שר הכלכלה: להביא קמעונאית פארמה מארה"ב להוזלת מחירים

אלי כהן בשיחה עם כתבים בוושינגטון: ישראל מתאפיינת בשוק ריכוזי ■ מותח ביקורת חריפה על בנק ישראל ■ על אהוד ברק: "בגילו המתקדם הוא צריך לכתוב ספר"

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

שר הכלכלה אלי כהן נפגש השבוע עם מנהלי רשת קמעונאית אמריקאית גדולה בתחום הפארמה בעת ביקורו בארה"ב במטרה להניעה להקים סניפים בישראל. כך גילה אתמול (ה') השר בשיחה עם כתבים בוושינגטון.

המטרה של שילוב קמעונאית זרה בשוק הישראלי היא להוזיל את רמת המחירים הגבוהה בישראל, אמר כהן. לדבריו, ישראל מתאפיינת בשוק ריכוזי: "בשוק שולטים דואופולים בתחומים רבים, גם במוצרים שמשווקים ברשתות פארמה; צריך לשבור את המסגרות המגבילות האלה". הוא סיפר שהזמין את מנכ"ל החברה לבוא לביקור בישראל כדי לבחון את השוק.

כהן לא נקב בשם החברה, אך מדבריו ודברי עוזריו היה אפשר להתרשם שמדובר בקמעונאית פארמה גדולה כגון CVS או Walgreens, שמפעילות אלפי סניפים באמריקה הצפונית. אם אכן תגיע חברה כזו לישראל, היא תחולל מהפכה בשוק המקומי.

השר סיפר כי בפגישתו עם שר המסחר האמריקאי, ווילבור רוס, בוושינגטון, הוא העלה אפשרות לגבש מזכר הבנות בין ירושלים לוושינגטון בנושא החדשנות. חברות רבות מקימות בישראל מרכזי מו"פ, אך כוונת המזכר היא לעודד שיתופי-פעולה בנושאי חדשנות ברמת הממשלות, אולי במתכונת קרן ברד, אמר כהן.

הוא סיפר כי חלק עם רוס את מאמציו המתמשכים להוזיל את יוקר המחיה בישראל. זווית אמריקאית של מאמצים אלה היא להחיש אימוץ תקינה אמריקאית כדי להקל על יבוא מוצרים מארה"ב וממילא להוזילם. כהן הדגיש באזני עמיתו האמריקאי את החשיבות בשמירת רצף שרשרת האספקה מארה"ב לישראל לקראת חידוש המו"מ על נפט"א בין ישראל לארה"ב, כפי שמתחייב ממדיניותו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

כהן נפגש גם עם שני צירים רפובליקאים בבית הנבחרים, פיטר רוסקאם, ממדינת אילינוי, ודייב רייקרט, ממדינת וושינגטון. בשיחה עימם הוא הדגיש את נחישות ממשלת ישראל להאבק בתופעת BDS וב"רשימה שחורה" חדשה של חברות זרות שפועלות בגדה. את הרשימה הזו הפיקה הוועדה לזכויות האדם של או"ם. שני המחוקקים דיברו על מאמצי החקיקה של הקונגרס להדברת תופעות אלה.

בפגישה עם מנכ"לית הבנק העולמי, קריסטאלינה גיאורגיבה, חתם כהן ען הסכם בין ישראל לבנק, שלפיו תממן ישראל השקעות בפרוייקטים בתחומי החקלאות והמים באפריקה ובברזיל. מטרת ההסכם - אמר השר לכתבים - היא לפתוח לפני חברות ישראליות עבודות תשתית במקומות אלה.

"הממשלה הזו תמלא את ימיה"

בניו-יורק נפגש כהן עם יזמים ואנשי הייטק ישראלים. על הפרק עמדה שאלת החזרה לארץ. כהן הדגיש באוזניהם כי בישראל קיים מחסור חמור בכוח-אדם טכנולוגי. לדבריו, ישראל נעשתה מעצמת חדשנות ואחד החסמים שמאטים את התפתחותה הוא איי-זמינותם של עובדים מיומנים.

"אנו מציעים שכר ברמה אמריקאית עם חיים ליד המשפחה בישראל", אמר השר. הוא סיפר כי הודו רוצה לשלוח לישראל עובדי טכנולוגיה והציעה להוריד את שכרם בהשוואה לשכר הממוצע במשק, אך ישראל סירבה. "אנו רוצים להביא ישראלים, שירוויחו יפה, ולא זרים שישתכרו מעט", הוא אמר. הוא הודה כי הישראלים בניו-יורק העלו באוזניו קובלנות על קשיים עם הביורוקרטיה הישראלית ובמיוחד עם מס הכנסה שמערים לפניהם מכשולים, כדבריהם. כהן הבטיח לבדוק את המצב ולתקנו.

בתשובה על שאלה כיצד לפעול מול עודפי גביית המסים ב-2017, אמר כהן כי יש לו פתרון פשוט מאוד: לקדם הפחתת מסים משמעותית, מהלך שיהפוך את ישראל אטרקטיבית יותר בשוק הגלובלי. לדבריו, הניסיון הישראלי מלמד כי כאשר מעלים מסים, האבטלה גוברת, ולהפך.

בהקשר זה מתח כהן ביקורת חריפה על בנק ישראל, שמתנגד להפחתת המסים. "בנק ישראל טוען נגד ופועל נגד, אך בנק ישראל הוא דוגמה ציבורית מובהקת לחוסר יעילות ציבורית", הכריז השר. "אתם יודעים מה השכר הממוצע בבנק ישראל? - מעל 50 אלף שקל. אני שמח שגורמים אחרים בממשלה אינם מתנהלים כבנק ישראל".

אך בתשובה על שאלה האם הוא קורא למעשה להתפטרות נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, אמר כהן: "חס ושלום. אני שמח שיש אנשים שחושבים אחרת".

על המצב הפוליטי בישראל אמר השר כי אינו חושב שההתפתחויות בזירה הפוליטית מוליכות לבחירות: "הממשלה הזו תמלא את ימיה, במיוחד לאחר הגשת התקציב. הסיכוי שהממשלה תיפול אחרי שהתקציב יוגש - קטן ביותר".

בתשובה על שאלה היפותטית האם יסכים להשתתף בממשלת קואליציה בראשתו של אהוד ברק (ולא של אבי גבאי, היו"ר הנוכחי של מפלגת העבודה), אמר כהן: "תהום אידיאולוגית פעורה ביני לבינו. חוץ מזה, בגילו המתקדם, מן הראוי שיתחיל לכתוב ספרים. בציוצים הוא חזק מאוד".