המדינה לבג"ץ: אין עילה להתערבות ביהמ"ש בקצבאות הנכות

זאת, לטענת המדינה, "מאחר שסוגיית העלאת קצבאות הנכות עודה מצויה על המדוכה, ומכל מקום העלאת קצבת הנכות תצריך תיקון חקיקה" ■ ח"כ שמולי: "הממשלה מתעללת בנכים; תשובת המדינה לא אמיתית ולא רצינית"

נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

המדינה מסרה היום (ג') את תגובתה לבג"ץ בעניין קצבאות הנכות. נזכיר כי העותרים ביקשו כי בית המשפט יורה על בטלות סעיף 200 לחוק הביטוח הלאומי וכן על השוואת קצבת הנכות לשכר המינימום במשק ועל אימוץ המלצות פרופ' ירון זליכה לרפורמה בקצבאות הנכות בישראל.

בתגובה שהוגשה ציינה המדינה כי במהלך החודשים האחרונים ערכו המשיבים בדיקה יסודית ומקצועית בנוגע לגובה קצבאות הנכות בישראל, תוך בחינת האפשרות להגדיל את גובה הקצבאות המשולמות ולהעביר תקציבים נוספים לציבור האנשים עם מוגבלות.

עוד צוין כי המשיבים "רואים חשיבות רבה בבירור הסוגיה דנן לעומקה, ברגישות הנדרשת נוכח ייחודיותו של ציבור האנשים עם מוגבלות - בשר מבשרה של מדינת ישראל - ובשים לב לאילוצים הקיימים".

בנוסף, בעמדת המדינה נכתב כי נבחנים בחיוב מספר כיווני פעולה אפשריים, אשר ישפרו את רמת חייהם של ציבור האנשים עם מוגבלות בישראל, וזאת בכפוף למציאת מקור תקציבי מתאים, כחלק מדיוני חלוקת תקציב ההתאמות וסדרי העדיפויות לשנת 2018, על-פי חוק תקציב המדינה לשנים 2018-2017.

עוד צוין כי ראש הממשלה, שר האוצר ושר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים אף הביעו את דעתם כי יש מקום להגדלת התקציבים שיוקצו לציבור הנכים בישראל.

בהתאם לכך, עמדת המדינה היא כי מדובר בעתירה מוקדמת, אשר אינה מגלה עילה להתערבותו של בית המשפט, וזאת "מאחר שסוגיית העלאת קצבאות הנכות עודה מצויה על המדוכה, ומכל מקום העלאת קצבת הנכות תצריך תיקון חקיקה".

המדינה הבהירה כי "מעבר לכך שבעת הזו אין מקום להתערבות שיפוטית בעניין, הדרך המתאימה לבירור סוגיה חשובה וכבדת-משקל זו היא באמצעות קיום דיון ציבורי בכנסת ישראל, ולא במסגרת התערבות שיפוטית".

התגובה הוגשה באמצעות עו"ד אודי איתן ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה. 

"הממשלה מתעללת בנכים" 

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), חבר ועדת העבודה והרווחה, מסר בתגובה לתשובת המדינה לבג"ץ: "הממשלה מתעללת בנכים וגוררת אותם למאבק ברחובות באופן מביש. כל ההתחייבויות להעלות את הקצבה התפוגגו אחרי שקיבלו את הכותרות החגיגיות. תשובת המדינה כאילו הממשלה מטפלת בעניין היא לא אמיתית ולא רצינית, ואם אכן הם מסתתרים מאחורי הנימוק התקציבי, אני מזכיר לבית המשפט שרק לפני כמה שבועות עמד שר האוצר והצהיר כי יש עודפי גבייה בקופת האוצר של מיליארדי שקלים. אני לא רואה מטרה חשובה יותר להפנות אליה את אותם העודפים, במקום לצרכים הפוליטיים של חברי כנסת ושרים מהקואליציה". 

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) מסרה בתגובה: "הבקשה מבג"ץ להסיר את העתירה מסדר היום היא פארסה. הסוגיה הגיעה לפתחו של בג"ץ, כי ממשלת ישראל לא מילאה את תפקידה ומתעלמת באכזריות מבני אדם שנאלצים לחיות מ- 2,342 שקל לחודש. אני דורשת מראש הממשלה ומשר האוצר למצוא פתרון לפני החגים, כדי שציבור הנכים יוכלו לחגוג את השנה החדשה כפי שמגיע להם, וכפי שלא יכלו כבר הרבה שנים". 

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"רית הוועדה לביקורת המדינה, מסרה בתגובה: "15 שנה שקצבאות הנכים לא עלו. בשנתיים האחרונות המאבק של ציבור הנכים החריף, ולכולם היום ברור שלא ניתן לחיות חיים בכבוד מקצבה זעומה כל-כך. לממשלה הנוכחית היה זמן רב לפעול ולתכנן את דרך העלאת הקצבאות. במקום להביא דברים לכדי ביצוע, הם בחרו להקים ועדה על ועדה שתדאג למסמס את ההחלטות האלה.

"התשובה שהמדינה העבירה היום לבג"ץ היא תשובה שקרית שמבזה את מאות אלפי האזרחים שמחכים לעלייה בקצבה שלהם. מעניין שבשביל הכלבה קאיה היה זמן לדיון פגרה, אבל בשביל מזון ותרופות לאזרחים אין זמן, ומתרצים את הדברים בכך ששוקלים בחיוב. הציבור לא צריך שהממשלה תשקול דברים. הוא צריך מעשים בשטח בצורת כסף לחיות ממנו".