בלעדי: הסכמות היסטוריות בנוגע לרפורמה בחברת החשמל

הערב נפגשו נציגי משרד האוצר והאנרגיה, ולאחר חודשים של דיונים אינטנסיביים, מסתמן כי הושגו הסכמות במרבית הסוגיות בין המשרדים בנוגע לרפורמה במשק החשמל ■ הצדדים שואפים לחתום סופית בשבוע הבא

עופר בלוך / צילום: אוריה תדמור
עופר בלוך / צילום: אוריה תדמור

לקראת הסכם היסטורי: לאחר חודשים של דיונים אינטנסיביים הושגו הערב לראשונה הסכמות בין משרדי האוצר והאנרגיה לבין עובדי חברת החשמל בנוגע לרפורמה במשק החשמל, כך נודע ל"גלובס".

על פי הגורמים שנכחו בדיונים, הערב נפגשו הצדדים לפגישה מרתונית בת חמש שעות במשרדי הדירקטוריון של חברת החשמל בתל אביב, בתומה יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן לחץ ידיים עם מנכ"ל משרד האוצר. הפגישה שהתחילה בשעה 15:00 והסתיימה בשעות הלילה, הייתה פורייה ובאווירה חיובית.

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון ייחתם הסכם העקרונות ההיסטורי בתחילת השבוע הבא בין נציגי המדינה בראשותם של מנכ"ל האוצר וראש אגף התקציבים באוצר ויו״ר ההסתדרות והנהלת חח"י. זאת, לאחר 21 שנים של מאבקים ומו"מ עקר.

על פי הגורם שנכח בדיונים, העובדים הסכימו לוותר על חלק מדרישות השכר והפיצויים שלהם תמורת הארכת ההסכם מול המדינה מ-7 ל-8 שנים. בנוסף, ויתרו עובדי החברה על אתר אשכול וקרקעות רוגוזין.

במסגרת הרפורמה תמכור חח"י חמישה אתרים ישנים לידיים פרטיות (אשכול, רמת חובב, רידינג, אלון תבור ושתי יחידות בחגית), בהספק כולל של כ-4,000 מגוואט, כמחצית מיכולת הייצור שלה. דווקא האתרים עם התחנות החדשות של חח"י  כמו גזו וצפית יוותרו בבעלותה. מסתמן כי במסגרת הרפורמה יפרשו 2,800 עובדים.

על פי ההערכות, התמורה הכספית מהפרטת תחנות הכוח שיימכרו על פני 5-6 שנים, תעמוד על כ-15-16 מיליארד שקל, סכום שיופנה בחלקו לסגירת חוב העתק של החברה, וישמש גם לכספי הפיצויים שיפרשו במהלך הרפורמה.

השאלה הגדולה שנשאלת היא מה יקרה לתעריף החשמל ביום שאחרי. על פי חלק מהגורמים , מחיר החשמל לא צפוי להשתנות ואף יירד מעט עקב התייעלות החברה וחיתוך דרמטי בהוצאות השכר

בתמורה להוצאת מרבית הייצור מידיה, תקים ותתחזק חברת החשמל שתי תחנות כוח המופעלות במחזור המשולב (מחז"מ) בחדרה במקום התחנות 1-4 באורות רבין.

התחנות האחרות שיישארו בידי חח"י יחולקו לשתי חברות בנות ממשלתיות, אחת של התחנות העובדות על פחם והשנייה של תחנות כוח העובדות על גז. על ידי המהלך הזה של איגוד התחנות בחברות בנות, הממשלה תקל עלך עצמה בעתיד בהפרטה גם של החברות האלה, במידה ותתקבל ההסכמה לכך. המהלך יאפשר הפרדה מבנית למערך הייצור כולו.

אחת הנקודות המשמעותיות במתווה הרפורמה היא הוצאה מיידית של יחידת ניהול המערכת ותפ"ט מחברת החשמל. יחידת ניהול המערכת שקובעת את סדר הפעלתן של התחנות השונות גורמת לניגוד עניינים מובנה בחברת החשמל, שגם מייצרת חשמל וגם אחראית על מערך הסחר.

הניסיון הראשון לגיבוש הרפורמה במשק החשמל נעשה לראשונה עוד ב-1996, לפני יותר מ-20 שנה. הניסיון האחרון להגיע להסכמות בנושא הרפורמה בין הצדדים, ניסיון שגם הוא לא צלח, הוא "רפורמת יוגב" ב-2014. המתווה הנוכחי דומה לרפורמת יוגב במובן הזה שחלק מהייצור יישאר בידי חח"י.

במכתב פנימי שנשלח הערב לעובדי החברה ע"י מנכ"ל החברה, עופר בלוך, נכתב כי "אני שמח לבשר כי חלה התקדמות משמעותית בדיוני הרפורמה שהתקיימו היום בתל אביב. סוגיות הליבה סוכמו עקרונית בדומה לעידכון שנתתי בישיבת ההנהלה הרחבה האחרונה.

"יש עדיין דרך ארוכה עד לגיבוש הסכם סופי ומחייב אולם בהחלט הושגה פריצת דרך. עידכון מפורט ינתן בהמשך השבוע הבא ובישיבות התקציב ברמות".

מפורום יצרני החשמל הפרטיים נמסר בתגובה: "המתווה שפורסם הוא ויתור על תחרות אמיתית ביצור חשמל. על אף תשלום בסך מיליארדים לקבוצת עובדים, שניים וחצי מיליון בתי אב לא יוכלו ליהנות מתחרות והוזלת מחירים. ברוח התקופה זה נטו פייק רפורמה".