כחלון מוריד מסי קנייה ומכסים בהיקף כולל של 800 מיליון ש'

זאת במסגרת תוכנית "נטו הוזלות" ■ כפי שפורסם ב"גלובס" בחודש שעבר, שר האוצר הציג היום תוכנית להפחתת מכסים ומסי קנייה - במוצרי חשמל, אלקטרוניקה, תאורה, טקסטיל, תמרוקים, צעצועים ומשחקי וידאו

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

"אני שמח לבשר על מהלך של 800 מיליון שקל שחוזרים לאזרחים במסגרת תוכנית 'נטו הוזלות' - תזכרו את השם" - כך אמר היום (ב') שר האוצר, משה כחלון, וטען כי "מאז שנות ה-90 לא בוצע מהלך כזה. יש לנו הכנסות יתר בגלל פעילות טובה מאד של המשק, והכסף הזה חוזר לציבור".

שר האוצר אמר כי נדחתה הצעה לבטל את הפטור ממכס על רכישות באינטרנט, למרות שלדבריו הפטור פוגע בעסקים קטנים ובינוניים.

הפחתות המכסים ומסי הקנייה הן לשנה אחת בלבד (2018), שבסיומה יוחלט על-ידי שר האוצר האם להאריכן, בכפוף למצב הכנסות המדינה והצלחת ההפחתות בהורדת יוקר המחיה. 

שר האוצר כינס הבוקר מסיבת עיתונאים בלשכתו בהשתתפות סגן שר האוצר, יצחק כהן; מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד; מנהל רשות המסים, משה אשר; הממונה על התקציבים, שאול מרידור; והכלכלן הראשי באוצר, יואל נוה. 

"מסתכלים גם על הדורות הבאים" 

"ראיתי שהתקשורת מוטרדת אם ראש הממשלה מעודכן", אמר כחלון בפתח דבריו והוסיף: "ראש הממשלה מעודכן, ואנחנו פועלים לפי מדיניות הממשלה להוזיל מחירים, להוריד מכסים, להפחית מיסים - זה מה שאנחנו עושים. אין פה חריגה, יש פה המשך ישיר למדיניות ברורה. יש אחריות תקציבית, אין פריצה, ואין הפקרות. אחריות מלאה על מסגרת התקציב. אנחנו מסתכלים גם על הדורות הבאים, גם מבחינת החוב וגם מבחינת הצמיחה והכלכלה. זה לא תחיה היום ומחר נמות. המשק חזק, אבל אנחנו מכינים אותו לימים פחות טובים". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר ל"גלובס" בעת ביקורו באירופה, ביחס לתוכנית שהציג היום כחלון, כי מדובר ב"מדיניות טובה". 

כחלון אמר כי התוכנית תואמה עם נשיא לשכות המסחר, אוריאל לין, שקורא לבטל את הפטור ממכס על רכישות של מוצרים עד 75 דולר באינטרנט. כחלון אמר כי היא סירב לדרישה של לין, אך הודה כי "מצד שני יש 500 אלף עסקים קטנים שכן נפגעים מזה, כי מי שקונה באונליין לא משלם מכס, ואותו קמעונאי קטן כן משלם. היו שתי אפשרויות - או לבטל את ה-75 דולר, שלא רצינו כי זה עוזר לזוגות הצעירים, לצרכנים ולמשקי-הבית, אבל כדי לא לפגוע בעסקים הקטנים והבינוניים החלטנו להוריד להם גם את המכסים לאפס". 

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מסר כי גם בפניות וגם בשיחות עם שר האוצר הוא ביקש להפסיק את האפליה במיסוי בין היבוא האישי למסחר הקמעונאי. "כל פטור שניתן במסגרת היבוא האישי חייב להינתן בצורה שוויונית גם למכירות במגזר הקמעונאי". 

כחלון הוסיף כי התוכנית מיועדת להקל עם מעמד הביניים, ש"במהלך ה-20 שנים האחרונות נשחק וכרע תחת נטל כלכלי ותחת עוד ועוד גזירות ומסים ומכסים. אנחנו במדיניות שלנו משנים את המגמה, תוך כדי שמירה על מסגרת תקציבית ואחריות תקציבית גם מסגרת גירעון וגם מסגרת הוצאה".

