מוסדיים מישראל רכשו את מניות פוטאש בכיל בכ-700 מיליון ד'

5-6 משקיעים מוסדיים גדולים, יחד עם עוד שני גופים זרים, פנו לפוטאש והגישו הצעה עבור המניות ■ העסקה נסגרה במחיר של 13.6 שקל למניה - דיסקאונט של כ-10% על מחיר השוק

פוטאש / צילום: רויטרס
פוטאש / צילום: רויטרס

חברת הדשנים הקנדית פוטאש, המחזיקה בכ-13.8% ממניות כיל הישראלית, הודיעה כי מכרה את מלוא ההחזקה בחברה הישראלית בתמורה לכ-700 מיליון דולר (כ-2.4 מיליארד שקל). המכירה בוצעה למספר משקיעים מוסדיים מהארץ ומחו"ל. מדובר במימוש הגדול ביותר זה עשור, שביצע בעל עניין בבורסה המקומית.

השלמת העסקה צפויה להתבצע בשבוע הבא (23 בינואר), ולאחריה הסחירות והנזילות במניית כיל תשתפר משמעותית, שכן כמות "הסחורה הצפה" תזנק מכ-40% ממניות החברה כיום ל-54%. שווי השוק של החזקת פוטאש בכיל עמד אמש על כ-780 מיליון דולר, כך שהיא מכרה את המניות בהנחה משמעותית של כ-10% על המחיר בתחילת יום המסחר, ושל כ-5% מתחת למחיר המניה ביום חמישי האחרון, אז סוכמה העסקה.

מניית כיל , הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, ומנוהלת על-ידי המנכ"ל הזמני אשר גרינבאום, ביצעה בחודשיים האחרונים מהלך עלייה של קרוב ל-20%, ושוויה של החברה בבורסה בת"א (מניות החברה נסחרות גם בניו יורק) מגיע לכ-20 מיליארד שקל.

מניית כיל
 מניית כיל

המכירה של החזקות פוטאש - שלפני מספר שנים ביקשה להשתלט על כיל שנסחרה אז לפי שווי של קרוב ל-60 מיליארד שקל - הייתה צפויה. הסיבה למכירה היא דרישות רגולטוריות בסין ובהודו, בעקבות המיזוג של פוטאש ואגריום לכדי יישות מאוחדת - נוטריאן (Nutrien). על פי אותן דרישות נדרשת פוטאש למכור החזקות במדינות שמחוץ לקנדה או לארה"ב, כדי לקבל אישור למיזוג. לפוטאש ולאגריום אין נוכחות פיזית בהודו ובסין, אולם הן מוכרות שם, ולכן היה נחוץ להן האישור הרגולטורי.

במסגרת העסקה, שאותה הובילה קרן ION של סטיבן לוי, הגישה קבוצה של 5-6 משקיעים מוסדיים גדולים מישראל (ככל הידוע פסגות, הפניקס, כלל ביטוח, מיטב דש, הראל ומנורה מבטחים) יחד עם גופים זרים, הצעה עבור מניות פוטאש בכיל. המו"מ התנהל ביום רביעי שעבר, והעסקה נסגרה ביום חמישי במחיר של 13.6 שקל למניית כיל (כאמור דיסקאונט של 5% על מחיר השוק באותו יום).

שוק הדשנים העולמי, ובעיקר מחיר האשלג - מוצר המכירה המרכזי של כיל - נמצא זה מספר שנים בשפל, עקב ירידה בביקושים מצד חקלאים בכל העולם, שהובילו לעודפי היצע ולירידה חדה במחירו. השפל המתמשך מביא את החברות בענף, ביניהן כיל, לחפש דרכים שונות להתייעל, כולל מיזוגים.

כך, כאמור, הודיעו פוטאש ואגריום הקנדיות במהלך 2016, כי הן מקדמות מהלך מיזוג שיביא לחיסכון של כ-500 מיליון דולר בהוצאות השנתיות המצרפיות שלהן. המיזוג יאחד בין נפח הייצור הגדול בעולם של מוצרים לדישון יבולים של פוטאש, לרשת הקמעונות הגדולה ביותר בצפון אמריקה של מוצרים למשק החקלאי, שבה מחזיקה אגריום.

פוטאש, שהחזיקה במניות כיל לצד שלוש החזקות מיעוט נוספות, ביניהן החזקה של 28% בחברת הדשנים הירדנית, הודיעה בספטמבר אשתקד כי ייתכן שתיאלץ למכור את ההחזקה שלה בחברה הישראלית, עקב דרישות הרגולטורים בסין או בהודו, שם יש לה פעילות, לצורך אישור המיזוג.

מאז ההודעה רשמה מניית כיל תשואת חסר משמעותית של עשרות אחוזים מול מניות הדשנים האחרות הנסחרות באירופה ובארה"ב. כעת מקווים בחברה, כי לאחר ש"המשקולת" הוסרה, המניה תוכל לסגור את הפער באופן חלקי או מלא.

