בדרך לשביתה? סכסוך העבודה של בקרי הגבולות מחריף

בוועד בקרי הגבולות של נתב"ג מתרעמים על מחסור חמור בכוח-אדם ■ האוצר: "רשות האוכלוסין קיבלה תוספת משמעותית של תקנים בתקציב המדינה לשנת 2019, והיא מוזמנת לעשות בה שימוש כראות עיניה"

נתב"ג / צילום: תמר מצפי
נתב"ג / צילום: תמר מצפי

האם בעוד שבועיים, אחרי הכרזה על סכסוך עבודה, יפצחו עובדי בקרי הגבולות ברשות האוכלוסין בשביתה? העילה לסכסוך העבודה שהגיש ועד עובדי בקרי הגבולות ברשות האוכלוסין היא טענה למחסור חמור בכוח-אדם, מחסור של 200 תקנים בכל הגבולות והמעברים, כאשר 120 מתוכם בנתב"ג.

בעקבות צוואר הבקבוק של הפקק הנוצר באזור ביקורת הגבולות, הן ביציאה מנתב"ג והן לאחר הנחיתה, פנתה רשות שדות התעופה לרשות האוכלוסין בכדי לגייס ולהכשיר כוח-אדם, להגדיל את מספר התקנים ולמעשה להשמיש עמדות שנותרות מיותמות לאורך שעות הפעילות במתחם ביקורת הגבולות. טענת רשות האוכלוסין היא שמשנת 2010 לא עודכנו התקנים למספר בקרי הגבול, מה שעומד בסתירה גמורה לגרף הגידול במספר הנוסעים מדי שנה.

מרשות האוכלוסין נמסר: "מצוקת המחסור בעובדים בביקורת הגבולות מוכרת לנו היטב ואנו פועלים לטיפול בנושא. רשות שדות התעופה העבירה תקצוב לתוספת תקנים ואנו נמצאים במו"מ מול האוצר לקבלת אישור לגיוס עובדים".

האם מי שמייצר את צוואר הבקבוק הזה הוא משרד האוצר שאמון על פתיחת תקנים נוספים? ממשרד האוצר נמסר כי "רשות האוכלוסין קיבלה תוספת משמעותית של תקנים בתקציב המדינה לשנת 2019, והיא מוזמנת לעשות בה שימוש כראות עיניה".

ומה באשר להליך דיגיטלי? השימוש בדרכון ביומטרי נמצא עדיין בתחילת דרכו אולם הוא אמור לייעל את התהליך במעברי הגבול כאשר מחזיקי הדרכונים הללו, שמספרם הולך וגדל משום שלא ניתן עוד לחדש דרכון רגיל - אמורים לעבור במסוף עצמאי בהליך של שניות ספורות (בדומה למתרחש בנמלי תעופה רבים בעולם). אלא שעדיין, לא כל מי שמחזיק דרכון ביומטרי עובר בעמדה הדיגיטלית ורבים מעדיפים לעבור אצל "נציג אנושי" לצד תקלות שמתרחשות (למשל עם מעבר של ילדים שהמצלמה מתקשה לקרוא את פניהם). מעבר לכך, עמדות אלה רלוונטיות רק לתושבי ישראל, כך אם תפרוץ שביתה כזו, התיירים שיגיעו ארצה יקבלו ברכת "וולקאם" ראשונה בדמות עומסים ותורים באולם הראשון אליו הם נכנסים מהמטוס, ביקורת הגבולות.