כך נעלמה פרשת ראשל"צ מהאישום נגד רונאל פישר

במסגרת פרשת רונאל פישר נמסרה הצהרת תובע שלפיה כתב האישום יכלול גם פרשת מכירת קרקע בראשל"צ ליזם נדל"ן ותיווך לשוחד ■ 3 ימים אחרי, הוגש כתב האישום ללא סעיף זה

רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור
רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור

פרקליטות המדינה הודיעה בשבוע שעבר כי היא דוחה את הערר שהוגש על שיקוליה והחלטותיה באחד מספיחי פרשת עו"ד רונאל פישר וקצין המשטרה רפ"ק ערן מלכה. בהודעת הפרקליטות נאמר כי לא נפל פגם בהסרת סעיף אישום העוסק בחשדות לשחיתות לכאורה בעיריית ראשון-לציון ולתיווך לשוחד, אף שבהצהרת התובע של הפרקליטות, 3 ימים בלבד לפני הגשת כתב האישום, נמסר כי קיים סעיף אישום גם בעניין זה.

הנימוק לדחיית הערר הוא היעדר תשתית ראייתית מספקת, אולם היות שאין זה רגיל שבתוך ימים בודדים נמחק אישום שבעת ההצהרה אמור היה להיות מבוסס על ראיות ברורות - עולה השאלה מה קרה באותם ימים שהביא למחיקתו.

פרשת פישר-מלכה מגוללת שורת פרשיות, שבמרכזן שיתוף-פעולה של השניים לשם מסחר במידע מודיעיני רגיש מתוך חקירות יחידת להב 433 במשטרה, כאמצעי לקבלת כספים מאישים שלגביהם נערכו חקירות.

כתב האישום, שלפיו מתנהל כרגע התיק המשפטי בבית המשפט המחוזי בירושלים, הוגש נגד מלכה, עורכי הדין פישר ורות דוד, הקבלנים יאיר ביטון, אביב ויוסף נחמיאס, ומנכ"ל מע"צ לשעבר שי ברס. ההליך נמצא בתחילתו והתיק מעוכב כרגע, בשל דרישת פישר לגילוי חומרי חקירה, המצויה בבג"ץ.

בכתב האישום מפורטות הפרשיות הבאות: פרשת אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, שנחשד בשחיתות; המידע והייעוץ שמסרו פישר ורות דוד לקבלן יאיר ביטון; הניסיון לפתות את הפרקליט נסים מרום לתפקיד בכיר במע"צ; הדלפת מידע על פרשיות שבהן הוזכרו שמותיהם של קובי כחלון מעיריית ירושלים ורמי דואני מנכ"ל החברה הכלכלית בראשון-לציון, והלחץ שהפעילו מלכה ופישר על יהושע לובינסקי, המתלונן על פרשיות שחיתות בראשון-לציון, שלא לפטר את פישר.

עיקר האישומים בתיק הם קבלת שוחד, שיבוש הליכי משפט, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות והלבנת הון.

בהצהרת התובע מטעם פרקליטות המדינה, שנמסרה ב-11.5.15, נאמר שהיא "מתייחסת לכל הפרשות", וכי בכתב האישום ייכללו בין השאר פרשיית שחיתות הנוגעת לקרקעות בראשון-לציון, דוגמת החלטת מועצת העיר למכור שמונה דונמים לאיש העסקים ארז מוסצ'ו, ותיווך לשוחד. הפרקליטות הודיעה כי הדבר "נסמך על הודעות של עדת המדינה, על הודעות ערן מלכה, על הודעות של חשודים נוספים, על הודעות פתוחות ועל ראיות מטלפונים סלולריים".

מסמכים שהגיעו לידי "גלובס" מעלים את השאלה, איך ייתכן ש-3 ימים בלבד אחרי הצהרת התובע, עם הגשת כתב האישום ב-14.5.15, נעלמה פרשת מוסצ'ו מכתב האישום נגד מלכה ופישר.

משפטנים המומחים בפלילים אומרים ל"גלובס", כי אין זה שכיח שבתוך ימים ספורים בין הצהרת תובע לבין הגשת כתב אישום חל שינוי מהותי כך שסעיף אישום שנמנה בהצהרה אינו מופיע, שכן הצהרת תובע נמסרת על בסיס ראיות איתנות. אולם, הם מציינים כי הדבר אפשרי במקרים מסוימים, כמו למשל גילוי פתאומי של ראיה חדשה, חוות-דעת אחרת ומשכנעת על בעיות ראייתיות באותו אישום, מגעים עם החשוד ואף לחצים שונים.