כחלון מנה את כל הפחתות המסים והמכסים שעשה בשנתיים וחצי האחרונות והתגאה בהגדלת ההוצאה האזרחית במספרים חסרי תקדים לבריאות ולסל התרופות, לחינוך ולרווחה, לחיילים החובה והמילואים, תוכנית מחיר למשתכן, העלאות שכר לשוטרים והעלאת קצבאות הנכים והשלמת הכנסה לקשישים ומהלך העלאת קצבאות הנכים שיושלם לדבריו בקרוב. הוא סיכם במילים: "בשביל לעשות שינויים צריך לנקוט צעדים אמיצים - אחרת מה שהיה הוא שיהיה".  

ביטול המכס
 ביטול המכס

"התקופה שעד שהגיע כחלון והתקופה שאחרי כחלון"

סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן (ש"ס), אמר כי "ראו איזה פלא, לא רק שמחזירים לציבור את הצבע ללחיים - גם הכלכלה משגשגת. אנחנו במציאות כלכלית שלא הייתה מעולם. אפשר לחלק את התקופות בכלכלה הישראלית לתקופה שעד שהגיע כחלון והתקופה שאחרי כחלון".

הממונה על התקציבים, שאול מרידור, אמר כי עבודת המטה שנעשתה במשרד זיהתה מוצרים שיש בהם תחרות בשוק הישראלי, "ולכן הסיכוי הגדול ביותר שנראה את האזרחים נהנים מההורדה הזאת. התוכנית הזו שומרת על המסגרות הפיסקאליות ומשתמשת באותה גביית יתר. לא פרצנו מסגרות, נעמוד בכל המסגרות גם בצד ההוצאה וגם בצד ההכנסה".

מנהל רשות המיסים, משה אשר, אמר כי מדובר בהפחתה הגדולה ביותר בתחום המכסים מסי הקנייה מאז ההפחתה הגדולה של שנות ה-90. לדבריו, "אין ספק שמדובר בצעד מאד משמעותי שאמור להתגלגל בצורה מאד משמעותית לאזרח. אנחנו מצפים גם שהיבואנים ייקחו את זה בחשבון. בשווקים תחרותיים הדברים האלה אמורים לקרות, כמו טלוויזיה, אלקטרוניקה ותמרוקים. מדובר בתוכנית מאד מקצועית ומאד אמיתית שהשר גיבש, ואנחנו סייענו בידיו".

לפי מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, מיסי הקנייה יופחתו לאפס באופן מיידי, והמכסים יופחתו רק בתום הליך שימוע שייערך ברשות המסים. 

יורדים בגדול
 יורדים בגדול

תוכנית "נטו הוזלות" במספרים

תוכנית "נטו הוזלות" מורכבת מביטול מכסים ומסי קנייה בהיקף של למעלה מ-800 מיליון שקל, מהם 365.5 מיליון שקל במוצרי חשמל אלקטרוניקה ותאורה, 400 מיליון במוצרי טקסטיל, 36.2 מיליון בצעצועים, משחקי וידאו ושולחן ו-11 מיליון שקל בתמרוקים.

המוצרים שהמכס עליהם יאופס מ-12% הם: תנורים, מקררים, מערבלי מזון מסחטות מיץ לפירות וירקות, מנורות ונברשות. מס קנייה בשיעור 15% יבוטל על מקרנים, צגי LCD ומסכי תצוגה, כרטיסים חכמים, ממירים, מגברים, מכשירי וידאו, כרטיסים חכמים ומיקרופונים.

הכנסות בהיקף של 400 מיליון שקל יופחתו במכסים על מוצרי ביגוד טקסטיל - ההורדה היא מ-6% לאפס על כל סוגי הביגוד המיובא. 63 מיליון שקל יופחתו מביטול המכסים על צעצועים, משחקים מסוגים שונים וציוד ספורט (מ-12% לאפס) ו-11 מיליון תמרוקים (מ-12% לאפס) הכוללים מכשירי איפור, תכשירים לסינון קרני שמש, מגבונים לחים, דאודורנטים וסבונים.   

