"קריפטו-מאניה" - התופעה הסוחפת חברות ללא מודל עסקי

שערי המטבעות הדיגיטליים קרסו היום, והם תמיד תנודתיים ■ ובכל זאת, עד היום הונפקו כמעט 2,000 מטבעות שונים ■ באמצעותן חברות, לרוב קטנות וחדשות, גייסו במצטבר כ-4 מיליארד דולר

בלוקצ'יין / צילום: שאטרסטוק
בלוקצ'יין / צילום: שאטרסטוק

הביטקוין היה רק ההתחלה של התופעה שזכתה לכינוי "קריפטו־מניה". בסוף 2017 היו קרוב ל-2,000 מטבעות דיגיטליים שונים וכמעט 4 מיליארד דולר גויסו באמצעות הנפקות ICO באותה שנה. ICO הוא השם המקוצר להנפקה הראשונית של מטבע מבוזר - מעין שילוב של הנפקה מסורתית וגיוס המונים. חברות מוכרות אחוז מהמטבעות לתומכים הראשונים, ומממנות תהליכים בעזרת הכסף שנאסף, כשהציבור מקווה לתשואה גבוהה בטווח הרחוק, בעיקר אחרי הרווחים להם זכו המשקיעים הראשונים בביטקוין ואת'ריום, שהיום דווקא רושמים ירידות חדות.

ההליך מאפשר לגייס סכומים גבוהים במהירות, אך הוא גם פרוץ וחסר רגולציה וההשקעה בו נחשבת בסיכון גבוה. ב-ICO בניגוד ל-IPO המגייסים אינם מחויבים לפרסם תשקיף, אלא רק "White Paper" שלעתים מכיל מידע בסיסי וחסר. הנפקות ICO אסורות היום במדינות מסוימות כמו סין, שקבעה שהן משבשות את היציבות הכלכלית, ומדינות אחרות מתחילות להבין כי נדרשת רגולציה בתחום. בימים הקרובים צפויה רשות ניירות ערך הישראלית לפרסם את המלצותיה למסגרת רגולטורית ביחס ל-ICO. החששות הם מפני הונאות (שכבר קרו) וממימון פעילות עבריינית וטרוריסטית.

ובכל זאת, הקריפטו-מניה רחוקה מלהיעצר, כשבכל יום מתפרסמות שמות של חברות נוספות שמשיקות שירותי בלוקצ'יין או מטבעות מבוזרים למטרות מגוונות, והתגובות הקיצוניות בבורסה לא מאחרות להגיע. הנה כמה אירועים בולטים שנרשמו בתחום הקריפטו בתקופה האחרונה.

צוקרברג פוטין מאדורו מצלמת קודאק דורב ודוגקוין / צילומים : רויטרס ואתרי החברות
 צוקרברג פוטין מאדורו מצלמת קודאק דורב ודוגקוין / צילומים : רויטרס ואתרי החברות

המבוססות - פייסבוק מגלה עניין

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, העלה החודש פוסט שבו כתב כי השנה בכוונתו לחקור את הצדדים החיוביים והשליליים של הבלוקצ'יין והמטבעות המבוזרים וללמוד איך ניתן להשתמש בהם בפייסבוק. הוא כתב שבעוד שחברות גדולות וממשלות עושות שימוש בטכנולוגיה כמערכת ניטור, יש לה פוטנציאל לשים יותר עוצמה בידי ההמונים - ושדרך בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים ניתן לחתור לאותו ביזור של עוצמה. לפייסבוק כ-2 מיליארד משתמשים פעילים בחודש ולמטבע מבוזר המקושר איתה יהיה פוטנציאל עצום. בינתיים, בחודש שעבר דיוויד מרקוס, שעומד בראש פייסבוק מסנג'ר הצטרף לוועד המנהל של בורסת המטבעות המבוזרים coinbase.

ענקית טכנולוגיה אחרת שלפי דיווחים תשיק פלטפורמת בלוקצ'יין ומטבע מבוזר בהמשך השנה היא אפליקציית המסרים המוצפנת טלגרם. למטבע יקראו גרם והחברה מצפה ש-180 מיליון המשתמשים באפליקציה, שכבר היום היא ערוץ התקשורת המרכזי של קהילת הקריפטו, יסייעו למטבעות המבוזרים להגיע לקהל הרחב. הפלטפורמה תאפשר ביצוע תשלומים דרך האפליקציה, מבלי להישען על בנקים, או תהליכים שעוברים בדיקה ממשלתית.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין תשלב תשתיות מבוזרות (decentralized) וממורכזות (centralized) כדי לספק מהירות וגם אבטחה, תצרוך פחות חשמל לכריית מטבעות לעומת שיטת הביטקוין והטענה היא שתוכל להתמודד עם כמיליון עסקאות לשנייה. מכירה מוקדמת של הגרמים תתרחש בתחילת 2018 במטרה למשוך משקיעים גדולים לפני השלב הציבורי של ה-ICO ולגייס עד 500 מיליון דולר עבור מטבעות בשווי 3-5 מיליארד דולר. ייתכן שהמשקיעים במכירה המוקדמת יצטרכו להשקיע לפחות 20 מיליון דולר ולשלם בכסף מסורתי ולא במטבעות דיגיטליים.

פורצות הדרך - מטבע תמורת DNA

חברת לונה DNA המורכבת ממדענים ומהנדסים, מפתחת מטבע מבוזר בשם לונה קוין שישלם לאנשים על תוצאות בדיקות DNA. מיליוני אנשים עוברים בדיקות דנא באמצעות דגימת רוק פשוטה, שלה ערך עצום לחקר מחלות ותרופות. החברה מעוניינת לתת תמריץ כלכלי לנבדקים לשתף בתוצאותיהם, והחל מהרבעון הראשון של 2018 הם יוכלו לקבל לונה קוין בתמורה לכך.

מהנדסים מגוגל, אובר ופייסבוק הקימו סטארט-אפ לשוק השכירות לטווח קצר המתבסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין. אפליקציית Beenest תציע חוזים חכמים ותשלום ישיר בין האורח למארח כמעט ללא עמלה. לחוזים החכמים יהיה ניתן לגשת דרך אפליקציות קיימות כמו אייר בי אן בי. שלב המכירה המוקדמת של ה-ICO למטבע המבוזר של החברה, בי טוקן, גייס 5 מיליון דולר תוך 3 דקות.

הסטארט-אפ DigitalTown השיק מטבע בשם CityShares שמעודד את תושבי אוסטין, טקסס להשקיע בכלכלה המקומית. החברה הקימה אתר שמרכז פעולות כמו הזמנת משלוחי אוכל וקנייה מאומנים מקומיים על ידי שימוש במטבע במטרה ליצור ערוץ תשלום ישיר בין העסקים לבין הלקוחות.

דרך לא קונבנציונלית נוספת לשימוש במטבעות דיגיטליים מובלת על ידי מדינות מסוימות. נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו, מקדם הנפקת 100 מיליון מטבעות בשווי 6 מיליארד דולר של מטבע מבוזר בשם פטרו, בניסיון להתחמק מהסנקציות שהמערב כפה על המדינה. כל מטבע יגובה באמצעות חבית של עתודות נפט. האם זה יצליח? המומחים ספקנים מאוד. גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוקל לפי דיווחים להנפיק מטבע דיגיטלי - קריפטו-רובל כדי להתחמק מסנקציות. בורסת הבלוקצ'יין שנמצאת בגיברלטר, שנחשבת לאחד המרכזים הפיננסיים הגדולים בעולם להנפקות ICO, מתכננת לגייס 6 מיליון דולר במכירת עד 60 מיליון rock tockens - מטבע מבוזר משלה. החברה גייסה כבר 21 מיליון דולר תמורת 210 מיליון אסימונים במכירה פרטית מוקדמת בדצמבר.

 

המתקמבקות - קודאק מחפשת מודל

בשבוע שעבר חברת הצילום בת ה-130 קודאק שערך מנייתה היה כ-3.10 דולר הודיעה על ייצור מטבע בשם "קודאקוין" וערך מנייתה עלה ב-345%. ה-ICO ייפתח ב-31 בינואר. החברה תשיק גם פלטפורמת בלוקצ'יין בשם "קודאקוואן" לניהול זכויות יוצרים בה צלמים יוכלו לרשום תמונות ולקבל עליהן תשלום באמצעות המטבע ואף תאתר תמונות שנעשה בהן שימוש ללא רישיון ותשלם לצלמים עבורן. הקונספט מורכב ולא בטוח שיצליח. לא ברור איך קודאק תרוויח כסף מהרעיון ואם צלמים יסכימו לקבל תשלום במטבע דיגיטלי. בנוסף החברה הודיעה שתחכיר כורי ביטקוין בשם "KashMiner". לקוחות ישלמו 3,400 דולר מראש, ויקבלו חצי ממה שהמכונות ייצרו בשנתיים שאחרי התשלום.

חברת Western Union להעברת כספים ושירותי תשלום טיפסה החודש ב-6.1% ביום בו דיווח אתר בשם "ריפל ניוז" על קשר בינה לבין המטבע הדיגיטלי ריפל. זו העלייה הגדולה ביותר שרשמה מניית החברה מאז 2015.

