היה קר, עכשיו קר וצפוף: התיירים נוהרים לאיסלנד בהמוניהם

2.2 מיליון תיירים יציפו השנה את איסלנד, פי חמישה לעומת 2010 ■ התוצאה: מחירי הדיור עולים, והתושבים המקומיים מאבדים סבלנות

חווה אקולוגית באיסלנד / צילומים: חברת גו–אקו וגיל פז
חווה אקולוגית באיסלנד / צילומים: חברת גו–אקו וגיל פז

התנופה התיירותית באיסלנד עזרה לחלץ את האי הנידח לשעבר ממשבר כלכלי עמוק. אבל עכשיו, כשהעסקים פורחים, המדינה הצפון אטלנטית הזו מתחילה לסבול ממנה.

הנוף הוולקני הפראי של איסלנד, והגישה האווירית הנוחה אליה, ימשכו השנה לאי שמספר תושביו 330 אלף, כ-2.2 מיליון תיירים - כמעט פי חמישה בהשוואה לשנת 2010. מדובר בתעשייה הגדולה ביותר כעת באיסלנד, לפני תעשיית הדיג המסורתית.

טוב? לא לכולם. הצמיחה המהירה של התיירות תפסה את הממשלה המקומית לא ערוכה, יצרה עומס על התשתיות וגרמה לתושבים להרגיש שהם מיעוט בארצם ולהתלונן על המחסור בדיור, על עליית שכר הדירה והפסולת בצדי הכבישים.

"רצינו הרבה יותר תיירים ועבדנו קשה כדי שזה אכן יקרה, אבל הגידול המדהים הזה הוא לא משהו שהיה אפשר לצפות", אמר סיגרון ברינייה איינדסדוטיר, בכיר במשרד התיירות בעיר רייקיאוויק.

תיירות היא ברכה וקללה במקומות רבים בעולם. עלייה בתקציבי הנסיעות ומעמד הביניים הסיני החדש תרמו לעלייה המבורכת בהוצאה של המבקרים, אך גם פגעו באתרים מבאלי עד ונציה. איסלנד עשתה כברת דרך ארוכה משנת 2008, שבה הבנקים הממונפים מדי שלה קרסו והאבטלה נסקה. המטבע המקומי, הקרונה, התחזק, והכלכלה צמחה בשנה שעברה ב-7.2% - הקצב המהיר ביותר מבין המדינות המפותחות. הממשלה ביטלה השנה כמעט את כל ההגבלות שנשארו על ההון מהמשבר הפיננסי.

זרם התיירים, ברובם מארה"ב ובריטניה, החל לאחר התפרצות הר הגעש אייפייוקול ב-2010, ששיגרה ענני אפר אל רחבי אירופה ופגעה בתחבורה האווירית ולהשבתה חלקית שלה באירופה. הממשלה האיסלנדית הגיבה במסע שיווק אגרסיבי שמשך תשומת לב בינלאומית לגייזרים הנפלאים, המים הכחולים ונופי הירח של האי. בתמיכת מטבע שעדיין היה חלש כתוצאה מהמשבר, וחברות תעופה שהציעו את איסלנד כתחנת ביניים בטיסות בין-יבשתיות - המבקרים מילאו את האי.

אבל טקטיקה הזו הייתה מוצלחת מדי לגבי כמה תושבים. ברחובות הבירה רייקיאוויק, עיר קומפקטית של בתים בצבעים עזים שבה הבניין הגבוה ביותר עד לאחרונה היה כנסיית הולגרימסקירקה בגובה 85 מטר, האיסלנדים השלווים בדרך כלל התחילו לרטון.

אתרים נקיים לשעבר עמוסים כעת במבקרים, והרחובות פקוקים במכוניות שכורות. בניית עוד בתי מלון לוקחת זמן, ולכן המדינה פנתה לפלטפורמות כמו Airbnb - שמעלות את השכירות למגורים. זו עלתה ב-18.3% בשנה, עד מארס, מול 6.3% בשנה שלפניה, לפי סוכנות הנכסים נייט פרנק.

"המצב בדאון טאון כבר בלתי אפשרי. המחירים עולים, ויש מעט מאוד דירות בשוק", אומרת עובדת במוזיאון לאמנות בעיר. היא ובעלה פונו מדירתם ב-2014 מפני שהבעלים רצה להשכיר אותה דרך Airbnb. "זו לא הייתה הפתעה גדולה", אומרת אותה עובדת. "זה קרה כל הזמן סביבנו".

לפחות דירה אחת מכל שמונה במרכז העיר שימשה להשכרה לטווח קצר בעונת השיא של התיירות בשנה שעברה, לפי אלבר אורי הרינסון, אנליסט בבנק איסלנדס, שמעריך שהשיעור של הדירות השכורות גבוה עוד יותר היום.

ב-Airbnb טוענים כי האירוח באיסלנד נעשה לרוב בבתים של תושבים מקומיים, כמה פעמים בחודש, ובכל מקרה לא מדובר בעסק פול-טיים.

"Airbnbעוזרת לחלק את הטבות התיירות בין המקומיים", מסר דובר החברה, ברנרד ד'אייגר.

בכל מקרה, ממשלת איסלנד החלה לאחרונה לדרוש רישום רשמי של אירוח בבתים ורישיונות עסק מאנשים שמשכירים את נכסיהם יותר מ-90 ימים שנה, או מרוויחים יותר מ-18,000 דולר בשנה מהשכרת נכסיהם.

הממשלה גם משקיעה בשדרוג מערכות הכבישים, הגשרים ומגרשי החניה באי. בתגובה לתלונות על הלכלוך שמותירים המבקרים הרבים, הוצבו יותר פחי אשפה וחדרי נוחיות באזורים שמחוץ לעיר. עם התיירים האמריקנים שעולים במספרם על המקומיים, הביקוש לשירותי שגרירות - כמו החלפת דרכונים שהלכו לאיבוד - זינק בחדות.

מדינה ללא אבטלה

הכלכלה הלוהטת של איסלנד לא רק חיזקה את שער הקרונה והעלתה את מחירי הדיור, אלא יצרה גם ביקוש לעובדים והעלתה את השכר. שיעור האבטלה באי במאי עמד על 2.6%, הנמוך ביותר בעולם המפותח, לפי נתוני OECD.

ועם זאת, אחדים מהמקומיים המצב מזכיר תקופה פחות טובה דווקא - קצב הצמיחה בתיירות מזכיר את השנים שקדמו למשבר הפיננסי, שפגע באיסלנד בצורה קשה במיוחד. למרות שהכלכלה "יציבה יותר" מאשר בפעם הבאה שהיא צמחה במהירות, "סיכוני התחממות-יתר הם חשש ברור וקיים", נכתב בדוח העדכני בקרן המטבע.

מאר גודמונדסן, נגיד הבנק מרכזי, אמר שקצב הצמיחה הפך ל"קצת לא נוח", אך ציין שהכלכלה "רחוקה מאוד מהבום של האשראי" שאפיין אותה לפני עשור.

האטה מסוימת אולי כבר נרשמת. עליית הקרונה בשלוש השנים האחרונה ייקרה את איסלנד למבקרים זרים והפכה את הביקור לפחות כלכלי, וסביר להניח שהיא תרסן את כמות הביקורים.

וויל ויימאר, יועץ מפיטסברג שביקר ברייקיאוויק כתחנת ביניים בדרך לאירופה, ציין ש"חשבתי שקצת מוגזם לשלם 5 דולר על קפה בסיסי" בעיר הבירה.

קר קר-איסלנד
 קר קר-איסלנד