"טראמפ פוגע בביטחון – לא מודה בבחישת רוסיה בבחירות"

"וושינגטון פוסט": מתדרכי CIA לא מעלים את הנושא בתדרוכיהם בע"פ כדי לא להרגיז אותו ומסתפקים באזכור הנושא בסיכום בכתב ■ טראמפ חש שהרעיון שהוא יושב בבית הלבן בגלל פוטין הוא עלבון

דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס
דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס

כמעט שנה חלפה מאז השבעתו של דונלד טראמפ, אך הוא מסרב לקבל את ממצאי סוכנויות הביון האמריקאיות, שקובעות חד-משמעית, כי רוסיה בחשה בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. כשמעלים את הנושא באוזניו הוא נתקף בזעם. ההתכחשות המתמדת הזו פוגעת בביטחון הלאומי של ארה"ב מפני שלא נעשה שום מאמץ ממשלי להיערך למיזם בחישה רוסי נוסף בבחירות הבאות לנשיאות, ב-2020, ואולי אף בבחירות הביניים לקונגרס בשנה הבאה. כך דיווח אתמול (ה') "וושינגטון פוסט" בתחקיר שמבוסס על ראיונות עם כ-50 פקידי ממשל בהווה ובעבר.

"למצב החדש שנולד מהתנהלות הנשיא אין תקדים בתולדות ארה"ב". קובע העיתון. "זו מציאות שמאופיינת בחוסר ביטחון העצמי של הנשיא ובסירובו לקבל את מה שאפילו רבים בממשלו מקבלים כאמת אובייקטיבית. התוצאה היא, שהמציאות הזו פוגמת ביכולתו של הממשל להגיב על איום נגד הביטחון הלאומי וההשלכות של מצב זה מוקרנות על הממשל כולו".

במקום לחפש דרכים לסכל התקפות עתידיות של הקרמלין נגד הדמוקרטיה האמריקאית ולהגן על תשתיות הבחירות לנשיאות, מנהל טראמפ קמפיין משלו נגד קביעת סוכנויות הביון של ממשלו, שלפיהן מאיימת רוסיה על מערכות בחירות עתידיות, והוא מוסיף להתנגד לכל מאמץ לגמול למוסקבה על בחישתה בבחירות 2016. הוא ניסה להסיר לפחות חלק מהסנקציות שהטיל ממשל אובמה על הרוסים, וכאשר הקונגרס יזם חוק סנקציות חדשות, התנגד לו טראמפ בלהט (אך לבסוף חתם עליו בחריקת שיניים מפני שהוא התקבל ברוב חסין וטו).

טראמפ מעולם לא כינס ישיבה בדרג שרים כדי לדון באיום הרוסי על הבחירות העתידיות בארה"ב, לדברי פקידי ממשל שמצוטטים ב"פוסט". הנושא אמנם נדון בדרגים נמוכים יותר של המועצה לביטחון לאומי, אך יש הבנה שקטה בתוך המועצה שעצם העלאת הסוגיה הזו רק מקנה לה תקפות, וטראמפ יראה בכך הטחת עלבון.

כה גדול הפחד מהתלקחות של טראמפ למשמע טענות על רוסיה עד שאנליסטים של CIA בונים את התדרוכים המודיעיניים היומיים לנשיא באופן שלא יצית את חמתו, מגלה העיתון. כך, למשל, במקרים מסוימים, מידע מודיעיני שקשור ברוסיה לא נכלל בתדרוך בעל-פה אלא רק בסיכום בכתב (ואם לשפוט על פי התבטאויות קודמות של טראמפ, שבהן מובעת סלידה מחומרים כתובים, אין ודאות הנשיא בכלל קורא את הסיכומים בכתב שמכינים האנליסטים).

במקרים אחרים, המתדרך הקבוע של טראמפ - אנליסט ותיק ב-CIA - עורך את המידע הרגיש על רוסיה, בתדרוך בע"פ ובסיכום בכתב, באופן שנועד לרכך את ההשפעה ולמנוע התפרצות נשיאותית. "אם מדברים על רוסיה, על בחישה, על התערבות - כל התדרוך היומי יורד מהפסים, אמר ל"פוסט" גורם מדיעיני בכיר לשעבר.

פקידים בבית הלבן אומרים שסרובו של הנשיא להכיר במעורבות הרוסית בבחירות הוא תגובה אנושית מובנת. "הנשיא חש בעליל... שהרעיון שהוא יושב בבית הלבן בגלל ולדימיר פוטין הוא עלבון", אמר בכיר בממשל.

לדברי פקידים אמריקאים, המידע שמגיע אליהם ממקורות בתוך ממשלת רוסיה מראה שפוטין ועוזריו רואים במבצע הבחישה שלהם בבחירות הצלחה מהדהדת, אם כי בלתי שלמה. מוסקבה אמנם לא הצליחה להשיג כמה מהמטרות המיידיות שלה. סיפוח קרים לא זכה בהכרה בינלאומית. הסנקציות שהוטלו על רוסיה בגין הסיפוח לא בוטלו ואף נוספו להן חדשות. אבל רוסיה מאמינה שמבצע ההתערבות בבחירות הניב לה תשואה מדהימה על השקעה של כ-500 אלף דולר - העלות המשוערת של הבחישה - והשיג את שתי המטרות העיקריות של הקרמלין: ערעור הדמקרטיה האמריקאית וחסימת דרכה של הילארי קלינטון (שפוטין מתעב אותה) לבית הלבן.