התקלה בקידוח "תמר" צפויה להימשך עד השבוע הבא

מנכ"ל משרד האנרגיה בחן מול בתי הזיקוק ויצרני החשמל את צרכי הדלקים החלופיים הנדרשים ■ פרשנות: מדינה על הקשקש – השאלות שמעוררת התקלה ב"תמר"

בעקבות תקלה שהתרחשה במהלך עבודות התחזוקה המתוכננות במאגר תמר, הופסקה אתמול הזרמת הגז הטבעי למשק. חברת נובל אנרג'י המפעילה את המאגר, הודיעה למשרד האנרגיה כי מדובר בתקלה חמורה יותר מאשר הוערך תחילה והתקלה תתוקן עד יום רביעי בשבוע הבא ולא ביום שבת כפי שדווח אמש.

בתגובה, הפעיל שר האנרגיה יובל שטייניץ את סעיף 8 של תקנות החירום למשק הגז הטבעי והורה על אופן הקצאת גז טבעי נוזלי למפעלים שונים במשק. במשרד האנרגיה מציינים כי אספקת החשמל למשק והגז לצרכנים הביתיים צפויים להמשך כסדרם בעיקר בזכות שימוש בפחם, דלקי גיבוי ואנרגיות מתחדשות.

כתוצאה מביצוע עבודות התחזוקה במאגר תמר, אספקת הגז למשק הייתה אמורה להצטמצם ב- 50%, עקב שימוש בצינור אחד מתוך השניים. בעת פעולות התחזוקה, התבצע ריקון הגז הטבעי שמגיע מהקידוחים בים אל מערכת הטיפול באסדה, במהלכו התגלתה תקלה בצינור המקשר בין קו האספקה של הגז הטבעי מהמאגר אל הלפיד. במקרה כזה מחייבים נהלי החירום את השבתת האסדה עד טיפול בנושא.

במשרד האנרגיה בחנו מול בתי הזיקוק ויצרני החשמל את צרכי הדלקים החלופיים הנדרשים לשם המשך תפקוד יעיל ויציב של משק החשמל, וכן את הצרכים של צרכני תעשייה וצרכנים ביתיים, וזאת על מנת למנוע פגיעה בציבור ובמשק. בדיון הפנימי שערכו גורמי הממשלה בהמשך, נבחנו דרכים נוספות לאספקת דלקים חלופיים לצרכנים השונים על פי דרישתם והפחתות שימושים פחות הכרחיים.

בהערכת המצב השתתפו גורמי המקצוע מהממשלה מחברות האנרגיה השונות ביניהם רשות הגז הטבעי, רשות החשמל, מינהל הדלק והגפ"מ, מינהל אוצרות טבע, נציגי חברת החשמל, חברת נתג"ז, חברת תש"ן, בתי הזיקוק, קצא"א ונובל אנרג'י.

אחת הבעיות העיקריות שעלולה להיווצר במשק כתוצאה מהתקלה היא אספקת גפ"מ. גפ"מ משמש לא רק כגז לבישול, אלא משמש מפעלים רבים שחלקם יכולים לפעול רק על ידי השימוש בגפ"מ או גז טבעי. בזן, היצרן העיקרי של גפ"מ למשק הודיע כבר לפני חודשיים שכתוצאה מעבודות השיפוץ במאגר תמר תצומצם אספקת הגפ"מ ב-40%, ואולם כתוצאה מההתקלה אספקת הגפ"מ צפויה לרדת עוד יותר.

במפעלים רבים קיים גיבוי גפ"מ שיכול להספיק בדרך כלל ליומיים, למזלם התקלה התרחשה בחג ובמהלך סוף שבוע - זמן שהם לא עובדים. החברות שמייבאות גפ"מ למשק, כמו סופרגז, אמישראגז ופז גז, אומנם נערכו מראש להורדת האספקה של גפ"מ, אך כמובן הם לא יכלו להערך להפסקה כה ממושכת.

במשרד האנרגיה מנסים לשאוף לכך שכמות הגז הנוזלי שיש כרגע באוניה המגזזת תספיק עד 2.10, אז תגיע אוניה נוספת. כדי שכמות הגז תספיק לתקופה זאת, משק החשמל עבר לשימוש בעיקר בפחם ומאזוט המזהמים את הסביבה. לא מן הנמנע כי הצרכנים יראו את תוצאות התקלה בחשבון החשמל משתי סיבות: הסולר יותר יקר מהגז הטבעי ובגלל השימוש באונייה מגזזת (עלויות השינוע והתחזוקה). למרות הדעה הרווחת שצינור שני היה עוזר למנוע את המצב אליו נקלע משק האנרגיה בערב חג, חשוב לציין כי התקלה הייתה על האסדה עצמה (הצינור שמחבר בין הלפיד לאסדה ולא צינור ההולכה), כך שהצינור השני לא היה עוזר.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי השפעת האירוע על הסביבה כתוצאה משימוש בדלקים חלופיים לתעשייה עדיין נבדקת. מניסיון העבר, לרוב לא היו חריגות מערכי הסביבה כאשר היה שימוש גבוה יותר בפחם. "המשרד להגנת הסביבה עוקב אחר הריכוזים הסביבתיים סביב התחנות הפחמיות באמצעות רשת תחנות הניטור. במקרה הצורך ניידע את הציבור. מבחינת זיהום ים, אין כרגע סכנה כיוון שהברזים מהבארות לאסדה סגורים. הבעיה היא בסדק בצינור על גבי האסדה".