הנהלת החברה פישלה, בעלי המניות ומשרדי עו"ד רוצים פיצוי

חברות בורסאיות שעוברות על חוקי ני"ע בארה"ב נאלצות להתמודד עם תופעה הולכת וגוברת - תביעה של בעלי המניות ■ השנה כמעט 10% מהחברות הבורסאיות ייתבעו ■ הסיבה העיקרית: משרדי עו"ד מצאו אפיק הכנסה חדש

כשחברת התרופות דיפומד מארה"ב הודיעה החודש שהיא מצויה בחקירה פדרלית ושל רשויות המדינה לגבי שיווק תרופת שיכוך כאבים, הירידה במניה הייתה צפויה. פחות צפוי, אומרים משפטנים, היה שבעלי מניות יתבעו כתוצאה מכך את החברה על הפרת חוקי ניירות הערך. 

בעלי המניות טוענים שדיפומד פרסמה דיווחים כוזבים ומטעים במשך יותר משנתיים, עד להודעתה על החקירות נגדה ב-7 באוגוסט. דיפומד היא אחת מכמה יצרניות תרופות שמעורבות בחקירות של שיווק תרופות שיכוך כאבים מבוססות אופיום בארה"ב.

התביעה נגדה שהוגשה בסוף השבוע שעבר, באה אחרי 131 תביעות ייצוגיות נגד חברות על הפרת חוקי ניירות ערך שהוגשו לבתי משפט פדרליים בששת החודשים ראשונים של השנה - מספר שיא של תביעות כאלה. כמות תביעות זו, שאינה כוללת תביעות נגד מיזוגים ורכישות, גבוהה יותר מבכל תקופה אחרת מאז שהחלו לעקוב אחרי הנתונים הללו ב-1996, אחרי העברת חקיקה תקדימית על התדיינות בנושאי ניירות ערך. על פי החקיקה הזו, משקיעים יכולים לתבוע כדי לקבל פיצוי על הפסדיהם כאשר מניה יורדת מפני שחברה או עובדים שלה פרסמו מידע כוזב, או לא פרסמו מידע, שהיה מהותי לקנייה או מכירה של מניית החברה.

"מה שקורה השנה הוא חסר תקדים", אמר קווין לקרואה, פרקליט שמייעץ לחברות בנושאי ביטוחי דירקטורים ומנהלים.

מומחים אומרים שהגאות בהגשת התביעות נובעת מכך שחברות עורכי הדין משכנעות את לקוחותיהן שכדאי להם להגיש גם תביעות חלשות יחסית, לפי האסטרטגיה שהחברה הנתבעת תעדיף להגיע לפרשה מוקדמת. יועצי החברות מזהירים שבעידן הנוכחי, כל חברה - מקטנה עד ענקית - זקוקה לתוכנית התגוננות מפני תביעות הונאת ניירות ערך במקרה של הפסדים כספיים של בעלי המניות. "יש מציאות של תביעות ייצוגיות בענייני ניירות ערך, שצריך להסתגל אליה", אמר דגלאס גרין, פרקליט שתמחה בניירות ערך במשרד ליין פאואל בסיאטל.

לא להגיע לפסק דין

עד השנה, התביעות שהגישו בעלי המניות הסתיימו רק לעתים נדירות בבתי משפט. מבין התביעות שהוגשו בין 1997-2016, כ -48% הוסדרו בפשרה, 42% נדחו ורק 10% עדיין נמשכות. רק 1% מסך התביעות הגיעו לפסק דין בבית משפט.

מסורתית, התביעות המשתלמות ביותר למגישיהן היו אלה שעסקו בדיווחים כוזבים בדוחות כספיים שעברו ביקורת. דיווחים כאלו יכולים להיחשף כאשר חברה מודיעה שבכוונתה לתקן דוחות שלה מן העבר.

אבל יותר ויותר חברות עורכי דין קטנות מגישות תביעות ניירות ערך גם במקרים של שיבושים בעסקי חברה, אסונות, ניסויים כושלים בתרופות ורווחיות מאכזבת. תביעות כאלה צפויות להיות מוסדרות בסכומים נמוכים יותר, או להידחות על הסף בבתי משפט - אך זרם התביעות אינו פוסק.

