נעילה חיובית בבורסות אירופה; דוחות חזקים לפיליפס

שינזו אבה נבחר שוב בבחירות שנערכו אתמול ביפן, לאחר שזכה ב-312 מתוך 465 המושבים בבית התחתון ■ החוזים העתידיים מאותתים על פתיחה חיובית בוול סטריט

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בעליות שערים, לאחר שהמסחר בבורסות אסיה ננעל ביציבות.

 

דרמת ספרד-קטלוניה ממשיכה להכות גלים, ועיני המשקיעים נשואות לחדשות מכיוון המשבר באזור ספרד-קטלוניה: אחרי הודעת ממשלת ספרד על הכוונה לפזר את הממשל ולקיים בחירות חדשות בשל משאל העם, נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון אמר בסוף השבוע כי העם הקטלאני אינו יכול לקבל את הצעדים "הלא חוקיים" של ממשלת ספרד. הוא קרא לפרלמנט האזורי לפעול נגד פעולותיה של מדריד . אמר פוג'דמון כי "זאת המתקפה החריפה ביותר מאז תקופת הדיקטטורה".

לדברי ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, מנהיגי קטלוניה "פעלו בניגוד לחוק וחיפשו עימות", ולכן לא נותרה בידיו ברירה אלא להפעיל את סעיף 155 בחוקה. ראחוי הבהיר כי יש "לרסן את הפרלמנט הקטלאני". כמו כן, טען כי נתוני הכלכלה הקטלאנית "מדאיגים" וכי אם הייתה מכריזה עצמאות, כלכלתה הייתה קורסת.

הכרזת העצמאות של קטלוניה היוותה השראה, ככל הנראה, למדינות נוספות, שכן גם ונציה ואיטליה מבקשים כעת אוטונומיה מרומא. תושבי שני המחוזות העשירים יחסית בצפון איטליה הצביעו במשאלי עם על דרישה ליותר אוטונומיה מרומא, במהלך שעשוי לחזק את "הליגה הצפונית", שמתנגדת למהגרים, לפני הבחירות לפרלמנט האיטלקי בתחילת 2018. 

עונת הדוחות החלה, ופיליפס  דיווחה על עליות של 12% ברווחי הרבעון השלישי (626.11 מיליון דולר). החברה מסרה כי המכירות החזקות בסין דחפו את החברה לרווח של 4%.

 

הדולר מטפס לרמה הגבוהה ביותר למול הין היפני מזה שלושה חודשים, זאת על רקע בחירות הבזק שנערכו אתמול ביפן. על הקדמת הבחירות החליט ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, בחודש שעבר, לאור התחזקותו בסקרים לאחר תקופה בה הפופולריות שלו נפלה בשל שערוריות שונות בהן היה מעורב. 

אבה נבחר מחדש, כצפוי, כאשר זכה ברוב של כשני שליש מהקולות, לאחר שזכה ב-312 מתוך 465 המושבים בבית התחתון, כך על פי רויטרס, תוצאה שמאפשרת לו למעשה לשנות את החוקה. בכך הפך להיות ראש הממשלה הוותיק ביותר של יפן אחרי מלחמת העולם השנייה.

לאור ההתפתחויות האלו ניכרת התפוגגות המתח בקרב המשקיעים, כאשר הניקיי התרומם ב-1.06%. מניית ניסאן  עלתה ב-1.34%, מיצובישי  רשמה עליות של כ-2.12% וסוני  התרוממה ב-1.13%.