פחות מאחוז מבעלי דירה שלישית מכרו את אחת הדירות שלהם

הערכות: חרף ביטול החוק - לא תדרוש המדינה את החזרת המענקים ■ לפי נתוני רשות המסים, עשרות אלפים עדיין מחזיקים ב-3 דירות ויותר

דירות למכירה / צילום: איל יצהר
דירות למכירה / צילום: איל יצהר

מאז חקיקת "חוק מס דירה שלישית" (חוק מס ריבוי דירות), בשעה שגורל החוק עצמו עדיין לא היה ידוע, ועד ביטולו על ידי בג"ץ בחודש שעבר, חילקה רשות המסים מענקים בשווי של כ-45.1 מיליון שקל ל-1,217 בעלי דירות אשר מכרו את דירתם השלישית.

זאת, בהתאם להוראת שעה אשר מאפשרת קבלת מענק עד תקרה של 85 אלף שקל למי שימכור את דירתו עד אוקטובר השנה. גובה המענק הממוצע של הדירות שנמכרו בעקבות חוק מס דירה שלישית עומד על כ-37 אלף שקל לדירה.

למרות אי-הוודאות ששררה במשך חודשים ארוכים בנוגע לגורלו של חוק מס דירה שלישית, בשעה שכולם המתינו להכרעת בג"ץ, מספר המשקיעים שמכרו את הדירות להשקעה במטרה לקבל את המענק, רשם עליה כל הזמן. כך בחודש יוני השנה נמכרו 512 דירות על-ידי משקיעים שביקשו לנצל את המענק מתוקף חוק דירה שלישית; פחות מחודש אחרי, ביולי, עלה המספר ל-776 דירות וימים ספורים לפני פסילת החוק על ידי בג"ץ ניתנו כבר מענקים בשווי 38 מיליון שקל ליותר מ-1,000 בעלי דירות שמכרו את דירתם השלישית. היום, כאמור, עומד המספר הסופי של המוכרים שקיבלו מענק על כ-1,200 משקיעים. ואולם ולפי הנתונים המצויים בידי רשות המסים מדובר בטיפה בים של עשרות אלפי בעלי 3 דירות ומעלה.

"הקפאת מצב"

בנוסף, רשות המסים טרם השלימה את הטיפול ב-115 בקשות מענק שהוגשו בגין מכירת דירות בין ינואר השנה ל-7 באוגוסט - מועד ביטולו של החוק על ידי בג"ץ; ומאז הפסיקה, יש ברשות המסים מדיניות של "הקפאת מצב" - כלומר בגין עסקאות שבוצעו לאחריה לא משולם מענק. מרשות המסים נמסר עוד, כי "החלטה סופית בעניין תתקבל כחלק מקידום החקיקה החדשה".

על פי כל ההערכות, חרף ביטולו של החוק על ידי בית המשפט - לא תדרוש המדינה חזרה את המענקים שהעניקה למוכרי הדירות שהסתמכו על החוק, וכעת נותר רק לראות מה יעלה בגורלם של המוכרים שמכרו את דירותיהם בסמוך לאחר ביטול החוק - אך תוך הסתמכות על החוק ועל בסיס מו"מ שהחל טרם ביטולו של החוק בבג"ץ. בשלב זה לא ברור אם הרשות תשלם לאלה את המענקים.

עתירות נגד החוק

החוק, ביוזמתו של שר האוצר משה כחלון, חוקק בדצמבר 2016, לאחר דיון מהיר, כחלק מהמאבק נגד הגורמים לעליית מחירי הדיור ולהיצע דירות נמוך בשוק, והחיל מס חדש בגובה אחוז משווי הדירה על בעלי 3 דירות ויותר, עד תקרת מס של 18,000 שקל לדירה לשנה.

מיד עם כניסת החוק לתוקף, הוגשו נגדו 6 עתירות לבג"ץ, שהובילו לביטולו עקב פגמים שנפלו בהליך חקיקתו. בימים אלה מנסה השר כחלון לקדם את החקיקה מחדש, תוך שהוא בוחן תיקונים שונים לחוק.