בקצב הנוכחי, 9.5% מבין 4,411 החברות הבורסאיות בארה"ב יהיו השנה יעד לתביעת ניירות ערך, כולל תביעות בנושאי מיזוגים, לפי חישובי חברת המחקר קורנרסטון - השיעור הגבוה ביותר מאז 1997. בשנה שעברה עמד שיעור החברות שנתבעו על 5.6% בלבד.

החוקרים ג'ייסון הגלנד ומייקל קלאונר מאוניברסיטת סטנפורד טבעו בשנה שעברה את המונח "משרד עורכי דין מתעורר", שמגדיר לדעתם את סוג המשרד שמגיש את תביעות ניירות הערך מהאיכות הנמוכה יותר נגד חברות בורסאיות. החוקרים הללו מצאו ששיעור הדחייה של תביעות שהוגשו על ידי משרדים כאלו היה 60% בשנים 2012-2016, מול 45% דחייה של תביעות שהגישו משרדי עריכת דין מבוססים.

ג'רי ליברמן, שותף ומנהל משותף במשרד פומרנץ שקיים 80 שנה, אומר שהוא מסכים שהמשרד שלו ואחרים עוסקים בשנים האחרונות במגוון רחב יותר של תביעות נגד חברות בורסאיות, והוא מסביר זאת בכך שהונאות חשבונאיות ברורות יותר הפכו לנדירות יותר. "זהו שוק חדש, אבל חוק ניירות הערך חל גם עליו באותה מידה", אמר.

תביעות לא חשבונאיות היוו בעבר שיעור נמוך ממחצית מהתביעות הייצוגיות נגד החברות (להוציא תביעות על מיזוגים כושלים), אך הן עלו בהתמדה - עד ל-75% מהתביעות שהוגשו ב-2016 ול-82% עד כה השנה, לפי נתוני החוקרים מסטנפורד.

כמה יוצא לעורכי הדין?

בחודשים האחרונים נכללו ברשימת התביעות חברת התרופות Ocular, שלכאורה לא דיווחה על בעיות בתהליך הייצור, ונגד חברת התוכנה Tableau, שלא דיווחה על תחרות שאיתה היא מתמודדת בשוק. בעלי מניות תבעו גם את אנדארקו פטרוליום, אחרי שסגרה זמנית 3,000 בארות נפט וגז בעקבות פיצוץ באחד מהבארות שלה. התביעה טענה שהחברה לא הזהירה את המשקיעים לגבי בעיות בטיחות שלה. אנדארקו טענה שהתביעה הזו הא "תלונה מבוססת אירוע", וכי הטרגדיה-ההתפוצצות אינה מצדיקה תביעת ניירות ערך.

מי זוכה בניהול התביעות הללו? לפי חוק הרפורמה מ-1995, משרדי עורכי הדין שמייצגים את המשקיעים עם ההפסדים הגדולים ביותר זוכים בהובלה של תביעות ייצוגיות. כך החלו משרדים מבוססים לבנות קשרים עם קרנות פנסיה ומשקיעים מוסדיים אחרים, כדי להגדיל את סיכוייהם לקבל ניהול של תביעה ייצוגית.

המשרדים הקטנים נאלצו למצוא לעצמם נישות שימומנו על ידי משקיעים פרטיים. לפני יותר מעשר שנים, פירוש הדבר היה בעיקר תביעות על שינוי תאריכי מתן אופציות למניות, ואחר כך תביעות נגד חברות סיניות שביצעו בארה"ב "מיזוגים הפוכים". כעת, כשהמקרים הללו כבר אזלו, המשרדים בקטנים מחפשים סימנים חיצוניים לבעיות בחברות בורסאיות, כמו למשל התפטרות רואי החשבון של החברה, מכירה בחסר של מניותיה על ידי גורם פנימי או חקירה ממשלתית.

ההסדר החציוני של תביעה שהגיש משרד עו"ד "קטן" השנה הוא 2.6 מיליון דולר בשלב הטיעונים הראשוני, ו-3.1 מיליון דולר אם התביעה מאושרת לדיון. משרדי עו"ד המבוססים משיגים הסדר של 8.75 מיליון דולר בממוצע בשלב הטיעונים ו-13.9 מיליון דולר בשלב אישור התביעה.

בעלי מניות
 בעלי מניות
מספר שיא של תביעות מבעלי מניות
 מספר שיא של תביעות מבעלי מניות