רשת iShare קרסה - והלקוחות נותרו ללא כסף וללא סחורה

לצרכנים ששילמו כסף מראש ולא קיבלו מוצר שהזמינו יש סיבה לדאגה ■ במקרים של קריסת חברות, הצרכנים הם האחרונים בדירוג הנושים ■ מהחברה נמסר: "אנו עושים את כל המאמצים כדי לפתור את המצב שנוצר"

לקוחות בחנות אפל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
לקוחות בחנות אפל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

לאחר שרשת iShare קרסה, צרכנים רבים נותרו בלי כספם ובלי מוצרים שרכשו. הרשת מנתה שני סניפים, האחד בשכונת פלורנטין בתל-אביב והשני בפתח-תקווה, והיא מכרה מוצרי אפל, לרבות סמארטפונים ומחשבים ניידים.

בימים האחרונים הרשת הורידה את האתר שלה וסגרה את החנויות - אולם יש לציין כי לא מדובר בצעד מפתיע לאור ריבוי תלונות של צרכנים על התנהלות הרשת. במקרים רבים שיטת המכירה, שלא במקרה הרגיזה צרכנים רבים, הייתה תשלום מראש על מוצרים (ולהזכיר כי מדובר במוצרים בשווי אלפי שקלים) ואספקת בחלוף מספר שבועות. לא תמיד התנהלה הרשת עם מלאי קיים. רק לאחרונה דווח כי על מכשירי אייפון X החדשים נעשתה מכירה מוקדמת - אולם מתלונות של צרכנים גם בקבוצת וואטאספ שפתחו לצורך העניין - אספקת המוצרים במקרים רבים בוששה להגיע - עדות לכך אפשר למצוא גם בקבוצת הפייסבוק "נפגעי Ishare" שנפתחה לפני כחצי שנה ושם שטחו צרכנים את סיפוריהם שהמוטיב חזר בהם: שילמתי ולא קיבלתי.

תלונות ברוח זו הגיעו גם לידי "גלובס", באחת מהן סיפרה לקוחה ששילמה כ-10,000 שקל עבור מחשב נייד, אולם משראתה שהמחשב לא מגיע, ביקשה לקבל את כספה בחזרה. אחרי טרטורים ועיקשות שכללה אינספור מריבות קולניות בחנות - השיבו לה את כספה - מה שלא קרה לכל הצרכנים. זאת ועוד, גם במועצה לצרכנות התקבלו תלונות דומות. בחלק מהמקרים סיפרו צרכנים כי כאשר ביקשו לבטל את העסקה, הציגה להם iShare אסמכתא המאשרת לכאורה כי יקבלו זיכוי בכרטיס האשראי שלהם - אולם בירור מול חברת האשראי העלה כי מדובר במסמך לא תקף וכי החיובים נמשכו. יודגש כי iShare משכה אליה לקוחות באמצעות מחירים תחרותיים על דגמי אייפון ועל מחשבי מאק. מחירים אלה פורסמו גם בימים האחרונים בכלי התקשורת.

 iShare לא שימש כיבואן רשמי. את המוצרים קנה אורן דנינו, בעלי הרשת ממשווקים בחו"ל, אולם גם ממשווקים רשמיים בארץ. מגורמים בענף מסתבר שמזה חודשים ארוכים הרשת נקלעה לקשיים, אולם המשיכה למכור מוצרים ללקוחות. יתרה מכך, נטען כי גם בימים האחרונים המשיכה לגבות מצרכנים אלפי שקלים על הזמנת מוצרים שלא סופקו להם - ועתידם לא ברור.

לצרכנים ששילמו כסף מראש ולא קיבלו מוצר שהזמינו יש סיבה לדאגה. במקרים של קריסת חברות, הצרכנים הם האחרונים בדירוג הנושים. חלוקת החובות מיתרת כספים או ממכירת נכסים מדורגת כך שעדיפות ניתנת קודם לעובדים ולספקים לפני הצרכנים.

מחברת ishare נמסר: "בתקופה האחרונה נקלעה החברה לקשיים כלכליים. אנו עושים את כל המאמצים בכדי לנסות ולפתור את המצב שנוצר, כולל השקעת כסף מצד הבעלים, הלוואה שלקחנו לתוך העסק וניסיון לחפש משקיעים חיצוניים. אנו נעבוד בשיתוף פעולה עם כל גורם שרק אפשר במטרה להביא לפגיעה מינימלית בלקוחות, בעובדים, בספקים ובשותפים אסטרטגים אחרים."

במועצה לצרכנות מדגישים כי במקרה של אי-קבלת המכשיר שנרכש, יש לשלוח לבית העסק בהקדם ובכתב בקשת ביטול עסקה ולשמור את התיעוד. עוד מדגישים כי יש לשלוח את בקשת ביטול העסקה במקביל לחברת האשראי ולהודיע שהמוצר לא התקבל. "על פי החוק, חברת האשראי חייבת לבטל את התשלום האחרון (בטווח של 30 יום לפני ההודעה) וכן לבטל את כל התשלומים העתידיים", מדגישים במועצה לצרכנות שחוזרים ומחדדים כי בעת רכישת מכשיר סלולרי אין למסור פרטי כרטיס אשראי או לשלם מקדמה למכשיר שאינו נמצא במלאי החנות ולפיכך לא נמסר במעמד הרכישה.

"אם הדגם הספציפי אינו נמצא במלאי בחנות ולא ניתן לקבלו מידית- לא קונים", כך גורסת המועצה לצרכנות כשהיא מסייגת כי אם בכל זאת הצרכן בחר לרכוש מכשיר שלא קיים במלאי (למשל על דגם שטרם נחת בישראל) יש לבצע עסקה בפריסה לתשלומים (רצוי כמובן ללא ריבית) בכדי שתהיה לצרכן את האופציה לעצור תשלומים עתידיים בחברת האשראי למקרה שהמוצר לא יסופק במועד שנקבע.