סקר "גלובס": כסף דיגיטלי - אשליה או ניצני עידן כלכלי חדש?

סקר שנערך עבור "גלובס" לרגל ועידת ישראל לעסקים מעלה כי גברים חשדניים יותר לגבי המטבעות הווירטואליים - 53% מהם חושבים שהם אשליה לטווח קצר, לעומת 44% מהנשים ככל שעולה רמת ההכנסה של הנשאלים, כך הביטקוין נתפס בצורה חיובית יותר

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הדבר היחיד שיכול להשתוות לתשואה של המטבע הווירטואלי ביטקוין בשנת 2017 - יותר מ-1,700% - היא מידת הפרסום שלו. נראה ששם המטבע נישא בכל מקום - מהעיתונות הכלכלית ועד לתוכניות בידור בטלוויזיה דוגמת "ארץ נהדרת". עם זאת, נראה שלפופולריות הגדולה של המטבע לא מתלווה מידה גדולה של אמון מצד הציבור: כמחצית ממנו חושב שהמטבעות הווירטואליים, דוגמת הביטקוין, הם לא יותר מאופנה חולפת שמתאימה ל"הרפתקנים" פיננסיים. כך עולה מסקר שנערך בהזמנת "גלובס" על ידי מכון סמית בקרב האוכלוסייה הבוגרת בישראל. עוד עולה מהסקר, כי שליש מהציבור דווקא מגלה אופטימיות לגבי המטבעות הווירטואליים וחושב שמדובר ב"ניצנים ראשונים לעידן כלכלי חדש ללא מזומן וללא בנקים".

עוד עולה מהסקר, כי למרות העלייה הגדולה במודעות למטבע ולמרות שמעלליו סוקרו בהרחבה על ידי התקשורת, אחד מכל חמישה נשאלים - 20% - עדיין לא מחזיק בדעה לגביו.

כסף וירטואלי
 כסף וירטואלי

מנתוני הסקר עולה כי גברים נוטים להיות חשדניים יותר לגבי המטבעות הווירטואליים - 53% מהם חושבים שהם אשליה לטווח קצר, לעומת 44% מהנשים. מבחינת האופטימיות - האם מדובר בניצנים של תקופה חדשה - נראה שנשים נוטות להיות קצת יותר אופטימיות מגברים. נשים גם נוטות יותר מגברים להיות חסרות דעה בנושא.

נתון בולט נוסף, ואולי לא מפתיע, הוא הנטייה של הצעירים לגלות יותר אהדה למטבעות וירטואליים. בקרב הנשאלים בני הפחות מ-29 ענו רק 43% מהם שמדובר באשליה וירטואלית והרפתקה פיננסית. יותר מזה, 39% מהם גם נטו לגלות אופטימיות לגבי עתידו של המטבע. בקרב האוכלוסייה בשכבת הגיל 30-49 הנטייה הייתה להיות יותר סקפטיים לגבי המטבעות הווירטואליים - 52% חושבים שמדובר באופנה חולפת. הם גם פחות אופטימיים מהצעירים לגבי העידן החדש שהוא אמור לבשר. בשכבת בני ה-50 ומעלה נשמרת רמת הסקפטיות לגבי עתיד המטבע, אבל במקביל וגם עולה רמת ה"אין דעה" - ל-25% מהאוכלוסייה הבוגרת אין דעה בנושא.

מהסקר עולה כי ישנם הבדלים גדולים בין רמות ההכנסה לבין התפיסה של המטבעות הווירטואליים. ככל שעולה ההכנסה כך הביטקוין נתפס בצורה יותר חיובית. ברמת הכנסה מתחת לממוצע ציינו 55% מהציבור כי המטבע הוא אופנה חולפת. באוכלוסייה האמידה יותר, שהכנסתה מעל הממוצע, ציינו רק 44% שמדובר באופנה חולפת. יתר על כן, בקרב האמידים ציינו 38% כי מדובר בעידן חדש, לעומת 32% מבעלי ההכנסה הנמוכה יחסית שציינו זאת.

מתברר שלדפוסי ההצבעה הפוליטיים גם יש קשר לתפיסה של המטבעות הווירטואליים. מצביעי הבית היהודי נוטים לגלות הכי הרבה סקפטיות - שני שלישים מהם אמרו שמדובר בתופעה חולפת והרפתקה פיננסית. רק רבע מהם הסכימו שמדובר בעידן חדש. מצביעי מרצ משמאל הביעו עמדות דומות יחסית למצביעי הבית היהודי - כ-58% מהם אמרו שמדובר בתופעה חולפת ורק כרבע מהם אמרו שמדובר בעידן חדש. תופעה מעניינת נרשמה בקרב מצביעי ישראל ביתנו - ל-45% מהם אין דעה על מטבעות וירטואליים.

נראה שמצביעי המרכז, יש עתיד וכולנו, הכי מאמינים במטבעות הווירטואליים - כ-45% מהם אמרו שמדובר בתחילתו של עידן חדש. מדובר במספרים גבוהים יותר ממספר הסקפטיים במפלגות האלה - רק כ-40% אמרו שמדובר בתופעה חולפת. עוד מתברר שמצביעי הליכוד והמחנה הציוני דווקא מגלים זהות רבה כשזה מגיע למטבעות וירטואליים. כ-53% מהם הזהירו מפני התופעה ההרפתקנית וכ-31% מהם אמרו שמדובר בעידן חדש.