לונג - הימורים שוריים על הנפט. אם הסנטימנט מתהפך חזרה, המשקיעים הללו ימהרו לסגור את ההחזקות הללו, ויורידו את המחירים בבת אחת.

"הגאות הלכה רחוק מדי מהר מדי, ועם ההגזמה במספר פוזיציות הלונג כעת, תיקון זמני כלפי מטה במחירים נראה אפשרי", אומר ואן קליף מבנק ABN אמרו.