הטווח הארוך מאוד

עוד מבט על התפתחות המגמה בשוק המניות האמריקאי

אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס
אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס

תקופת הדוחות הפיננסיים בעיצומה, ואנו מופצצים בדיווח זה או אחר על תוצאות יותר או פחות טובות מן הצפוי על ידי האנליסטים. דבר, היכול להזיז הרים וגבעות ברמת המניה הבודדת כפי שראינו במקרה של מי שהייתה חביבת העם: טבע.

אבל, כחלק מן הרצף הרגיל של היום-יום הפיננסי, חשבתי שיהיה נכון לעלות דרגה של הסתכלות, ולהביט שוב על מדד המניות האמריקאי העיקרי, והפעם בטווח הארוך מאוד כאשר נקודת ההתחלה תהיה תחתית 2009. זו של ה-666 המפורסמת כל כך.

הנה הגרף השבועי של הנכס המנייתי הזה:

משה-שלום-סנופי-07-10
 משה-שלום-סנופי-07-10

קשה להתווכח עם היופי הטכני של השלבים השונים. אגב, זוהי גרסה מעודכנת של גרף דומה אשר הצגתי כאן בעבר כאשר יש עכשיו קצת יותר "בשר" ברגל האחרונה.

חמשת הגלים הגדולים נפרשים לפנינו במלוא הדרם:הראשון, עד אמצע 2010, אלים אך הססני בו זמנית. הוא קבע את העובדה שלפנינו סיום ההידרדרות והשחיקה שבאה בסקטור המנייתי עקב המשבר הפיננסי הגדול מאז שנות השלושים. באותם ימים, לא חלמו על 2,600, וגם לא על 1,800. אז, פשוט רצו לנוח מן האדום, ומן הפחד של קריסת המערכת הפיננסית כולה, וזה הגיע על יד מעשי ברננקי, ושינוי חישוב הנכסים שבספרים: מ-"שווי שוק" ל-"שווי מודל".

שנות 2011-12 היו הבמה לתיקון הטכני הראשון, ולכן, זה אשר היה צריך לקבוע גבולות. והוא אכן עשה זאת כאשר סביבות 1,070 היוותה את התמיכה האולטימטיבית. יש לזכור שבשלב זה חשבו כולם שמושג ההרחבה הכמותית, וזמן הריבית האפסית, היו אמצעים של הטווח הקצר ולא מדיניות שהפכה לגורם הקבע של שנים כה רבות אח"כ.

גל 3 היה גם הוא אופייני: מרגע שהיה ברור שהמפולת נגמרה, ושהתיקון הטכני לא הפך למגמה יורדת מתחדשת, כל המוכרים והמהססים חזרו למלא את כרסם בסחורה שאותה הם זרקו בבהלה קודם לכן. כל זה כאשר מאחורי העניין חזרה ברכת הבנק המרכזי כמובן, וכאשר הצמיחה המקווה הייתה עוד לפנים, ולא עובדה קיימת. וכך, הגל השלישי קיים את הבטחתו: להיות הארוך, בינתיים, מבין כל המהלכים המגמתיים.

התיקון הטכני הבא, דהיינו זה של סיום 2015 ותחילת 2016 היה כבר הרבה פחות מעניין כי, כרגיל, הוא היווה פשוט הזדמנות גדולה, ועמוקה יותר מן הרגיל, לקנות תחתית. שוב, כאשר ה-PUT של הפד עומד איתן, אבל כבר עם סימני יציבות ואפילו הצלחה בנושאים חשובים כמו נדל"ן, תעסוקה ואף צמיחה. הבשורות היו מספיק טובות בכלכלה האמיתית כדי שהמשקיעים יחששו מביצוע מהיר של עלייה בריבית כאשר סיום ההרחבות היו כבר מאחורינו.

אנו עכשיו בעיצומו של הגל ה-5. זה אשר החל בתחילת 2016, וקיבל זינוק לא מבוטל מהגיעו של טראמפ כנשיא. על בסיס מה שכבר ניראה, ניתן לקטלג את העלייה האחרונה הזו כחלקה והשאננה ביותר. כמעט ללא תיקונים, ובזווית אידיאלית של 45 מעלות. דבר לא אופייני בעליל עבור גלים מסיימים. באילו מתקיימים, בדרך כלל, סימני היסטריה ועלייה הרבה יותר רגשית וחדה. אגב, אנו כבר מתקרבים ל-78.6% פיבונאצ'י של ה-100% אשר נחזה מן התיקון של 2016. אותו 100% עומד על 2,853, וכל מי שנמצא בשוק הזה בהחלט אינו רואה במספר הזה משהו חריג להשגה.

שימו לב גם שאנו מגיעים באינדיקציית המומנטום (חלון תחתון) לקרבת הקו העליון של ערכי האינידקטור. קו שבו המחיר תמיד החל לתקן. האם זה יהיה עכשיו, או סביב 2,900? העונתיות החיובית, והרפורמות במיסוי וברגולציה מטעם הנשיא יעזרו לכם לנחש דעתי.

משה שלום - מנתח שווקים פיננסים. אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.