את השקעתה הראשונית בכיל ביצעה פוטאש במהלך שנת 1998, בעת שממשלת ישראל הפריטה את החברה, ורכשה 9.4% מהמניות. ב-2005 הגדילה את ההחזקה ל-10.9%, ובתחילת 2010 רכשה עוד 2.9% מהון החברה, עד להחזקה הנוכחית של כ-13.8%.

ניסתה לרכוש את כיל לפני כ-5 שנים

בשלהי 2012 עלתה על שולחנו של ראש הממשלה נתניהו הצעה של פוטאש לרכוש את השליטה בכיל מידי החברה לישראל של עידן עופר, שנסחרה אז בשווי של קרוב ל-60 מיליארד שקל. עקב חששות בקרב עובדי כיל כי פוטאש תבצע התייעלות ותפטר את חלקם, החברה התחייבה אז כי אם תאשר לה הממשלה לרכוש את השליטה בכיל, אף עובד במפעלים בישראל לא יפוטר, יישמרו כל ההסכמים ותנאי העבודה וכך גם היקפי הייצור.

העסקה, שהייתה מניבה לחברה לישראל רווח עצום, לא יצאה בסופו של דבר לפועל, מכיוון ששר האוצר דאז, יאיר לפיד, התנגד לה. זאת, מכיוון שלטענתו נעשתה במשרד האוצר עבודת מטה שבעקבותיה חיברה החשבת הכללית באוצר דאז, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, דוח הקובע באופן חד-משמעי שמדובר בעסקה גרועה.

מניית כיל צנחה מאז אותה החלטה של לפיד בכ-60%. רוב הירידה (כ-40%) התרחשה בשלוש השנים האחרונות, על רקע צניחת מחירי האשלג והפוספט, שני חומרי הגלם העיקריים שמפיקה כיל. הדבר השפיע כמובן לרעה על תוצאות החברה.

כיל ניסתה להתמודד עם החולשה בשוק הדשנים העולמי באמצעות התייעלות, מכירת נכסים ועצירת השקעות בפרויקטים גדולים. בתחילת דצמבר אשתקד דיווחה החברה, כי חתמה על עסקה למכירת עסקי בטיחות האש ותוספי השמן (phosphorus pentasulfide) לחברת ההשקעות הפרטית SK Capital, המתמקדת בהשקעות בתחומי החומרים המיוחדים, כימיקלים ופארמה, תמורת כמיליארד דולר. שני קווי המוצרים הנמכרים, המהווים חלק מקו מוצרי ה"תוספים מתקדמים" של מגזר הפתרונות המיוחדים של כיל, נרכשו על-ידי החברה לפני כ-12 שנים תמורת כ-250 מיליון דולר במסגרת עסקה שכללה פעילויות נוספות.

בשנת 2016 תרמו הפעילויות הנמכרות כ-245 מיליון דולר להכנסות כיל וכ-79 מיליון דולר לרווח התפעולי של החברה. ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 בספטמבר השנה, תרמו פעילויות אלה כ-294 מיליון דולר להכנסות וכ-112 מיליון דולר לרווח התפעולי, על רקע עונת שריפות יער חזקה מאוד בצפון אמריקה. השלמת המכירה צפויה במחצית הראשונה של שנת 2018, בכפוף לקיום מספר תנאים המפורטים בהסכם המכירה, לרבות קבלת אישורים מהרשויות המוסמכות.

זמן קצר לאחר מכן דיווחה כיל כי השלימה את מכירת חלקה (50%) בחברת הנדסת התפלה (IDE) בכ-167 מיליון דולר, ותרשום בדוחות הרבעון הרביעי של 2017 רווח הון של כ-40 מיליון דולר.

מאז נכנס לתפקידו בחודש ספטמבר 2016 (במקום סטפן בורגס המתפטר) הוביל אשר גרינבאום שורת מהלכים להתייעלות ולצמצום הוצאות בכיל, ובין השאר הפסקת פעילות החברה באתיופיה ועצירת השקעות במערכת מידע חדשה, מהלכים שעזרו לכיל להתמודד עם צניחה במחירי האשלג והפוספט.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2017 הציגה כיל עלייה מזערית במכירות לעומת התקופה המקבילה בשנת 2016, שהסתכמו בכ-4 מיליארד דולר. השורה התפעולית הצביעה על רווח של 440 מיליון דולר, לעומת הפסד של 75 מיליון דולר ב-2016, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 209 מיליון דולר לעומת הפסד של 154 מיליון דולר בתקופה המקבילה (אז ביצעה כיל מחיקות חד-פעמיות גדולות).

כיל

תחום פעילות: הפקת אשלג, פוספט, דשנים וייצור מוצרים נלווים

מנכ"ל זמני: אשר גרינבאום

יו"ר: יוחנן לוקר

בעלת שליטה: החברה לישראל (46%)

מספר עובדים: 13,400; מהם עובדים בישראל: 4,500

הכנסות 1-9/2017: 4,057 מיליון דולר

רווח נקי 1-9/2017 209 מיליון דולר