אירוע אסטרטגי

האם מריו דרגי יוכח כדוקר הבועה?

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

כאשר מסתכלים אחורה, כלפי העבר המיידי, אנו תמיד מעוניינים לדעת מה היה האירוע הכלכלי החשוב של התקופה. לדעתי, מה שקרה ביום חמישי שעבר, דהיינו הכרזת הבנק המרכזי האירופי על תחילת צמצום מעשי של ההרחבה הכמותית שלו, הייתה בין הדברים החשובים כאשר ניתן לסווג את ענייני העברת חוקי המס והרגולציה החדשים של טראמפ גם לקטגוריה זו.

סוג אחרון זה אינו כל כך ברור עדיין, ולכן נימנע מלעסוק בו עד שנראה מה באמת ייצא לפועל מכל המהומה הפוליטית סביב השינוי במיסוי בארה"ב. אגב, יש האומרים שיהיו הרבה מאוד אנשים די מאוכזבים ממה שיקרה כי על פי השמועה דווקא המעמד הנמוך, וזה של שכבות הביניים, הולכים "לחטוף" העלאה דווקא כאשר החלק העשיר ישלם פחות או יותר אותו דבר. רוב ההטבה ייכנס לכיסי החברות הגדולות וכמובן תעשיית הכסף של וול סטריט.

בכל אופן, הבה נחזור להכרזת ה-ECB, ונעשה זאת תחילה על ידי הצגת תמונה יפה למדי של ההחלטה, והשפעתה על המטבע האירופי:

משה-שלום-איסיבי-31-10
 משה-שלום-איסיבי-31-10

 

לתצוגה הזו שני חלקים: הגרף האחורי, זה המגיע מבלומברג, והמראה את המדרגות של אותו צמצום בהרחבה. בכתום יש לנו את מה שהתבצע-יתבצע מאז מארס ועד סוף שנה זו, ובלבן מה שצפוי להתבצע ב-2018 הלאה. לפנינו שיא סביב 80 מיליארד אירו(!!), עם האטה נוכחית סביב ה-60 מיליארד (!!), והכרזה לכיוון ה-30 מיליארד (!!) אירו לחודש של הרחבה בשנה הבאה. אגב, זהו הגורם המשפיע המשמעותי כי עד כה הירידה ל-60 לא ממש שינתה מגמות או דעות בשוק.

וכך, למרות שלא היה שינוי עד סוף השנה האירו החליט לצלול מיד עם היוודע על השינוי לשנה הבאה. את זה אנו יכולים לראות בגרף השעתי, זה של המסחר במטבע האירופי הנמצא באמצע התחתון של כל ההרכבה הזו. למה יש למהלך הזה חשיבות כה גדולה? משתי סיבות גיאוגרפיות שונות:

מן הבחינה האירופית, סיום ההרחבה מצביע על סיום אפשרי של התקופה בה מחירי האג"ח בשמיים, והתשואות השליליות עליהם יתחילו אט-אט להיעלם. האם מדובר בשינוי הנובע מצמיחה מתחדשת ביבשת? יש האומרים שהשינוי החיובי בצרפת, והמשך היציבות בצפון יבשת תומך בכך אבל לא ניתן לראות סימנים דומים בדרום, ובמיוחד במדינות כמו יוון, איטליה וספרד. שלושתן עם מערכת בנקאית שעדיין צורכת את ההרחבה כחמצן לנשימה.

הסיבה הגיאוגרפית השנייה, והחשובה יותר בעיניי, היא הסיבה העולמית, או ליתר דיוק של השווקים הבינלאומיים המפותחים, שבהם אירופה. ההרחבה האירופית עבורם הייתה מקור לא אכזב של נזילות להמשך העליות של המניות שם מול כל נכס פיננסי אחר. הקטנה של אותה נזילות (בחצי) כאשר הכיוון הוא אזור ה-0, עד סוף 2018, יכול להיות הטריגר המקדים לסיום הבועה הפיננסית אשר נבנתה על בסיס הזוג אירופה-יפן להמשך מימון המגמה החיובית.

יש לזכור דבר קטן: כמו תמיד, השוק יאמר את דברו הרבה לפני שאנו נדע שהנזילות הקטנה אכן משפיעה לרעה - כי כאשר הדלת כה קטנה וכל כך הרבה רוצים לצאת דרכה, יהיו תמיד מקדימים בשקט בשקט...

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסים

אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.