השנור הגדול: נציגויות ישראל בחו"ל יוכלו להתרים לחגיגות ה-70

השנור הגדול; הממשלה אישרה היום לנציגויות לגייס כספים ■ סכום התרומה יוגבל ל-50 אלף שקל לתורם

חגיגות יום העצמאות לישראל / צילום: רויטרס
חגיגות יום העצמאות לישראל / צילום: רויטרס

הממשלה אישרה היום (א') לנציגויות ישראל בעולם לגייס כספים לאירועים לרגל חגיגות ה-70 למדינה. על פי ההחלטה, שליחיה הרשמיים של ישראל יוכלו לגייס ולקבל תרומות לצורך עריכת אירועים בסכום כולל של עד 20 מליון שקל.

גיוס הכספים יוכל להימשך עד ל-10 במאי 2019, יום העצמאות ה-71 של המדינה. הממשלה אישרה למשרד החוץ להקים ועדה משרדית בראשות המשנה למנכ"ל משרד החוץ ובהשתתפות מנכ"ל משרד התרבות - נציגות שדחפה אותה השרה מירי רגב - לגיוס הכסף וקבלת התרומות לפי הכללים הבאים: התרומות יגיעו מגורמים בעלי זיקה למדינת ישראל בלבד, כל תרומה תיבחן באופן פרטני לפי זהות התורם ויחסי הגומלין שלו עם הנציגות הישראלית באותו המקום.

בנוסף, תיבדק מטרת התרומה בכל מקום לפי שאלות של "טוהר מידות והיעדר ניגוד עניינים", כלשון החלטת הממשלה. גורם יחיד לא יוכל לממן יותר מ-25% מאירוע מסוים ותרומה יחידה לא תעלה על 50 אלף שקל. תקופת גיוס התרומות תחל מיד עם קבלת ההחלטה על ידי הממשלה.

עוד נקבע בהחלטת הממשלה, שתהיה שקיפות לגבי מתן התרומות. כלומר, הנציגות המקומית תפרסם באתר האינטרנט את דבר התרומה. גם אתר משרד החוץ יפרסם אותה. יחד עם זאת, החלטת הממשלה, כפי שהוגשה בנקודת זמן זו, לוקה בחסר - התורם המיועד רשאי לבקש ממשרד החוץ לאסור פרסום שמו והוועדה יכולה לאשר את בקשתו. בנוסף, לא מציינת החלטת הממשלה בתוך כמה זמן משרד החוץ והנציגויות חייבות לפרסם את שם התורם ובאיזה שפה.

נושא חוסר השקיפות של התרומות הוא בעייתי. התרומות מהוות פתח גדול לגיוס תרומות אנונימיות מאנשי עסקים מקומיים בעלי אינטרסים מבלי שלקהילות היהודיות ולכלי התקשורת המקומיים תהיה אפשרות לעקוב אחר העניין.

גם את ההגבלה של גיוס עד 50 אלף שקל ניתן לעקוף בקלות, באמצעות מתן תרומות בשיטת ה-Bundle - בעל הון מכתיב לשותפיו, לעסקים ולקרובי משפחתו להעניק תרומות, והקבוצה בכללותה מהווה כוח כספי אדיר.

בתוך ההחלטה כלולות הוראות בנוגע לאיסור לקבל תרומות המגיעות ממקורות מפוקפקים, כסף שהולבן או כסף לא חוקי. הממשלה אף קבעה שמתן התרומה לא יאפשר להטות את שיקול דעת השגרירים ועובדי משרד החוץ ביחס לעניינים של התורם. בנוסף, לא תתקבל תרומה שעשויה לפגוע בתדמית המדינה.

חוק שירות המדינה אוסר על עובדי מדינה להתרים כספים או לקבל תרומות, אלא אם הממשלה התירה את הפעילות באופן מפורש. בדיון הממשלתי צוין כי במדינות אחרות, כמו ארה*ב גרמניה ובריטניה, הנושא הזה מותר כמעשה של שגרה. לדוגמה, אזרחים ישראלים המוזמנים לאירועי של שגרירות ארה"ב בישראל, במיוחד אירוע יום העצמאות האמריקאי הגדול בבית השגריר בהרצליה מדי שנה, מופתעים לעיתים לראות את החסויות של מקדונלד או פיצה האט, למשל.

המהלך של הממשלה זוכה לביקורת מהאופוזיציה. ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר היום שנתניהו "הופך את הדיפלומטים הבכירים למקבצי נדבות. זו תרבות השנור במרעה". לדבריו, "מדהים שישראל עם תקציב של חצי טריליון שקל מקבצת נדבות. נראה שאפשר להוציא את מדינת ישראל מהגלות אבל לא ניתן להוציא את הגלות מתוך מדינת ישראל", אמר שי.