אפל תשקיע 350 מיליארד דולר בכלכלה האמריקאית ב-5 שנים

הודיעה על תוכנית השקעות חדשות בייצור ופיתוח בארה"ב ב-5 השנים הקרובות ■ היקף המס שאפל צפויה לשלם ב-5 השנים הקרובות בארה"ב עומד על 38 מיליארד דולר

מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת אפל  הודיעה הערב (ד') על כוונתה להזרים יותר מ-350 מיליארד דולר לכלכלה האמריקאית ב-5 השנים הקרובות, בשלושה מסלולים עיקריים: העסקת עובדים; השקעה בחברות המספקות לה רכיבים ויכולות ייצור; והגדלת האקו-סיסטם סביב האייפון וחנות האפליקציות של החברה, האפסטור.

בכך אפל מיישמת לכאורה את אחד העקרונות המרכזיים שמקדם ממשל טראמפ - החזרת התעשייה לארצות-הברית. ואולם, לפחות באופן חלקי, מדובר במס-שפתיים. לא כל 350 מיליארד הדולרים מייצגים השקעות חדשות - חלק גדול מהסכום נובע מפעילותה השוטפת. החברה גם לא מפרטת במדויק כיצד הגיעה לסכום זה.

75 מיליארד דולר מתוך הסכום, עם זאת, אכן משקפים את ההגדלה הצפויה של הוצאותיה: הדבר נובע מהשקעות חדשות בייצור (בין היתר באמצעות "הקרן לייצור מתקדם", שלה אפל תעביר 5 מיליארד דולר), וכן מהשבת תשלומי המס שלה לארצות-הברית בסוף 2017, בעקבות הביקורת הכבדה שספגה בנושא. היקף המס שצפויה אפל לשלם ב-5 השנים הקרובות מסתכם ב-38 מיליארד דולר. סכום זה אולי נשמע אסטרונומי, אך יש לזכור שברבעון שבין יולי לספטמבר 2017 לבדו הכניסה אפל יותר מ-52 מיליארד דולר.

בהצהרה כתב מנכ"ל אפל, טים קוק: "סיפור ההצלחה של אפל יכול היה להתרחש רק באמריקה. אנחנו מאמינים באופן עמוק בעוצמתו של כושר ההמצאה האמריקאי, ואנחנו ממקדים את השקעותינו בתחומים שבהם יכולה להיות לנו השפעה ישירה על יצירת מקומות עבודה ועל הכשרה לעבודה. יש לנו חוש אחריות עמוק שמוביל אותנו לתת בחזרה למדינתנו ולאנשים שהפכו את הצלחתנו לאפשרית".

בהודעתה מתייחבת אפל ליצור 20 אלף מקומות עבודה לאורך 5 השנים הקרובות, וכן היא מתכוונת להקים מרכז אמריקאי חדש שיתמקד בתמיכה טכנית. מיקומו המדויק טרם נקבע.