הפסקת חקירה בתשלום

ראשיתו של האישום הנעלם בישיבת מועצת ראשון-לציון, שהתקיימה במארס 2015. דוד ביטן, אז מ"מ ראש העירייה וכיום יו"ר הקואליציה, ניהל את הישיבה ביד רמה. על סדר היום עמד אישור עסקה, לפיה העירייה תמכור ללא מכרז לארז מוסצ'ו קרקע במערב העיר - 8 דונמים בייעוד מלונאי שמוסצ'ו חכר ממנה קודם לכן, ואשר עליהם פועלים שני גני אירועים ומסעדות.

מוסצ'ו הוא חבר קרוב של ראש העירייה דב צור ואיש עסקים מוכר בעיר - הוא בעלי מסעדת "סוהו", ובשנים האחרונות הפך ליזם נדל"ן בולט.

אולם זו לא הייתה עוד ישיבת מועצה שגרתית. חברי מועצה התקוממו בשל מה שנראה להם כישיבה בלתי חוקית, המתנהלת תוך מחטף וסתימת פיות. ביטן דחה את הטענות, הסביר שהעסקה תקינה והזהיר מפני תביעות משפטיות. חברים במועצה, עורכי דין במקצועם, אף עזבו את הישיבה במחאה. ראש העירייה צור, שיצא מהאולם היות שמוסצ'ו הוא מקורבו, חזר פנימה כדי להסביר שהישיבה חוקית. לאחר שצור ומוסצ'ו יצאו שוב מהאולם, ביטן הסביר לחברי המועצה את כדאיות העסקה, והעמיד אותה להצבעה. העסקה אושרה.

אולם הסאגה לא הסתיימה. תצלומי הווידאו ותמלילי הפרוטוקול של הישיבה אמורים היו להיות ראיה במסגרת אחד מסעיפי האישום בתיק המתנהל במחוזי בירושלים נגד רפ"ק מלכה, עו"ד פישר, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר רות דוד ואחרים, שהואשמו בשוחד ובמרמה.

העירייה, מתברר, החכירה למוסצ'ו את המגרש ללא האישור הנדרש של משרד הפנים. יתר על כן, ההחלטה למכור את השטח נסמכה על חוות-דעת של עו"ד רועי בר, שהיה היועץ המשפטי החיצוני של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. במועד הישיבה היה בר חשוד, ומאוחר יותר הורשע, בהפרת אמונים, בין היתר בשל הטבות במקרקעין שסידר למקורביו, ונידון לחצי שנת מאסר ולשלילת רישיון עורך הדין שלו למשך 4 שנים.

את תשומת לבה של המשטרה לעסקה עם מוסצ'ו הסב יהושע לובינסקי, שהפך לאחד העדים החשובים בפרשה. לובינסקי הוא בעלים של קרקע חקלאית בראשון-לציון, ולטענתו המניפולציות הקרקעיות של עו"ד בר פגעו בשווי קרקעות של עשרות חקלאים בדרום העיר.

במשטרה ובפרקליטות מכירים היטב את שמו של לובינסקי, שהתלונן עוד ב-2012 בלהב 433 נגד עו"ד בר ונגד בכירים בעירייה, ובראשם דב צור. על יסוד תלונתו של לובינסקי, ואחרי חקירה סמויה וממושכת, נעצר בר בפברואר 2014. צור, יש להדגיש, לא נחקר, ולא הוגש נגדו כתב אישום.

את לובינסקי וחבריו החקלאים ייצג באותה תקופה עו"ד רונאל פישר. בשלב מסוים, כאשר החקלאים איבדו אמון בפישר ורצו לפטרו, התערב מלכה. בכתב האישום מתוארת מערכת לחצים שהפעיל קצין המשטרה על לובינסקי שלא לפטר את פישר, בנימוק שהדבר יפגע בניהול החקירה. האישום נגד מלכה בסעיף זה הוא מרמה והפרת אמונים.

בין פישר ללובינסקי נפתחה מערכה משפטית אזרחית חריפה בעיצומו של המשפט, הקשורה לעדותו של מלכה.