 

"עיקרון מוטעה" 

פרופסור אשר בלס, לשעבר כלכלן ראשי בבנק ישראל, אומר כי "לפי הפרסומים בכוונת שר האוצר משה כחלון להוריד מכסים היכן שלא ייפגע הייצור המקומי. ובכן, עיקרון זה מוטעה, שכן מכסים שמגינים על ייצור מקומי לא יעיל מזיקים יותר כלכלית מאשר מכסים שאינם מגינים על ייצור מקומי כלשהו, שכן השארתם פוגעת בהקצאת המקורות במשק. באופן כללי ניתן לומר שהרושם שנוצר הוא שבכל כמה שבועות קמה לה תוכנית חדשה, במקום שיהיה תכנון ארוך-טווח שייצור מערכת מס יעילה שמעודדת השקעות וייצור במשק". 

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, הגיב להחלטת שר האוצר להפחית מכסים ואמר: "אנו מברכים על החלטתו של שר האוצר להפחית מכסים, כל עוד אלה לא פוגעים בתעשייה המקומית. אנו מקווים כי הפחתת המכסים גם תעזור לתעשיינים רבים ותוביל לירידת מחירי חומרי הגלם הדרושים לייצור במפעלים. אנו קוראים לשר האוצר להמשיך ולהוביל צעדים אשר יעודדו את הכלכלה והתעשייה המקומית ויעלו את הצמיחה במשק". 

נחשף ב"גלובס" 

בחודש שעבר פורסם ב"גלובס" כי שר האוצר משה כחלון מתכוון לצמצם מכסים על מוצרים מיובאים שאינם מיוצרים בישראל, במטרה להוריד את יוקר המחיה. זאת אף שבשנים האחרונות כבר הופחתו המכסים על רוב המוצרים שהיו חייבים במכס.

על-פי דוח הכנסות המדינה, ההכנסות ממכס ב-2015 הסתכמו ב-2.9 מיליארד שקל (0.25% תוצר). משקל ההכנסות פחת משמעותית מאז יישום המלצות ועדת טרכטנברג מ-2011 להפחתת מכסים של מוצרים רבים. ההכנסות הגבוהות ביותר ב-2015 היו ממיסוי מוצרי עור וטקסטיל (576 מליון שקל), מוצרי חקלאות (518 מיליון שקל), כלי רכב וחלקיהם (453 מיליון) ותשומות וחומרי גלם לתעשייה (453 מיליון שקל).

שיעור המכס המוטל כיום על 98% מהמוצרים המיובאים נמוך כיום מ-12%, ושיעור המכס המוטל על 88% מהמוצרים נמוך מ-6%. שיעורי מכס גבוהים במיוחד מוטלים כיום על מוצרי מזון ומוצרים חקלאיים: אבקת חלב (212%), דגים קפואים מסוגים שונים, שום וירקות שונים - אולם רובם מיוצרים גם בישראל, כך שאין כוונה להוריד את המכס עליהם.

בענף האופנה מבטיחים: נוריד מחירים אך נדרוש גם הקלות במע"מ 

הראל ויזל, יו"ר ובעלי רשת האופנה פוקס, מסר ל"גלובס": "אני שמח ששר האוצר ולמעשה גם שר הכלכלה מבינים שצריכים להפחית את יוקר המחיה בישראל. אני שמח שהשרים מבינים את התחרות ומתנהגים בצורה אחראית. לנו זה ברור שכמו שגלגלנו את הורדת המכסים הקודמת לצרכנים, גם הפעם אנחנו מתחייבים להוריד את המחירים לצרכן בהתאם. אנחנו רואים במהלך הזה בשורה חיובית לצרכן".

במקביל אומר ויזל כי הוא וגורמים נוספים בענף ממשיכים לפעול במטרה להוריד את המע"מ לקונים בחנויות, בכדי להשוות את תנאי התחרות אל מול הפטור ממע"מ לקונים אונליין (בתקרה של עד 75 דולר). ויזל נשמע אופטימי בקשר לרעיון הזה, אם כי הוא נשמע כמו חלום רחוק במבחן המציאות. "אנחנו ממשיכים בדיונים במשרדי האוצר והכלכלה בנושא הזה. עד היום הם נהגו בצורה אחראית, ואני בטוח שימשיכו מצד אחד להקל עלינו מול התחרות - ומצד שני להקל על כל עם ישראל ביוקר המחיה".

- האם מדובר במודל שקיים במדינות אחרות, ועל בסיסו אתם מיישמים את דרישתכם?

"אני מניח שזה מודל שקיים", אומר ויזל ומציין כי הדרישה היא פועל יוצא של התחזקות הקניות המקוונות.

בתוך כך נזכיר כי לאחרונה השיקה קבוצת פוקס את האתר טרמינל איקס, המאגד את מותגי הקבוצה, לצד מותגים ביבוא שאינם קיימים בישראל (דוגמת יוניקלו ואורבן אאוטפיטרס). מוצרי פוקס לא נמכרים באתרים אחרים המאגדים כמה מוצגים, בהם אלה של קבוצת עזריאלי. האופציה של הפעלת מרלו"ג מחוץ לגבולות ישראל (כיום פועל אתר טרמינל איקס ממרלו"ג באשדוד) לא ירדה מהפרק, והיא תאפשר לפוקס למכור דרך טרמינל איקס בתנאים של אתר בינלאומי, כלומר בהינתן פטור ממע"מ לפי החוק.

גבי רוטר, מנכ"ל משותף של רשת האופנה קסטרו ומבעלי השליטה בחברה, מסר ל"גלובס" כי "הפחתת המכסים הוא צעד בכיוון נכון, משום שזה יוביל להורדת יוקר המחיה. המכס על טקסטיל היום עומד על 6%, ואם הוא יאופס, מי שירוויח מזה יהיה הצרכן".

- מי מבטיח שהפחת כזו אכן תגולגל למחיר בחנויות?

"זה יקרה באופן טבעי", אומר רוטר, "לאור ההיצע והתחרות שהיא מאוד קשה. הביקושים היום מבוזרים גם בגלל הקניות המתחזקות באינטרנט והן בגלל הנסיעות של ישראלים לחו"ל, לאור מהפכת השמיים הפתוחים וטיסות הלואו קוסט. המחירים ברשתות נלחצים כלפי מטה, ולכן אין לי ספק שגם הורדת המכסים תוריד מחירים. בכל עקומה של היצע וביקוש ברגע שמטילים מכסים, זה מעלה את המחיר, וכשמורידים, זה מוריד. זה יקרה באופן טבעי".

רוטר, בדומה לויזל, מוטרד בעיקר משורת המע"מ, שלטענתו מפלה את מרבית הציבור. "אין סיבה שרק אחוזים בודדים יקבלו את ההנחה רק בעבור זה שהם יודעים לקנות באינטרנט מחו"ל. רוב הציבור מופלה לרעה, כי הוא קונה בחנויות ומשלם מע"מ. זו אפליה שצריך לתקן באופן שיכול לבוא דרך ביטול הפטור לקונים אונליין ולתת ללקוח את האפשרות לקנות היכן שנוח לו".

- זו מגמה הפוכה ממה שמתרחש במדינות אחרות, שרק מעלות את תקרת הפטור לקונים אונליין. בארה"ב הפטור עומד על 200 דולר. 

"בארה"ב אין פטור, כי אין מע"מ על מוצרי טקסטיל. אנחנו יודעים שבמדינות אחרות באירופה הולכים לבטל את הפטור באונליין, כי מבינים שזה פוגע בכלכלה המקומית, ובעיקר מבינים שזה לא מה שיוריד את יוקר המחיה. המקום היחיד ששוקלים להעלות את תקרת הפטור הוא ישראל. באוסטרליה ביטלו, וגם במדינות אחרות זה יקרה. במקום לתת 0 מע"מ על קניות של עד 75 דולר, אפשר לקבוע מע"מ ממוצע שיהיה זהה בחנויות ובקניות המקוונות, לטייב את המע"מ לכלכלה המקומית".

- אתם פועלים בכיוון הזה?

"אנחנו פועלים באמצעות לשכת המסחר. אני חושב שיש פה אפליה שצריך לתקן. אני בעד הורדת יוקר מחיה, אבל סבור שאין סיבה להעביר את הלקוחות לקנות מחו"ל כדי לחסוך". 

