נעילה חיובית בוול סטריט; טבע צנחה בלמעלה מ-14%

מיילן קיבלה אישור FDA להשקת שתי גרסאות גנריות לקופקסון של טבע ■ אמזון צפויה לקנס בהיקף של מאות מיליוני אירו באירופה ■  מניית מומנטה נופלת בעקבות האישור שקיבלה מיילן

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: בלומברג
סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: בלומברג

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ד') בעליות, כשהדאו ג'ונס רשם עליות בחמישה ימי המסחר האחרונים לשיאים חדשים, מה שנקטע היום. הסיפור של היום בשווקים - טבע ומיילן, והן צפויות להשפיע על כל מניות הפארמה (על כך בהמשך). אתמול וול סטריט סגרה בעליות. 135 אלף משרות נוספו למגזר הפרטי בחודש ספטמבר.

 

בזירת המאקרו, פורסם היום סקר ADP לתוספת המשרות למגזר הפרטי בחודש ספטמבר. בחודש שעבר נוספו 237 אלף משרות. הצפי עמד על 131 אלף משרות, והנתון הסופי עומד על 135 אלף משרות חדשות. הדוח מגיע יומיים לפני דוח התעסוקה החודשי לספטמבר לכלל שוק העבודה (המגזר הלא-חקלאי).

פורסם מדד מנהלי הרכש למגזר הלא יצרני בחודש ספטמבר, והוא היה צפוי לעלות ל-55.7 נק' מ-55.3 נק' בחודש הקודם, אולם הנתון הסופי הוא 59.8 נקודות.

הנפט  רשם ירידות של מתחת ל-50 דולר לחבית - לראשונה מזה שבועיים.

ב-22:15 יו"ר הפדרל ריזרב ג'נט ילן נאמה בקצרה בפתיחת הבנקאות בסנט לואיס. הסגן של ילן, סטנלי פישר, צפוי לשאת דברים בראיון טלפוני בשעות המסחר הראשונות.

כאמור, מניות הפארמה במוקד העניינים היום בוול סטריט. מניית מיילן  זינקה בכ-20%  ומניית טבע  צנחה בלמעלה מ-14% על רקע הודעת מיילן על אישור FDA שקיבלה להשקת שתי גרסאות גנריות לקופקסון של טבע. 

מיילן קיבלה אישור לשתי גירסאות של התרופה לטיפול בטרשת נפוצה במינונים שונים - 40 ו-20 מ"ג - והיא תוכל להתחיל בשיווקי באופן מיידי. התחרות הגנרית לתרופה היא מכה קשה לתוצאות של טבע. במחצית הראשונה של 2017 הסתכמו הכנסות טבע מהקופקסון בכמעט 2 מיליארד דולר והרווחיות שלו הייתה למעלה מ-1.5 מיליארד דולר. 

המחיר הנמוך ביותר אליו הגיעה טבע בשנה האחרונה הוא 15.2 דולר למניה. שווי השוק של טבע הוא כ- 16.45 מיליארד דולר, והחברה עדיין מהווה יעד משמעותי לקרן טורפנית. קאר שולץ, המנכ"ל הנבחר, עדיין נמצא בשלב של למידת החברה. יש לשים לב, יחד עם זאת, שהתחרות על הקופקסון תפרוץ במוקדם או במאוחר, ולטבע היה זמן רב להיערך לתחרות. יש להדגיש כי התחרות לא תפרוץ ביום אחד, ועל אף האישור שניתן למיילן לשווק את התרופה, עדיין היכולת שלה לנגוס בנתח שוק משמעותי מתרופת המקור אינה גבוהה בטווחים קצרים, ויותר משמעותית לטבע בטווח הבינוני והארוך, דבר שבטבע נערכו לו.

מבחינת מיילן, זוהי חדשה מצוינת. מבחינת טבע, הנייר "חוטף", אולם אולי הדבר מהווה נדבך נוסף בהמשך לשאר התנודות שנחתו על טבע בשנה האחרונה.

מחזורי המסחר בטבע גבוהים משמעותית מהממוצע וזוהי חדשה עבור טובה עבור המשקיעים במנייה, וכרגע החליפו ידיים כמעט 40 מיליון מניות, בעוד הממוצע היומי בטבע הוא 21.5 מיליון מניות.  בחברה ובשווקים הופתעו מכך שה-FDA אישר את הגרסה הגנרית לוורסיה של 40 המיליגרם, שזוהי הגירסה החדשה אליה העבירו בטבע את חולי הטרשת הנפוצה שעד כה טופלו על ידי הקופקסון מגרסת ה-20 מ"ג.

גרסת ה-40 מ"ג היא מה שנחשבת ל"בטן הרכה" של טבע בכל הנוגע לקופקסון. על מיילן לשכנע את החולים והרופאים לעבור מהתרופה שהתרגלו אליה, לתרופה חדשה שרק עתה קיבלה אישור - משימה לא פשוטה כלל.

לפני שלושה ימים החל הבנק המרכזי למכור את אגרות החוב שרכש מאז 2008, המשבר הכלכלי הגדול שאיים לשתק את הכלכלה העולמית. יחד עם המכירה הגדולה של הפד (נכסים בהיקף של 10 מיליארד דולר מידי חודש), התחזקו הציפיות  כי הריבית עצמה תעלה כבר בדצמבר, וטראמפ הצהיר על הפחתת המסים הגדולה שלו, מה שצפוי לשפר את רווחיות החברות ולפצות אותן על העלייה בהוצאות המימון שלהן.

מניית מומנטה נפלה בעקבות האישור שקיבלה מיילן לקופקסון גנרי. הסיבה כפולה: עד היום מומנטה הייתה היחידה בשוק עם קופקסון גנרי 20 מ"ג, ועכשיו נכנסת מתחרה נוספת לשוק, ולא די בכך, מיילן אף הקדימה אותה ותגיע לפניה לשוק עם קופקסון 40 מ"ג.

הרשות להגבלים של האיחוד האירופי צפויה להטיל קנס בהיקף של מאות מיליוני אירו על אמזון , בגין ניצול פרצות בחוקי המס להתחמקות מתשלום מס באירופה. בחודש אוגוסט האחרון קנס האיחוד האירופי את אפל ב-15 מיליארד דולר בגין עבירות דומות. בין החברות שצפויות לסבול ממדיניות המס החדשה של האיחוד יהיו גם פפסיקו  ופדקס  שפועלות בשיטות דומות לאלה של אפל ואמזון.

טסלה  קיבלה סיקור אוהד מנומורה בנק שהחל לסקר את המניה בהמלצת "קנייה" ובמחיר יעד של 500 דולר - פרמיה של כ-47% על מחיר המניה בשוק. 

אופיס דיפו  בלטה לשלילה לאחר שהורידה את תחזית הרווח ל-2017 ולקראת רכישת חברה במיליארד דולר שתעיב על התזרים שלה. 

מניית וריזון   נסחרה על רקע הדיווח כי הפריצה הגדולה ליאהו ב-2013 השפיעה על כל 3 מיליארד המשתמשים ולא רקע על מיליארד מהם כפי שהוערך קודם לכן. ורייזון השלימה את רכישת יאהו בחודש יוני.

פפסיקו  פרסמה את הדוח הרבעוני שלה לפני תחילת המסחר.

באירופה ננעל המסחר בירידות ובאסיה ננעל מוקדם יותר המסחר בעליות של עד 0.7%.

 

 

אסיה: