מי ישלם את עלות הפיאסקו בקידוח הגז "תמר"?

רשות החשמל הודיעה כי לא תכיר בעלויות "לא סבירות" של דלקים חלופיים, וכי אלה לא יושתו על הציבור ■ עפ"י ההערכות, כל יום של תיקונים עולה לחברת החשמל עשרות מיליוני שקלים

רשות החשמל הודיעה היום (ב') כי היא בוחנת את התחייבות שותפות "תמר" כלפי יצרני החשמל (חברת החשמל ויצרני חשמל פרטיים) באספקה סדירה של גז ופיצוי בגין אי-הזרמתו. ברשות החשמל מבהירים כי מדובר בשלב זה בבדיקה בלבד לגבי חלוקת הסיכונים בין הציבור לבין השותפות, לפי החוזים.

ברשות מציינים עוד כי יצרני חשמל רבים פנו אליה בטענה כי ספקי הדלקים העלו את המחירים בשל השבתת מאגר "תמר". בתגובה הודיעה הרשות כי לא תכיר בעלויות "לא סבירות" של דלקים חלופיים, וכי אין בכוונתה "להשית עלויות אלה על הציבור".

מחיר הסולר אינו מפוקח ונקבע על-ידי מינהל הדלק כמחיר מרבי, בדומה למחירי הדלק. ואולם, לכל יצרן יש חוזה משלו מול ספק סולר, שיכול לכלול הנחות. לא מן הנמנע כי כתוצאה מהגידול בביקושים ומההיצע המוגבל של הסולר (ישראל לא מייבאת סולר) מאז האירוע ב"תמר", חלק מהספקים העלו את מחיריהם.

בדומה למחיר הדלק, מס בלו תופס חלק ניכר ממחיר הסולר - יותר מ-50%. ברשות החשמל פנו אתמול (א') למשרד האוצר בבקשה לבטל את רכיב המיסוי הכבד לזמן התקלה עבור חברת החשמל. תשובה מהאוצר טרם התקבלה, ואף לא ידוע אם גם יצרני חשמל פרטיים יהיו זכאים להנחה זו. כזכור, כ-30% מהחשמל במשק מיוצרים כיום על-ידי יצרנים פרטיים.

בבזן, יצרנית הסולר העיקרית במשק שמוכרת בעיקר לחח"י, טוענים כי לא העלו את המחירים. החברה קיבלה בימים האחרונים הזמנות לאספקת עשרות אלפי טון של דלקים - סולר ומזוט, מעבר לכמויות הרגילות מחברת החשמל ותחנות הכוח הפרטיות. יצרני חשמל פרטיים מחזיקים בדרך-כלל מלאי סולר שמספיק לכ-100 שעות הפעלת התחנה, כלומר רובם כבר נאלצו למלא מחדש את המצבורים.

תיקון התקלה שהתגלתה במהלך החג בזמן עבודות תחזוקה מתוכננות ב"תמר" יסתיים ככל הנראה רק בסוף השבוע, הרבה אחרי המועד המתוכנן תחילה. התקלה ב"תמר" אירעה בזמן שבו צריכת החשמל, שמיוצר כיום ברובו על-ידי שימוש בגז (65%), נמוכה יותר משבוע עבודה רגיל בכ-25%, משום שרוב המפעלים היו סגורים, וגם צריכת משקי-בית הייתה נמוכה משמעותית. אתמול חזר המשק לפעילות הרגילה, וצריכת האנרגיה צפויה לעלות.

כבר 5 ימים שחברת החשמל ותחנות כוח פרטיות מנותקות מאספקת הגז ומשתמשות בדלקים תחליפיים - סולר, פחם ומזוט. בתמהיל הדלקים הנוכחי של משק ייצור החשמל, השימוש בסולר מהווה יותר מ-40%, זאת לעומת לשימוש כמעט אפסי לפני התקלה. עלות ייצור החשמל בסולר גבוהה בערך פי שישה מעלות הייצור בגז טבעי. בחישוב גס, כל יום של תיקונים עולה לחברת החשמל כמה עשרות מיליוני שקלים כתוצאה משימוש בדלקים חלופיים.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "עמדתנו, בתיאום עם שר האנרגיה, היא שהציבור לא צריך לשאת בעלויות העודפות של ייצור החשמל בזמן התקלה. נפעל לקבלת פיצוי משותפות 'תמר'".