"הנחות של 20%-30% על טלוויזיות גדולות"

צביקה אהרונוביץ', מנכ"ל א.ל.מ, אומר: "בטלוויזיות הגדולות (מ-51 אינץ' ויותר) תורגש ההנחה הגדולה ביותר שיכולה להגיע לשיעור של 20%-30%, וזאת בהערכה גסה. בכל שאר המוצרים ההנחות יהיו נמוכות יותר. חשוב להבין שהפטור מתייחס למוצרים שמיובאים מהמזרח הרחוק (סין קוריאה), שעליהם חל מכס כיום, ושיעורו מגיע ל-12% במקסימום. מוצרים שמיובאים ממדינות כמו טורקיה או ארה"ב כבר פטורים מזה זמן מה, ולכן עליהם לא תורגש הנחה".

- כיצד תתמודדו עם כניסת הפטור לתוקף בכל הנוגע למלאים קיימים שעבורם כבר שולם מכס?

"כבר למדנו שהאוצר לא בא לקראת היבואנים. במקרים הקודמים היבואנים ספגו את ההפחתה גם על המלאי הקיים והגיבו כמעט מיד בהורדת מחירים בלי לחכות למלאי החדש במחיר החדש".

עוד הוא מדגיש כי "מאחר שכעת אנחנו נמצאים בנקודת זמן שכל השוק נמצא במבצעים מטורפים, את ההשפעה על המחירים נראה בחודשים ינואר-פברואר-מארס, כשלמעשה המחירים אז יהיו דומים למחירי דצמבר, המשקפים בחלק מהמקרים הפסדים. המחירים היום נמוכים לאור התחרות ובעיקר לאור הלחץ של סוף השנה והרצון של החברות להיפתר מהמלאי לפנות תום השנה האזרחית. למעשה, במקום שהציבור ירגיש עליית מחיר קלה בינואר, הורדת המסים תשמור על מחירי דצמבר".

- האם המחירים מצויים במגמת ירידה ממילא?

"בכל הנוגע למוצרי אלקטרוניקה - המחירים במגמת ירידה כאשר מדובר על דגם ישן. הכוונה ישן היא שהוא נמצא משהו כמו חצי שנה-מקסימום שנה על המדף, למשל בתחום הטלוויזיות. במוצרים הלבנים (מקררים, מכונות כביסה, מדיחי כלים וכו') המחירים יציבים כבר הרבה שנים". 

יורם בדש, מנכ"ל משותף ברשת מחסני חשמל, מסר בתגובה להחלטת כחלון להפחית את המכסים על מוצרי חשמל ביתיים ואת מסי הקנייה על מוצרי אלקטרוניקה: "אנו מברכים על כל החלטה שמתקבלת בממשלה שמטרתה להוזיל את יוקר המחיה בישראל. כחלק מיישום האסטרטגיה של רשת מחסני חשמל לספק לצרכן את התמורה הגבוהה ביותר לכספו גם בעת רכישת מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לבית, קיבלנו החלטה כי החל מכניסת הצו לתוקף, נגלגל את מלוא ההוזלה בגובה מס הקנייה ישירות לצרכן בעת רכישת טלוויזיות, מסכי תצוגה, צגי LCD, רמקולים ומקרנים". 

גם המוכרים בזירה המקוונת מברכים

גם המוכרים בזירה המקוונת מברכים על המהלך: ירון בן אלי, מנכ"ל ushops המתמחה ביבוא אישי מארה"ב בקניות אונליין, אומר כי "המהלך של שר האוצר הוא מהלך מבורך אשר יחזק את כוח הקנייה הישראלי בתחום היבוא האישי.

"כבר היום מחיר הקנייה בארצות-הברית מלכתחילה זול יותר לעומת ישראל, בעיקר בקטגוריות כמו מוצרי אלקטרוניקה, צעצועים ביגוד ועוד. ברגע שיורדים המסים בישראל, באופן מיידי כל ההצעות בארצות-הברית הופכות לאטרקטיביות אפילו יותר, גם בשקלול של עלויות השילוח. ביבוא המסחרי הצרכן לא בהכרח רואה את ההנחה מגיעה אל כיסו, בעוד שביבוא האישי אין התחכמויות, ורואים את השוני במחיר באופן מוחלט ומיידי".