מניות גרשון זלקינד באלקו יחולקו באופן שווה בין בניו

דניאל ומיכאל זלקינד ירשו את החזקתו של אביהם בקונצרן אלקו, העוסק בין היתר בתחומי הקבלנות, מוצרי צריכה ונדל"ן מניב

כארבעה חודשים לאחר מותו של גרשון זלקינד, הבוקר עדכנה קבוצת אלקו כי בהתאם לצוואתו, שני בניו, דניאל ומיכאל (מייקי) זלקינד, יקבלו בחלקים שווים ביניהם את החזקות האב בחברה.

מדובר בכ-65% מהונה של אלקו, בשווי שוק נוכחי המתקרב ל-1.4 מיליארד שקל, כך שכל אחד מהבנים יקבל כ-32.5% ממניותיה של אלקו בשווי של כ-690 מיליון שקל.

מניות האב עוברות לבניו בתקופה טובה, מרחק נגיעה מרמת השיא שקבעה בחודש מאי האחרון, וזאת עם טיפוס שנתי של כ-35%, שהשלים לה זינוק תלת-שנתי של כ-250% לשווי חברה נוכחי של כ-2.1 מיליארד שקל.

באלקו ציינו כי הרשם לענייני ירושה במחוז תל אביב נתן צו קיום צוואה ומינוי מנהל עיזבון, אשר הצהיר על צוואתו של גרשון זלקינד כבת תוקף. כמנהל העיזבון מונה עו"ד יהודה (יודי) לוי, ומינויו יהיה בתוקף עד סוף שנת 2019.

צמד הבנים, מיכאל (מייקי) ודניאל, עומדים בראש החברה זה כעשור ומשמשים כמנכ"לים משותפים האחראים בפועל על ניהול עסקיה. המטה של החברה רזה ומצומצם, ומופעל על-ידי צוות של 10-15 איש, הנותן מענה לחברות הבנות בתחומים כמו ניהול כספים וייעוץ משפטי.

זאת לאחר שבשנים האחרונות חדל זלקינד האב מלהיות פעיל בדירקטוריונים של חברות הקבוצה, הגם שהמשיך לשמש כנשיא אלקו, וככל הידוע היה שותף בהחלטות אסטרטגיות, דוגמת רכישת גולן טלקום בידי אלקטרה מוצרי צריכה.

המיקוד שהרים את אלקו מהשפל

אלקו פועלת באמצעות שלוש חברות בת בורסאיות מרכזיות: אלקטרה (בתחומי הקבלנות והתשתיות), אלקטרה מוצרי צריכה (ייצור ושיווק מוצרי צריכה וכן חברת הסלולר גולן טלקום) ואלקטרה נדל"ן בתחום הנדל"ן המניב. לאחרונה נכנסה הקבוצה לתחום פעילות חדש, לאחר שזכתה במכרז על רכישת רשת בתי הקולנוע גלובוס מקס.

הקבוצה נפרדה מזלקינד כשהיא בתקופה עסקית טובה, ולאחר שחוותה כמה שנים מאתגרות, עם חולשה בחלק נרחב מתחומי הפעילות שלה, עד כדי כך שהיו שהביעו ספקות לגבי יכולתה להתאושש. ספקות אלה באו לידי ביטוי בעלייה ניכרת בתשואות האג"ח של חברות הקבוצה, לצד שחיקה משמעותית בשווי מניית אלקו והחברות הבנות.

אלקו התמודדה בעיקר עם בעיות שונות שהיו לה בפעילות ייצור המזגנים בחו"ל, שגררה אותה להפסד מצטבר ענק של כ-240 מיליון שקל בשנים 2012-2014. בנוסף לכך היא נדרשה להתמודד עם הפסדים משמעותיים שהציגה החברה הבת אלקטרה נדל"ן, בשל רכישות נכסים בחו"ל שביצעה לפני המשבר הכלכלי העולמי, וכן עם האטה כלכלית ותחרות גוברת בעסקיה של אלקטרה צריכה - שגררו גם אותה להפסדים ניכרים.

בניגוד לחברות החזקה בורסאיות בולטות (ובהן אפריקה ישראל, אי.די.בי ואלביט הדמיה) שקרסו בזו אחר זו, הצליחה משפחת זלקינד להתמודד עם המשבר הפיננסי הגלובלי ולנתב את דרכה של אלקו בחזרה לשגשוג. הקבוצה ביצעה ארגון מחדש, שכלל מהלכים שסייעו לשיפור מצבה, ובהם מכירת נכסים ופעילויות שלא היו בליבת עסקיה, ואשר הניבו לה רווחים חד-פעמיים גדולים, במקביל לחיזוק פעילויות הליבה שלה, הורדת רמת המינוף והגדלת הנזילות. עם השלמת המהלכים הללו, ירדה מצבת החוב הפיננסי נטו של הקבוצה מסכום של מיליארד שקל לחוב אפסי.