הלחץ עבד: ריאנאייר חזרה בה ממדיניות המפלה ישראלים

חברת התעופה הודיעה על שינוי ביכולתם של נוסעים ישראלים לעלות למטוס עם כבודה נוספת - והתקפלה ■ עם זאת, ריאנאייר ממשיכה לטעון כי הסדרי הביטחון בנתב"ג מקשים על מדיניות הכבודה שלה

ריאנאייר / צילום: שאטרסטוק
ריאנאייר / צילום: שאטרסטוק

חברת התעופה ריאנאייר חזרה בה מהודעתה מ-15 בנובמבר על שינוי המדיניות שלה, לפיה בעקבות הליכים ביטחוניים נוספים בנמל התעופה בישראל, הנוסעים הטסים מישראל ואליה לא יורשו להעלות לתא המטוס תיק יד נוסף. בפועל, הדבר אמר שאם הישראלים יביאו עמם לטיסה מזוודה נוספת, הם ישלמו עליה לא פחות מ-50 אירו לכל כיוון. 

לאחר פרסום הסעיף החדש, החברה עמדה מול לחץ גדול הן מכלי התקשורת הישראליים והן מרשות שדות התעופה, וכאמור חזרה בה מהחלטתה. עם זאת, ריאנאייר ממשיכה להתעקש כי סידורי הביטחון בישראל הם שמקשים על מדיניות הכבודה שלה, אך מציינת כי היא תמשיך לעבוד עם דרישות הביטחון של נמלי התעופה בישראל.

חברת התעופה ריאנאייר מקבלת ממדינת ישראל מאות אלפי שקלים בשנה במסגרת מענקים על קווים מיעדים חדשים, סבסוד טיסות חורף לאילת ופטור מלא מאגרות (על טיסות לנמל התעופה באילת), וזאת אחת הסיבות להתרעמות של המוסדות הישראלים לשינוי המדיניות. 

לפניית "גלובס" לאחר פרסום הסעיף המונע מהישראלים להעלות את כבודתם הנוספת ללא תשלום, נימקו בריאנאייר: "נוסעים שמחזיקים בידיהם כרטיס טיסה בסיסי (Non-priority) הנוסעים אל ישראל וממנה, אינם מורשים להביא עמם למטוס תיק יד שני, בכדי למנוע עיכובים בהליך העלייה למטוס לאור הליכי ביטחון נוספים הנדרשים בנמלי התעופה בישראל".

ברשות שדות התעופה הופתעו מתגובת ריאנאייר. הם הדגישו כי אין כל הבדל בין ההליך הביטחוני שעברו הנוסעים מישראל עוד לפני השינוי במדיניות, וכי אין כל הבדל בין ההליך הביטחוני הקיים בישראל ביחס לנמלי תעופה אחרים. ואכן בטרמינל 1 ממנו ממריאה ריאנאייר, ההליך דומה לכל מקום אחר בעולם, במסגרתו המזוודות עוברות שיקוף כמקובל.

יתרה מכך, אם ריאנאייר טוענת כי בנמלי התעופה בישראל קיים הליך ביטחוני אחר, הרי שגם חברות לואו קוסט אחרות, בהן וויז אייר או איזי ג'ט, היו מתאימות את מדיניות הכבודה שלהן בהתאם.

רשות שדות התעופה פנתה אל ריאנאייר בכדי לקבל הבהרות על מדיניות זו, ובחברה התעקשו כאמור כי ההסדרים הביטחוניים בישראל מחייבים אותה להפלות את הנוסעים הישראלים.