גם מוסצ'ו הכיר היטב את עו"ד רונאל פישר, שייצג אותו בעבר מול רשות המסים, וגם בפרשה אחרת, שבה התנהלה נגדו חקירה בחשד לכרייה בלתי חוקית של חול - תיק שנסגר בסופו של דבר. אגודת החקלאים ולובינסקי לא ידעו אז כי קיים קשר כלשהו בין מוסצ'ו לפישר, ולא על ייצוגו של מוסצ'ו על-ידי פישר, דבר שהיה מעורר שאלה של ניגוד עניינים. על הקשר ביניהם נודע להם רק אחרי מעצרו של פישר ב-3.7.14.

ב-7.7.14, ביום שבו נעצר מלכה וארבעה ימים אחרי שפישר נעצר, מסר עו"ד בר עדות לחוקרי מח"ש: "ביום 4.7.13 (שנה לפני מסירת העדות, כשחקירת המשטרה הייתה בשלב הסמוי - מ"ל), רונאל פישר פנה למכר שלי שהוא גם לקוח שלו, בשם ארז מוסצ'ו... ואמר לו שנערכת עליי בדיקה או חקירה ביאח"ה והוא יכול לסגור אותה בתשלום של 2 מיליון דולר", סיפר. בר אף מסר בעדותו, שראש העירייה צור ידע פרטים מוכמנים מחקירתו.

יום למחרת הופיע מוסצ'ו במח"ש מיוזמתו, וסיפר לחוקרים שפישר הזמין אותו ביוני 2013 למשרדו והעלה את שמו של בר: "רונאל אמר לי שמתנהלת כנגד רועי בר חקירה... אמרתי לו 'לא יודע' ואז הוא אמר לי, 'הוא יישב בפנים. אם אתה רוצה לעזור לו, מיליון וחצי דולר-שניים אני פותר לו את העניין'. כאילו יש לו מהלכים והוא יכול לסגור את העניין. היה ברור שהכוונה לא לייצוג נורמלי אלא לסגור בזכות קשרים. בן אדם אומר לך על חקירה שעדיין לא פורסמה, אז מאיפה הוא יודע?".

עדת המדינה ע', המזכירה במשרד פישר-דוד, העידה שפישר דחה מסרים של מוסצ'ו בעניין סיוע לבר, אולם מוסצ'ו הגיע לפגישה לילית עם פישר. "שבוע בערך אחרי הפגישה הזו", העידה, "ארז קרא לי לסוהו וביקש ממני שאני אבקש מרונאל שוב איך הוא יכול לעזור לו עבור רועי. עוד ציין בפניי שאני אמסור לרונאל שהם יעלו יחד על הסירה, ושם הם יסגרו את העניין של הכסף".

פישר נחקר ושמר זכות השתיקה. בהליך אזרחי הוא הכחיש את הטענה לתיווך לשוחד באמצעות מוסצ'ו.

השאלות עדיין פתוחות

לובינסקי הגיש ערר על כך שפרשת מוסצ'ו לא כלולה בכתב האישום בנימוק של היעדר ראיות - בניגוד להצהרת התובע והראיות המפורטות בה. עו"ד יוסי אלון, סגן בכיר בפרקליטות המדינה, הודיע בשבוע שעבר כי המשנה לפרקליט המדינה החליט לדחות את הערר, ונימק את ההחלטה בכך ש"לא נמצאה תשתית ראייתית מספקת להעמדת מוסצ'ו לדין בעבירת תיווך לשוחד, שכן מכלל החומר עולה שמוסצ'ו לא העביר לעו"ד רועי בר את הצעת רונאל פישר 'לסגור את התיק נגד בר תמורת 2 מיליון דולר', וכי הוא סיפר על כך לרועי בר רק זמן רב אחר כך, ולאחר שבר כבר נעצר.

"לאחר הצהרת התובע, ובמהלך ניסוח כתב האישום לפני הגשתו לבית המשפט, נבחנו שוב הראיות בתיק והוחלט, על-ידי צוות הפרקליטים שטיפלו בתיק ועל דעתו של סגן מנהל המחלקה לחקירות שוטרים משה סעדה, כי התשתית הראייתית בפרשת מוסצ'ו אינה מספקת לשם הכללתה בכתב האישום".

