קרנות הסל שעשויות ליהנות משיקום נזקי ההוריקנים

כמו לאחר כל סופה קטלנית שפקדה את ארה"ב בשנים האחרונות, גם כיום משקיעים רבים מחפשים הזדמנויות הטמונות בתהליכי השיקום של חופי אמריקה

מכלי נפט בטקסס שהוצפו במים בעקבות הוריקן הארווי  / צילום: צילום: Luke Sharrett, בלומברג
מכלי נפט בטקסס שהוצפו במים בעקבות הוריקן הארווי / צילום: צילום: Luke Sharrett, בלומברג

החודש החולף היה סוער במיוחד בארה"ב - לאו דווקא בשווקים הפיננסיים, אלא דווקא במובן המילולי. בטווח זמן של פחות משבועיים פגעו בחופי ארה"ב שתי סופות קטלניות במיוחד - סופת "הארווי", שפגעה בעיקר בטקסס, ו"אירמה", שתקפה את חופי פלורידה. שתי הסופות הוגדרו בקטגוריית חומרה הגבוהה מזו של הוריקן "קתרינה" - הסופה הקשה ביותר בהיסטוריה המודרנית של ארה"ב, שגרמה בשנת 2005 למותם של כ-2,000 איש ולנזקים של יותר מ-100 מיליארד דולר.

נראה כי מאז הטרגדיה של "קתרינה" הפיקו האמריקאים לקחים ופינו בעוד מועד מיליוני תושבים מבתיהם, אם כי עדיין מדובר במניין הרוגים הקרוב ל-200 איש בשתי הסופות האחרונות. ואולם, הנזק הכספי המשותף שנגרם כתוצאה משתי הסופות, כבר עלה על הנזק הכולל של "קתרינה". בשלב זה עדיין מוקדם לסכם את מלוא הנזק, אבל לפי הערכות ראשוניות ולא רשמיות, עשויות שתי הסופות להגיע למקום השלישי (במקרה של "הארווי") והרביעי (במקרה של "אירמה") בדירוג הסופות "היקרות" בתולדות ארה"ב והעולם כולו, עם נזקים המוערכים ב-70 מיליארד דולר וב-60 מיליארד דולר, בהתאמה.

הריסות והצפות של מאות אלפי בתים בכמה מדינות בארה"ב, ובעיקר בטקסס ופלורידה, יצריכו תהליכי שיקום מאסיביים בחודשים הקרובים. תהליכים אלה עשויים להוביל להתאוששות בפעילות הבנייה בארה"ב, ובכך צפויים להיטיב עם מגמות הצמיחה בכלכלה האמריקאית, ועם כמה תחומים ספציפיים הקשורים לתחום הבנייה והשיפוצים. באופן טבעי, כמו לאחר כל משבר, מחפשים המשקיעים הזדמנויות השקעה הטמונות בתהליכי השיקום של חופי ארה"ב, הן בקרב המניות והן בקרב קרנות סל.

המגמה החיובית צפויה להימשך

שתי קרנות הסל הפופולריות שמספקות חשיפה לתחום הבנייה, הן SPDR S&P Homebuilders ETF (סימול: XHB) ו-iShares US Home Construction ETF (סימול: ITB). שתיהן הושקו ב-2006 - שנה לאחר סופת "קתרינה", שהובילה גם אז להתעניינות המשקיעים במגזר הבנייה.

קרן ITB מנהלת נכסים בהיקף של 1.47 מיליארד דולר, ואילו קרן XHB מנהלת נכסים בהיקף של 977 מיליון דולר. שתי הקרנות נושאות דמי ניהול בשיעורים קרובים - כ-0.35% במקרה של XHB ו-0.43% במקרה של ITB. עם זאת, חשוב לציין כי הרכב הנכסים של שתי הקרנות שונה, והדבר משפיע גם על נתוני התשואה.

