סופו של הקונגלומרט הוותיק? GE שוקלת פיצול

המהלך בא בהמשך לתוכנית ההבראה שפרסם המנכ"ל ג'ון פלנרי לפני כמה חודשים

ג'ון פלנרי / צילום: רויטרס
ג'ון פלנרי / צילום: רויטרס

ג'נרל אלקטריק שוקלת לפצל את עצמה, במהלך דרמטי שיציין את סופה של אחת התשלובות הוותיקות והגדולות בארה"ב.

החברה בת 125 השנים, שהייתה בשעתה בעלת השווי הגדול ביותר בארה"ב ועדיין מעסיקה כ-300,000 עובדים, מוכרת כל דבר, ממנועי מטוסים עד אינקובטורים בבתי חולים. בשנה האחרונה, החברה ששיקפה את עוצמת התעשייה האמריקאית, נקלעה לימים קשים, והחליפה מנכ"לים, מכרה נכסים וקיצצה את הדיבידנד למשקיעים.

למרות מאמצי ההבראה הללו, GE מתקשה לשכנע את בעלי המניות שהיא מטפלת בבעיותיה, בייחוד באקלים שבו משקיעים פעילים לוחצים על חברות לייעל את פעילותן.

מניית GE, שאיבדה בשנה האחרונה 40% מערכה, צנחה אתמול (ג') בעוד 2.9% אחרי שהחברה הודיעה שהיא תרשום הפרשה נוספת של 6.2 מיליארד דולר בדוחות הרבעון הרביעי בגלל הפסדים בפעילות הביטוח שלה, ושהיא חייבת להקצות 15 מיליארד דולר בשבע שנים לתגבור היתרות של החברה הבת למימון, GE קפיטל.

ג'ון פלנרי, שנכנס לתפקיד המנכ"ל בחודשי הקיץ, מסר שהחברה שוקלת כעת להפוך את חטיבות העסקים העיקריות שלה לחברות בורסאיות נפרדות. בשנים האחרונות ויתרה GE על עסקים כמו מכשירי חשמל ביתיים, ועל חלק גדול מחטיבת המימון המאסיבית לשעבר שלה. "אנחנו צריכים להמשיך לנוע כדי לעצב מחדש את GE", אמר פלנרי בשיחת ועידה עם אנליסטים.

לפני כמה חודשים פרסם פלנרי את תוכניתו להבראת הענקית במצוקה, על ידי התמקדות בשלוש חטיבות ליבה: אווירונאוטיקה, חשמל ומכשור רפואי. בנובמבר, הודיע פלנרי שהוא יצא מנכסים בשווי 20 מיליארד דולר, אם כי הוא לא הרחיק לכת עד לתוכנית הפיצול שהוא פרסם אתמול (ג').

המהלכים הראשונים לפיצול החברה - שצפויים להסתיים ב-GE מוקטנת אבל לא בחיסול החברה - צפויים באביב הקרוב, מסר אחד המקורות יודעי הדבר. כמה מקורבים לחברה הזהירו שהתחייבויות הפנסיה ומבנה החוב שלה עלולים להקשות על הפרדת החטיבות העסקיות, אבל אפשר יהיה לטפל בבעיות הללו.

GE הקדישה עשרות שנים לצבירת פעילויות ונכסים, ויצרה חטיבת שירותים פיננסיים בגודל של הבנקים הגדולים ביותר, וחטיבת בידור שכללה את רשת NBC. אבל מאז המשבר הפיננסי בעשור שעבר, היא החלה לצמצם את פעילותה כדי להתמקד בחטיבות הליבה התעשייתיות. היא גם ביצעה הימורים גרועים על עסקי הנפט והפחם, שפגעו בתוצאות האחרונות שלה.

אחרי שנים של ביצועי-חסר, מניית GE צנחה בשנה שעברה - ומחקה שווי שוק של יותר מ-100 מיליארד דולר - בעקבות הגילוי של החברה שהיא מתקשה לייצר די מזומנים כדי לממן את הדיבידנד שלה.

אתמול, כשפלנרי חשף בעיות חדשות בעסקי הביטוח של GE, הוא אמר שהחשיבה האחרונה על מבנה החברה היא חלק מבדיקה ממושכת שלו את עסקי GE. במשך עשרות שנים, החברה טענה שעסקיה השונים נהנים ממחקר וצוותי מכירות עולמיים מרוכזים, ותרבות ניהול אחידה לרוחב החברה.

"הגישה הבסיסית כאן היא להבטיח שהעסקים הללו יוכלו לפרוח בעשורים הבאים, ויהיה להם מבנה ההון הנכון והמשאבים הנכונים להשקעה כדי לעשות את זה", אמר פלנרי לאנליסטים אתמול."

GE היא שריד לתקופה שחלפה", אמר רוברט סלומון, פרופסור למינהל בבית הספר לעסקים סטרן באוניברסיטת ניו-יורק. לדבריו, המעמד של המנכ"ל לשעבר ג'ק וולש כיקיר וול סטריט בשנות ה-90 איפשר לו לבצע את מדיניות ההסתעפות שנכשלה בתשלובות רבות ועם הנהלות אחרות.

תפיסת התשלובת - שבה אפשר לנהל יחד חברות מתעשיות ומגזרים שונים בצורה יעילה, ולעקר את המחזורים העסקיים השונים שלהן - לא מוסיפה ערך לבעלי המניות, אמר סלומון.

בעשור האחרון, המנכ"ל הקודם ג'ף אימלט, מחליפו של וולש, פעל להחזיר ל-GE את ההתמקדות בפעילות התעשייתית, אבל לא עשה די בתחום זה, הוסיף סלומון.