"החניה, הארנונה, התכנון והבנייה"

ח"כ, רוצה להיות פופולרי? קבל מילון מקוצר לפופוליזם

פאינה קירשנבאום / צילום: ארז ביטון
פאינה קירשנבאום / צילום: ארז ביטון

מוקדם כמובן לדעת מה יגזור בית המשפט במשפטה של חברת הכנסת לשעבר (וסגנית שר הפנים) פאינה קירשנבאום, אבל משפט קצר שהופיע בין סעיפי כתב האישום יכול ללמד על הפופוליזם המסוכן החורך כאן כל חלקה טובה - בדגש על נושאי נדל"ן ותשתיות. משפט קצר שחושף את הסוד הגלוי כמובן לכל חברי הכנסת, ולפיו כדי להתבלט ולייצר כמה שיותר כותרות (תנאי הכרחי בשיטת הבחירות הקיימת במרבית המפלגות) מומלץ להגג ולחוקק עצמנו לדעת בעיקר על ענייני נדל"ן, אולי המכנה המשותף הכלכלי הרחב ביותר כאן (ודאי נוכח נסיקת המחירים ומצוקת התחבורה), ללא שום קשר לידע או להשכלה בעניינים שעל הפרק.

במסגרת פגישות עם יועצי תקשורת שנועדו להאדיר את שמה של קירשנבאום, כפי שנכתב בכתב האישום, "נידונו הדרכים לקידום מעמדה הציבורי של הנאשמת ונקבעה שורה של נושאים בהם תעסוק... בייחוד תחום החניה, נושא גובה הארנונה ונושא התכנון והבנייה".

רוצה להיות שוב ושוב בעיתון? תעסקי בחניה, בארנונה, בתכנון ובבנייה. נושאים לוהטים ופופולריים, אבל גם קריטיים ומהותיים לניהול כל עיר ומדינה. נושאים שאין שום סיכוי שבגל הפופוליזם - שמתחיל כאמור בח"כים שתמיד ירצו להטות את הדיון החם לכיוונם ולטובתם - ניתן לצלוח ולקדם אותם כנדרש במאה ה-21. נושאים שבהם פשטות הדיון החברתי-סוציאלי מאיימת לכרות את הענף עליו כולנו יושבים. למעשה, החניה, הארנונה, התכנון והבנייה הם מהתחומים הכי עדינים ומורכבים בכלכלה אורבנית. אפשר כמובן להבטיח שוב ושוב את מה שהעם רוצה לשמוע (כמה שיותר חניה, כמה שפחות ארנונה, כמה שיותר בנייה וכמה שיותר שטחים פתוחים כמובן), אבל צריך לא פעם להחליט ולעשות את מה שהעם צריך, גם אם אלה צעדים המנוגדים לראייה פופוליסטית קצרת טווח.

כך למשל, הגיע הזמן להפנים שסיסמאות נפלאות כמו חניה לכולם (ובחינם) רק הופכות את סיוט התחבורה והתשתיות (וממילא גם המגורים) בערים לנורא מיום ליום; דיבורים על הוזלת הארנונה ועושק הארנונה רק פוגעים באחד המסים הכי צודקים פה (תשלום לפי גודל הנכס, מיקומו וכד', שגם מייצר תמריץ לרשות המקומית לקדם בנייה בעירה), גם אם ברור שהגיע הזמן לעשות סוף סוף סדר במנגנון המסורבל; והדיונים המתוקשרים על תכנון ובנייה בישראל הפכו מזמן לשיח פופוליסטי, שבינו לבין תכנון אין שום דבר.

קירשנבאום כמובן לא לבד. תחשבו על 120 הנציגים שלנו בכנסת, שגם הם שמעו בוודאי יותר מפעם אחת שהכי טוב לדבר אצלנו על חניה, ארנונה, תכנון ובנייה. ובזמן שהם מדברים ומדברים, אנחנו ממשיכים להיות תקועים עם בעיות חניה, ארנונה, תכנון ובנייה שרק הולכות ומחריפות, במעין לופ מתסכל שנדמה כגזירת גורל. העיקר שהח"כים יקבלו כותרת.