הבן הולך, האב נכנס: בקרוב יושלם המהפך בחברת הביטוח מגדל

שלמה אליהו, בעל השליטה, יחליף את יוחנן דנינו בתפקיד היו"ר; עופר אליהו, בכורו של שלמה, יוחלף על ידי מיכל עבאדי בויאנג'ו ■ כחמש שנים לאחר רכישת החברה על ידי אליהו - האם השקט יגיע למגדל סוף-סוף? ■ פרשנות

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

1. בקרוב יושלם המהפך במגדל : יוחנן דנינו יפרוש מתפקיד היו"ר - ושלמה אליהו, בעל השליטה, ייכנס. עופר אליהו, בכורו של שלמה, יפרוש מתפקיד המנכ"ל - ומיכל עבאדי בויאנג'ו תיכנס. או אז, כחמש שנים אחרי השלמת עסקת הרכישה של מגדל על-ידי אליהו, ייפלו הקוביות למקומן הנכון, ואפשר שתבוא הרגיעה לענקית הביטוח, שהפכה בתקופה זו הרבה פחות ענקית והרבה יותר לחוצה, ומסוכסכת; עסוקה יותר באינטריגות רגולטוריות, הרבה פחות בביטוח, בצמיחה וברווח, ונתונה לגיחוכים מתנשאים של יוצאיה ומתחריה. אפשר שאפילו בעל הבית המתוסכל, שלמה אליהו, יתחיל סוף סוף להיות מרוצה מהעסקה, ובעיקר מעצמו.

2. מינוי דנינו ליו"ר, אחרי שהיה מפכ"ל המשטרה, לא יועד לחזק את הביטוח ואת עסקי החברה, אלא למצוא דרכים לריכוכה של דורית סלינגר, העומדת בראש רשות שוק ההון, שעליה הלביש אליהו את כל בעיות ההסתגלות - הלמידה, הסטאז' והמחלוקות שלו, של בנו, של משפחתו ושל החברה שקנה. דנינו מצא את הדרך להנמיך את הסערות בפנים ובחוץ, דרך מהלכים שהוביל ללבם של חברי ועדת הכספים בכנסת.

3. מינוי עופר אליהו למנכ"ל הביטוח היה טבעי. בן בכור שניהל בהצלחה את החברה המשפחתית הקודמת. אבל עם אבא כל כך דומיננטי מעליו, מיני "משגיחים" מטעמו כמו עודד שריג וענת לוין, ומכשולים מכוונים מצד בכירי הביטוח - היה זה כמעט בלתי אפשרי עבורו לגדול ממנהל חברה קטנה לחברת ענק. אבל הוא בכל זאת פרץ. כל הזמן בצלו של אביו שהכי רצה, חלם והשתוקק להיות יו"ר - אבל המפקחת על הביטוח אסרה עליו להיות כזה כל עוד בנו מכהן כמנכ"ל.

בקונפליקט הזה היה משהו לא טבעי. מתסכל. הבן על חשבון האב. עכשיו זה יהיה להיפך. הבן הולך והאב נכנס.

4. "אנשים חושבים שאני גאון, מתוחכם וממזר, ככה זה נראה מהצד. אבל האמת היא אחרת, אינני כזה", אמר שלמה אליהו, בדרכו הכמו-צנועה בריאיון מימוש הרכישה (כלכליסט 21.11.12), שבוצעה ללא בדיקת נאותות ("קניתי חתול בשק, ואני מקווה שלא נפלתי", אמר אז). ואפשר שזו בעיה גדולה שלו, שכן מאז כניסתו ולאורך כמה שנים, הצביעו ביצועי החברה והמניה על זה ש"גאון מתוחכם וממזר" היה נכון פעם, אבל הוא לא הצליח לחזור על זה במגדל.

בשנים האחרונות נראה אליהו האב הרבה במתחם גן העיר, שבמגדל שמעליו הוא מתגורר, כשהוא מתוסכל, כואב ומשועמם. "אין לי מה לעשות", אמר בחיוך משוחרר. כאילו. עכשיו הוא יהיה יו"ר מכובד, עסוק ושמח.

5. מיכל עבאדי בויאנג'ו, קודם חשבת כללית באוצר, היא אשת כספים וניהול מהמיומנות שיש. מגדל עשויה לעלות על מסלול חדש, ולחזור לימי הזוהר שלה, אם היא ואליהו ימצאו את הדרך להסתדר, למתן את קוצר הרוח והדעתנות הטבועים אצל שניהם ולרכך את החשדנות שמצויה במידה זו או אחרת גם אצלו וגם אצלה. אם הוא לא ידרוך על האצבעות שלה, אם היא תיתן לו את כל הכבוד וההערכה שמגיעים לו, ושהוא רוצה בהם, ואם במקביל ישתנה הרכב דירקטוריון החברה, ויהיה הרבה יותר פעלתני, יוזם ומכוון ביטוח פיננסים ורווחיות. אליהו, בינואר בן 82, מוכרח את זה עבור עצמו. עבאדי בויאנג'ו גם.