אולם קיימת אי בהירות לגבי המועד שבו התקבלה ההחלטה לגבי האישום. הפרקליטות הודיעה בדחיית הערר כי בין הצהרת התובע ב-11.5.15 לבין הגשת כתב האישום ב-14.5.15, הוחלט לא להגיש אישום בפרשת מוסצ'ו. הודעה זו אינה מתיישבת עם הודעה אחרת של הפרקליטות בבג"ץ, לפיה "תיק החקירה נגד ארז מוסצ'ו נסגר ביום 4.2.16 מחמת חוסר ראיות". אם כן, גם לאחר דחיית הערר השאלות העולות ממחיקת סעיף האישום בפרשיית ראשון-לציון נותרו פתוחות.

הפרקליטות: פישר הפר איסור כשהעביר חומר ללובינסקי

המחלקה לחקירת שוטרים בפרקליטות המדינה הודיעה אתמול (ג') לשופט בית המשפט המחוזי בירושלים משה סובל, הדן בפרשת פישר-מלכה, כי פישר הפר איסור חוקי והוראה שיפוטית בכך שמסר חומר לעד התביעה יהושע לובינסקי. הפרקליטות הודיעה בנוסף, כי היא עומדת על שמיעת עדותו של לובינסקי. עמדת הפרקליטות נמסרה בעקבות חילופי האשמות בין לובינסקי לפישר.

לובינסקי ייצג קבוצת חקלאים בעלי אדמות, ששכרו את שירותיו של רונאל פישר. בעקבות חשיפת פרשת פישר-מלכה פוטר פישר, והחקלאים הגישו תביעה אזרחית נגד פישר ומלכה, להשבת שכר טרחה בגובה 270 אלף שקל. בתגובה לתביעת החקלאים מסר פישר הודעת צד ג' למדינה, שלפיה למדינה יש אחריות שילוחית כי מלכה פעל מטעמה.

לובינסקי התלונן לפני שבועות אחדים על כך שפישר שלח אליו מסמכים במסגרת ההליך האזרחי, הכוללים גם את עדותו של מלכה בבית המשפט בהליך הפלילי בחודש פברואר, וזאת בניגוד לצו שיפוטי. בעדות זו מלכה חזר בו מהודאתו בפרשת הלחץ על לובינסקי, ונימק זאת בכך שבחקירתו במח"ש לחצו עליו להודות, והוא חשש שההסדר הכספי שלו במסגרת עסקת הטיעון, יינזק.

לובינסקי טען, כי המסמכים שפישר מסר לו ובהם עדותו של מלכה, גרמו ל"זיהום" עדותו הצפויה בתיק. הוא ביקש כי בית המשפט יקבע, "כי הנאשם פישר הפר החלטה שיפוטית ו/או לחלופין אבקש להורות על מחיקת שמי מרשימת עדי התביעה".

בתגובה לבית המשפט טען פישר, כי "מדובר בטענות הזויות, חסרות שחר, שמקורן במוחו הקודח של לובינסקי ותו לא", והוסיף כי בדעתו להתלונן במשטרה נגדו, "בגין ביצוע עבירה פלילית של ניסיון להשפעה זרה על בית המשפט".

מח"ש הגישה אתמול הודעה לשופט סובל, שלפיה "פישר בחר לשלוח חלקים מהפרוטוקולים (של עדויות מלכה - מ"ל) לידי לובינסקי, חרף ידיעתו כי אסור לו לעשות כן, הן משום האמור בחוק, ובעיקר לנוכח הוראתו המפורשת של בית המשפט. פישר אף היה מודע היטב לדיון שהתנהל במסגרת התיק האזרחי - לפני משלוח הפרוטוקולים הללו - ושבמסגרתו טענה המדינה, בין היתר, כי "הואיל ולובינסקי הוא עד תביעה בהליך הפלילי, מעורבותו כצד בהליך האזרחי מעוררת קושי ואינה רצויה, ועל כן יש צורך בהקפאת ההליך האזרחי".

מח"ש הודיעה לשופט סובל, כי יש לדחות את בקשתו של לובינסקי למחוק את שמו מרשימת עדי התביעה, "שהרי עדותו נדרשת במשפט ומסייעת לחקר האמת".

הקשרים, ההטבות והחשדות בפרשת פישר-מלכה
 הקשרים, ההטבות והחשדות בפרשת פישר-מלכה