קרן סל ITB של בלקרוק מתמקדת בעיקר בחברות בנייה בארה"ב, כשכ-65% מהחזקותיה שייכות לתת-סקטור זה. הדבר גורם לריכוזיות מסוימת במבנה החזקות הקרן, כשחמש ההחזקות הגדולות (כולן חברות הבנייה המובילות בארה"ב) אחראיות על כמחצית משווי קרן ITB.

כ-15% מהחזקות הקרן שייכות לתחום חומרי הבנייה, תחום תחרותי הרבה יותר; כ-9% לתחום עיצוב הבית; והשאר לתחומי נישה, גם כן בעלי תחרות רבה.

לעומת זאת, קרן XHB של State Street מתאפיינת במבנה החזקות מפוזר יותר, כשאף מניה אינה עולה על 5% מהיקף הנכסים הכולל, אבל הדבר גורם גם לנתח גדול יותר מאשר ב-ITB של חברות קטנות וחלשות יותר מבחינת המודל העסקי. במבנה ההחזקות של קרן XHB, מקבל תחום הבנייה נתח של כ-33% בלבד, כ-31% משווי הקרן שייך לתחום חומרי הבנייה, כ-12% לתחום רשתות קמעוניות לעיצוב הבית, כ-9% לתחום רשתות השיפוץ, ו-15% הנותרים שייכים למגוון תחומי קמעונות של אביזרים ביתיים שונים. ואולם, למעשה, מרבית השווי של XHB שייך לתחומים תחרותיים במיוחד, שסובלים באחרונה מתחרות עזה מצד ערוצי האינטרנט, במיוחד מצד ענקית הקמעונות המקוונת אמזון (AMZN).

מצב זה מהווה את הסיבה העיקרית לביצועי חסר ניכרים של קרן XHB, הן לעומת קרן הסל המתחרה ITB והן לעומת מדד S&P 500 הרחב. בשנתיים האחרונות עלה מחירה של קרן XHB בשיעור זעום של 3% בלבד, בעוד שקרן ITB המתחרה הוסיפה כ-21%. גם מתחילת השנה הנוכחית הציגה XHB ביצועי חסר לעומת קרן ITB, עם תשואה בשיעור של כ-15% - אמנם מעל קצב העלייה במדד המניות הרחב, אבל כמחצית מהתשואה של 27% שהציגה קרן ITB.

קרן ITB מחזיקה בהיקף נכסים של כ-1.5 מיליארד דולר, ומחזיקה ב-45 מניות - כאמור, בעיקר בחברות הבנייה בארה"ב. ההחזקות הגדולות של הקרן הן חמש חברות הבנייה למגורים הגדולות בארה"ב - D. R. HORTON (סימול: DHI, כ-12% מנכסי הקרן), LENNAR (סימול: LEN, כ-10% מנכסי הקרן), NVR (סימול: NVR, כ-10% מהנכסים), PULTEGROUP (סימול: PHM, כ-7.5% מהנכסים) ו-TOLL BROTHERS (סימול: TOL, כ-6% מנכסי הקרן); וכן שתי רשתות מובילות של שיפוץ ועיצוב ביתי, שנהנות מחסינות מפני תחרות מול אמזון: HOME DEPOT (סימול: HD, כ-4% מנכסי הקרן) ו-LOWES COMPANIES (סימול: LOW, כ-3% מהנכסים).

הקרן נושאת דמי ניהול שנתיים של 0.43%, עם מחזור מסחר יומי גדול של כ-80 מיליון דולר. אף שקרן הסל ITB הציגה ביצועים חזקים לאורך שנים, וגם מתחילת השנה הנוכחית, ניתן לצפות להמשך המגמה החיובית, לאור ההאצה הצפויה בפעילות מגזר הבנייה, עקב שיקום האזורים הנרחבים שנפגעו מהסופות האחרונות בארה"ב.

■ הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

השוואה בין שתי קרנות סל המספקות חשיפה למגזר הבנייה בארהב
 השוואה בין שתי קרנות סל המספקות חשיפה למגזר הבנייה בארהב