האם הסיבה האמיתית הייתה כתוצאה מניסיון מר של החברה עם הנוסעים הישראלים שניסו להעלות למטוס מזוודות טרולי דחוסות וכבדות מהמותר - מה שהוביל לוויכוחים ולעיכובים בהמראות? בחברות תעופה אחרות בעולם, במקרים בהם הנוסעים מגיעים עם מטען חריג, הם נדרשים לשלם בו במקום על חריגה בגודל המזוודה או במשקלה. יש להניח כי אילו ריאנאייר הייתה בוחרת לנהוג באופן הזה - כלומר לגבות במקום ממי שמעלה מטען חריג בגודלו - התחושה בקרב הנוסעים הישראלים הייתה אחרת כיום. כך או כך, חשוב לקחת בחשבון את המדיניות הזו ולנצל את כוח הצרכנים בבחירה של חברת תעופה, תחרותית ככל שתהיה. 

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "החברה עושה שימוש מטעה במינוח הביטחוני. מדובר בסוגיה שיש עמה היבט תפעולי ומסחרי ולא היבט ביטחוני. הנוהל הביטחוני בנמלי התעופה בישראל הוא אחיד לכל חברות התעופה.

"הסוגיה מעוררת המחלקות שמעלה ריאנאייר מתייחס לכבודת יד שחורגת מהמידות והמשקל המותר ושבמעמד העלייה למטוס לפיכך תידרש לעבור לבטן המטוס ככל מזוודה אחרת. במקרה כזה, בהיבט הביטחוני עליו מדברת ריאנאייר, הרי שהנוסע לא צריך לחזור לאחור בתהליך ולבצע צ'ק-אין עצמאית, אלא שעל החברה להעביר את המזוודה לבטן המטוס ולא לאפשר עלייתה לתא הנוסעים.

"מרבית חברות התעופה בעולם לא מהססות לקנוס נוסעים שמגיעים למטוס עם מזוודה חריגה במשקלה ובגודלה עם תשלום שנגבה מהם בו במקום כשהחברות עצמן הן שמעבירות את המזוודה לבטן המטוס. הליך כזה אמנם עשוי לעכב את מועד ההמראה - מה שריאנאייר כחברת לואו קוסט תנסה למנוע בכל דרך - אבל יש להניח כי דרך גביית קנסות (שהיא מוצדקת במידה) היא תוכל להשיג את המטרה". 

ריאנאייר לא לבד 

ריאנאייר היא לא היחידה ששינתה את מדיניות הכבודה שלה. בטיסות פנים בארה"ב, למשל, חברות התעופה מהנוסעים מפצירות למסור את מזוודות הטרולי שלהם לפני העלייה למטוס, ולעתים אפילו מכריחות לעשות כן. הסיבה לכך היא שהמקום במדפי האחסון שמעל המטוסים מוגבל.

יונייטד איירליינס פרסמה באתר שלה מדיניות הקובעת כי מי שרכש כרטיס אקונומי בסיסי ואינו מחזיק במועדון הנוסע המתמיד של החברה, יורשה להעלות למטוס תיק יד אישי בלבד. מזוודת טרולי או תיק יד נוסף שיביא עמו נוסע כזה למטוס תחייב תשלום של 25 דולר עם מסירת התיק (תשלום שניתן לבצע בכרטיס אשראי בלבד).

בכל מקרה, תיקי היד צריכים להתאים למידות בהתאם למדיניות חברת התעופה: מידות של 22 x 35 x 56 למזוודת טרולי ומידות של 22 x 25 x 43 לתיק היד האישי (מתאים לגודל של תיק למחשב נייד למשל). חריגה במידות התיק עשויה לגרור חיובים נוספים, כמו גם חריגה במשקל המותר.

מדיניות דומה נכנסה לתוקפה גם בחברת אמריקן איירליינס - רוכשי הכרטיס הבסיסי יידרשו להוסיף 25 דולר עבור טרולי/תיק יד מעבר לתיק האישי שיוכלו להעלות למטוס.

זאת ועוד, החל מ-15 בינואר אוסרת יונייטד על העלאת סוללות ליתיום לתא הנוסעים - כולל מתיקי יד חכמים המצוידים בסוללות אלה. תיקים מהם לא ניתן להסיר את הסוללות - לא יורשו לעלות למטוסי יונייטד איירליינס.