הטרמפיסטיות - הספקולנטים חוגגים

לא מעט חברות ללא קשר אמיתי לבלוקצ'יין מנסות לרכב על הגל. המקרה המפורסם ביותר כנראה הוא של חברת "Long Island Iced Tea" ששינתה את שמה בצדמבר ל-"Long Blockchain" וחוותה עלייה של 400% בערך המנייה. החברה תכננה למכור מעל 1.6 מיליון מניות כדי לגייס 8.4 מיליון דולר לקניית 10,000 מכונות לכריית ביטקוין (עם עודף של 5.69 מיליון דולר שלא הסבירה מה תכניותיה לגביו) אך לאחרונה חזרה בה ואמרה שהיא עדיין מתכננת לקנות את המכונות, אך אינה יכולה להתחייב שתוכל לממן אותן.

חברה בריטית בשם Online PLC שינתה את שמה ל-Online Blockchain ומניותיה קפצו ב-394%, העלייה היומית הגדולה ביותר שלה מאז הנפקתה ב-1996. החברה טענה בצורה מעורפלת שהיא עוסקת בתחום הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטלים ושינוי השם בא לשקף את הישגיה.

חברת UBI Blockchain, לשעבר JE energy מהונג קונג, שינתה את שמה עוד ב-2016 ומנייתה זינקה ב-900% בדצמבר האחרון עד ה-SEC, הרגולטור האמריקאי, עצר את המסחר בה בשל "פעילות שוק חריגה" וחשש שאינה מדייקת במידע שהיא מספקת למשקיעים. שווי השוק של החברה עלה על 800 מיליון דולר למרות שלא פרסמה את הכנסותיה ושמספר הטלפון שלה היה מנותק. היא הצהירה שמטרתה להשתמש בבלוקצ'יין על מנת לאפשר את איתור המקור של מוצרי מזון ותרופות.

הסטארט-אפ block.one גייס מעל 700 מיליון דולר ב-ICO הגדול עד היום. לו אמנם יש מטבע מבוזר - EOS - אך הוא הצהירה באופן גלוי שאין לו מטרה. שווי השוק של החברה עומד על 4.5 מיליארד דולר. החברה רשומה באיי קיימן ואין לה משרד מרכזי ובכוונתה להמשיך את ה-ICO עד יוני כדי לגייס מיליארד דולר לפחות.

ויש טרמפיסטים שאפילו לא ידעו שהם כאלה. ה-Dogecoin שנוצר ב-2014 כפארודיה על מטבעות דיגיטליים בהשראת המים האינטרנטי המפורסם Doge הגיע בסוף השבוע הקודם לשווי מוערך של מעל 2 מיליארד דולר ומחיר המטבע עלה בכ-800% מתחילת דצמבר. יוצרו, ג'קסון פאלמר, לא שמח מהעלייה הזו, אלא דווקא הביע דאגה ומתח ביקורת על מצב המסחר בקריפטו שעולה מן מהמקרה.

הישראליות - היהלומנים מצטרפים

הסטארט-אפ הישראלי Colu יצא ב-ICO למטבע CLN במטרה לגייס 50 מיליון דולר. החברה גייסה בין היתר 14.5 מיליון דולר מקבוצת ההשקעות IDB - כשחצי מההשקעה במניות וחצי באסימונים של המטבע החדש. החברה מייצרת נכון להיום מטבעות מקומיים בתל-אביב, חיפה, ליברפול ולונדון הצמודים לשקל ולליש"ט במטרה לעודד קנייה בעסקים מקומיים. לפי החברה אלף בתי עסק משתמשים במטבעות ונעשות 50 אלף עסקאות בחודש בארץ. המטבע החדש ייוצר על גבי רשת אתריום. בין היתר הוא יציע שירותים לבנקים כגון המרת מטבעות, תשלומים ושירותי הלוואות.

מנכ"ל בורסת היהלומים הישראלית אלי אבידר הצהיר בשבוע שעבר במהלך דיון בכנסת בנושא מטבעות מבוזרים, על כוונת הבורסה להנפיק מטבע דיגיטלי שיגובה ב-25% ברכישות יהלומים בשוק והתנודתיות שלו תהיה מבוססת על אינדקס של שוק היהלומים. הוא אמר כי המטבע יבטל את הצורך לעשות שימוש בכסף מזומן.

חברת סירין לאבס של משה חוגג גייסה בחודש שעבר כ-157 מיליון דולר בהנפקת ICO למטבע SRN, כך לפי הצהרת החברה.