האם יו"ר לשכת השמאים מסילתי העביר למשרדו עבודות פרטיות?

השמאי רן וירניק טוען במכתב ללשכה כי חלק מהפניות שמגיעות ליו"ר לצורך מינוי שמאי מומחה, לא עוברות לשמאים החברים בארגון

חיים מסילתי / צילום: אילל יצהר
חיים מסילתי / צילום: אילל יצהר

סערת רוחות בלשכת שמאי המקרקעין בישראל, בעקבות מכתב תלונה נגד יו"ר הלשכה חיים מסילתי, שנמסר בסוף השבוע שעבר לבית הדין למשמעת של הלשכה. את התלונה הגיש שמאי המקרקעין רן וירניק, בתמיכת מספר שמאים בכירים - כך נודע ל"גלובס".

וירניק, שהיה אחד השמאים המכריעים המובילים בענף ויו"ר הלשכה בשנים 2003-2008, טוען בתלונתו כי נודע לו שפניות של אזרחים אל הלשכה לצורך מינוי שמאי מומחה, אשר הגיעו לכתובתו הפרטית של מסילתי, "אינן מועברות ללשכה לצורך מינוי בהתאם להוראות תקנון הלשכה". וירניק מתייחס למידע שהועבר בין חברי הלשכה בשבועות האחרונים, לפיו יש אי סדרים באופן חלוקת המינויים וכי מסילתי הציע את משרדו הפרטי לטיפול בכמה פניות כאלה.

מדובר בפניות של אזרחים ללשכה במקרים שיש ביניהם חילוקי דעות או אי בהירות בענייני שווי של מקרקעין - למשל רוכשים וקונים של נכסים או יורשים של נכסים. בדרך כלל מדובר בבקשה ללשכה למינוי מומחה באמצעות המוסד ליישוב סכסוכים של הארגון, לצורך קביעת שווי שוק של נכסים.

בכל שנה יש עשרות פניות כאלה של אזרחים, שחלקן מגיעות ישירות למשרדי לשכת השמאים וחלקן מגיעות לכתובתו הפרטית של יו"ר הלשכה. היו"ר אמור להעביר את הפניות המגיעות אליו לוועדת המינויים של הלשכה, לצורך חלוקת העבודות. החלוקה נעשתה עד כה לפי סדר הא"ב של שמות השמאים, או בהתאם לבקשות ספציפיות של הפונים. על פי התקנון, שמאי שקיבל מינוי כזה צריך להפריש 15% משכר-הטרחה שלו לטובת לשכת השמאים.

במסמכים שהועברו לאחרונה בין שמאים והגיעו לידי "גלובס", מדובר על יזם נדל"ן, שבעקבות פנייה שלו ללשכת השמאים למנות מומחה להערכת נכס בפרויקט דיזנגוף סנטר, הוא קיבל טלפון מהיו"ר מסילתי ובו הציע מסילתי לבצע בעצמו את העבודה. במקרה אחר, שבו קבוצת יורשים פנתה למסילתי לצורך מינוי שמאי מטעם הלשכה להערכת שווי שוק של מספר נכסים - קיבלו אלו הצעות מחיר ממשרדו הפרטי של מסילתי ובחתימתו.

וירניק דורש כי בית הדין של הלשכה "ייתן צו ביניים המונע מיו"ר הלשכה מסילתי לכהן בתפקיד, וימנה לו ממלא מקום עד גמר בירור תלונה זו". וירניק מנמק דרישה זו במקרה קודם של תלונה שהוגשה נגד השמאי יגאל אברמוב, אז החליט בית הדין לעכב את מינויו של אברמוב לתפקיד יו"ר ועדת הביקורת של הלשכה עד לבירור התלונה.

עוד דורש וירניק במכתבו, כי מסילתי, שנבחר לתפקיד יו"ר הלשכה במארס 2017, יעביר לחברי הלשכה פירוט מלא של המינויים שלא הועברו למינוי מומחה בהתאם לתקנון, ואת שמות השמאים שמסילתי מינה, בין שמינה את עצמו ובין שמינה אחרים.

"הייתי יו"ר הלשכה שתי קדנציות", אמר וירניק ל"גלובס", "ומעולם לא העליתי על דעתי לרגע אחד לקחת את המינויים למשרד שלי". בפייסבוק כתב וירניק: "בלי שום קשר לתקנון והנורמה של המשטר הנוכחי לרמוס אותו, אותי מטרידה המתמטיקה. הממוצע של השנים האחרונות הוא כ-60 מינויים של מומחים בשנה. לפי הפרסום בכנס האחרון של הלשכה, הקצב הנוכחי הוא כ-20 בשנה. זה אומר שכמה עשרות מינויים מחולקים שלא דרך מנגנון הלשכה".

בתגובה לשאלות שהופנו למסילתי, נמסר מלשכת שמאי מקרקעין: "מאז שנבחר יו"ר הלשכה הנוכחי לתפקידו לא בוצעה על ידו אף שומה בגין פנייה שהגיעה אליו כיו"ר. מבדיקה שערך יו"ר ועדת המינויים בלשכה נמצא כי בשנת 2017 נתקבלו בלשכה כ-45 פניות מעל לממוצע השנתי, 39 הועברו למשרדי הלשכה ו-6 פניות שהגיעו ישירות ליו"ר הועברו ללשכה.

"בגלל שיטת הדיווח באסיפה הכללית, בסופו של דבר מוצגים לחברים כ-60 מקרים שטופלו, כשבפועל מדובר על כ-30 פניות בממוצע. אין ממש בטענה כי מספר הפניות שהגיעו לוועדה פחת ב-2017, ולמעשה הנתונים מצביעים על מגמה הפוכה".