וילי פוד רומזת: ההנהלה הקודמת שינתה חוזה כדי לפגוע בנוכחית

לא מעט שחקניות עשויות להתעניין בהסכם הפצה משמעותי כמו זה עם חברת ארלה ■ ענקיות מזון כמו שטראוס, נטו ואף מחלבות גד שעשויות להרוויח מהסכם כזה ■ המנכ"ל הקודם: האשמות חסרות בסיס

צבי (מימין) ויוסי ויליגר / צילום: איל יצהר
צבי (מימין) ויוסי ויליגר / צילום: איל יצהר

בעקבות הודעת ענקית המזון הדנית ארלה על הפסקת ההתקשרות עם וילי פוד, הנהלת וילי פוד תוקפת את ההנהלה הקודמת וטוענת: "הסכימה לשנות את החוזה המקורי עם ארלה, שבו תקופת הבלעדיות הייתה עד 2020, בשעה שידעו שמתנהל מאבק שליטה". בחוזה ששונה נקבע כי ארלה זכאית להפסיק את ההתקשרות עם וילי פוד אם המנכ"ל אירם גרייבר יעזוב. גרייבר, כזכור, הודח בחודש יוני השנה, לאחר שהאחים יוסי וצביקה ויליגר השתלטו מחדש על חברת וילי פוד.

בסוף השבוע האחרון דיווחה חברת וילי פוד לבורסה שהיא קיבלה הודעה מענקית החלב האירופית ארלה שהיא מפסיקה את הסכם ההפצה הבלעדי עמה בישראל. סיום ההסכם ייכנס לתוקף כבר בסוף חודש דצמבר הקרוב. בשיחה עם "גלובס", אמרו היום גורמים בהנהלת וילי פוד: "החברה בוחנת את ההודעה שהתקבלה מחברת ארלה, ובעיקר מדוע ההנהלה הקודמת חתמה על הסכם חדש עם חברת ארלה, בחודש דצמבר 2016, בשעה שהתנהל מאבק שליטה בחברה על קיצור תקופת הבלעדיות שבהסכם המקורי היה בתוקף עד שנת 2020".

בהנהלת וילי פוד רומזים גם שמדובר במהלך מתוכנן שנועד לפגוע בהנהלה החדשה. "זה מצטרף לבדיקות נוספות שמתנהלות בחברה וקשורות להעברת כספים שלא כדין, לשיפוץ מלון סגור בצ'כיה על ידי הנהלת החברה הקודמת שבגינם מתנהלת חקירה של הרשות לניירות ערך".

גורמים המקורבים להנהלה הקודמת של החברה אמרו בתגובה לדברים: "ההסכמים נקבעים ומוגדרים על ידי ארלה כהסכמים שנתיים ומתחדשים בכל ינואר לשנה אחת". האם וילי פוד תנסה לנהל מו"מ נוסף עם חברת ארלה? בהנהלת החברה אומרים כי וילי פוד "תדרוש מחברת ארלה לקיים את ההסכם המקורי ככתבו וכלשונו עד 2020".

רבע מהכנסות החברה

חברת וילי פוד מפיצה את מוצרי ארלה בישראל מאז שנת 2005. ארלה נחשבה לספק הכי גדול והכי אסטרטגי של החברה, ורוב מערך הגבינות שלה התבסס עליו - בהן מותג החמאה המוכר לורפק (Lurpak), גבינת שמנת וגבינות קשות שמוכרת החברה, שחלקן מובילות בנתחי השוק הרלוונטיים בישראל. לפי גורמים המקורבים לחברה, ארלה מייצרת כיום לוילי פוד כרבע מההכנסות. לפי דוחות החברה, שיעור הרכישה עלה משמעותית בשנים האחרונות - מפחות מ-10% בשנת 2014 ל-13% ב-2016.
"לסוף החוזה עשויה להיות השפעה שלילית משמעותית על תוצאות הפעילות של וילי פוד", מסרה החברה בהודעתה לבורסה האמריקאית בסוף השבוע, אך סייגה וכתבה כי "החברה מאמינה כי תוכל להשיג בעתיד הקרוב הסכמים עם ספקים חלופיים עבור חלק מהמוצרים הנרכשים כיום מארלה".

וילי פוד היא כיום המפיצה הבלעדית של ארלה בישראל, והסכם ההפצה עמה הוארך עד סוף 2017. על פי הסכם ההפצה, ארלה רשאית לסיים את ההתקשרות בהודעה מראש של 30 ימי עסקים בלבד, במקרה שבו אירם גרייבר, מנכ"ל החברה וחברות הקבוצה, חדל, מכל סיבה שהיא, להיות מעורב בפעילות הקבוצה, או במקרה שחל שינוי בשליטה בקבוצה.

וילי פוד, הנסחרת בנאסד"ק, מתמקדת ביבוא, בייצור ובשיווק מוצרי מזון קפואים ומצוננים, ובעלי השליטה בה בפועל הם האחים יוסי וצביקה ויליגר, שחזרו לשלוט בחברה לאחר מאבק שליטה ארוך וסוער מול בעל השליטה הקודם, גרגורי גורטובוי. ביוני האחרון השתלטו האחים ויליגר על החברה האם BSD, והביאו לסיום כהונתם של כל הדירקטורים בחברה. בכך השלימו את ה"הפיכה" בה. צבי ויליגר מונה ליו"ר החברה, וזמן קצר לאחר מכן, בתחילת חודש יולי, דיווחה החברה על פיטורי המנכ"ל גרייבר, שניהל את יבואנית המזון במשך כשנה וחצי ובמהלכה הביא לשיפור תוצאותיה העסקיות של החברה.

לא מעט שחקניות בשוק עשויות להתעניין בהסכם הפצה משמעותי כמו זה שהיה לוילי פוד עם חברת ארלה. למעט תנובה וטרה, שכבר מחזיקות בתמהיל דומה לזה של מוצרי ארלה, ישנן ענקיות מזון כמו שטראוס, נטו ואף מחלבות גד שעשויות להרוויח מהסכם כזה, שעשוי להשלים את סל המוצרים שלהן. המוצר המרכזי שנמכר במסגרת ההסכם הוא ממרח החמאה לורפק, שלפי נתוני סטורנקסט הגיע לכ-18% משוק החמאה. כיוון שמדובר בממרח חמאה ולא בחמאה, הוא אינו כפוף לתקנות רגולציה ומכס, עובדה קריטית ליבואנים של מוצרי חלב, והוא גם כשר ונמכר במחיר גבוה באופן משמעותי מהחמאה של תנובה.

מאירם גרייבר נמסר בתגובה: אני מאחל לאחים ויליגר להתמקד ולהצליח להוביל את החברה להישגים שקדמו לחזרתם ולחדול מלהטיח האשמות חסרות בסיס לכל עבר.

■ 294 מיליון שקל
סך המכירות של וילי פוד ב-2016

■ 9.8 מיליון שקל
הרווח הנקי של וילי פוד ב-2016, גידול של 31% בהשוואה ל-2015

"השינוי בחוזה מצטרף לבדיקות נוספות שמתנהלות בחברה וקשורות להעברת כספים שלא כדין, לשיפוץ מלון סגור בצ'כיה על ידי הנהלת החברה הקודמת שבגינם מתנהלת חקירה של הרשות לניירות ערך", טוענים בווילי פוד.