נעילה חיובית בבורסה בת"א; יציבות במניית טבע

טבע, שהכריזה על תוכנית התייעלות דרמטית, פתחה בארה"ב ראלי של 18% ביומיים ■ למרות הודעת הבורסה כי מניות הביטקוין לא יכללו במדדים - לא נראה שזה השפיע על המניות יותר מדיי

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (א') במגמה חיובית. הפתיחה אירעה מעט אחרי השעה 13:00, וזאת בעקבות השביתה הכללית עליה הכריזה ההסתדרות בשל תוכנית ההתייעלות של טבע, במסגרתה יפוטרו 14,000 עובדים ברחבי העולם, מהם כ-1,750 בישראל. במסגרת השביתה הבוקר הושבתו גם הבנקים וגם הבורסה. 

 

בסוף השבוע נרשמו עליות שערים בוול סטריט, בעיקר הודות לעובדה ששני רפובליקאים נוספים הודיעו על תמיכה בתוכנית להפחתת מסים מה שמקרב את התוכנית לשלב האישורים האחרונים. בשבוע שעבר העלה הפד את הריבית לרמה מקסימלית של 1.5% ועמד בתחזיות המוקדמות. על-פי ההערכות, בשנת 2018 יהיו לפחות עוד 3 העלאות ריבית. בנוסף הודיע הבנק המרכזי כי בינואר ימכור אגרות חוב בהיקף של 20 מיליארד דולר, מה שעלול למשוך את התשואות כלפי מעלה.

את מירב העניין בבורסה ריכזה מניית טבע . כאמור, החברה שמה קץ לספקולציות ופרסמה ביום חמישי האחרון את פרטי תוכנית ההתייעלות שלה. במסגרת התוכנית יפוטרו 14,000 עובדים בשנתיים הקרובות, מה שיביא לחיסכון של 3 מיליארד דולר בשנתיים. המשקיעים אוהבים את התוכנית, והמניה יצאה מאז פרסומה לראלי של 18%.

עוד בנוגע לטבע: החברה הודיעה ביום שישי כי היא קיבלה אישור בלעדי להפיץ גרסה גנרית של התרופה Viread שהיא מעכב HIV. המכירות השנתיות של התרופה המקורית עומדות על כ-760 מיליון דולר בשנה.  

נזכיר כי בסוף יום המסחר האחרון הודיעה הבורסה כי היא לא תאפשר למניות הביטקוין להיכלל במדדים המרכזיים. על רקע הודעה זו, ועל רקע חציית המטבע את רף ה-19,000 דולר, מניות משאבי טבע  פנטזי נטוורק  ואפליי  ריכזו עניין.

כמו כן, הבורסה הודיעה הבוקר כי היא משיקה מדד מניות חדש בפיזור ענפי רחב (ללא חברות אחזקה וביומד, כולל חברות פארמה) שייקרא סקטור-באלאנס. המדד החדש יכלול 100 המניות הגדולות מ-24 תתי ענפים שונים.