גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היכנסי כבר לאוטו, וניסע: שעת הכושר של מניות הרכב

הירידות החדות במניות יבואניות הרכב בחודשים האחרונים עומדות בניגוד לנתונים החזקים במכירות שסיפק הרבעון הראשון ■ מי שמאמין שהשיאים במסירות יימשכו, ואיתם השיפור בשורת הרווח של היבואניות, יכול לנצל את התיקון במניות ולצאת איתן לנסיעה

רכב ליסינג / צילום: תמר מצפי
רכב ליסינג / צילום: תמר מצפי

בחודשים האחרונים ראינו ירידות חדות במניות יבואני הרכב. דלק רכב  הציגה דוחות חלשים ברבעון השני ביחס לרבעון הראשון של השנה, וזאת בניגוד למגמת מכירת רכבים חדשים - אשר סיפקה נתונים חזקים ברבעון הראשון.

מכירת הרכבים השנה התאפיינה בתנודתיות, וברבעון הראשון היה זינוק חד במכירות, עקב שינויים רגולטוריים בתמחור המס והוזלת דגמים מסוימים, ועקב ביקוש עונתי של תחילת שנה. חודשים אפריל ומאי התאפיינו בירידה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וחודש יוני הצביע על התאוששות.

בסופו של דבר, בסיכום שמונת החודשים של שנת 2017, הנתונים דומים מאוד לתקופה המקבילה אשתקד, שהסתיימה בשיא מכירות. השאלה היא האם אנו לקראת שנת שיא נוספת ברכישת רכבים, או שמא אנו לקראת שינוי כיוון. ננתח בקצרה את שוק התחבורה הישראלי, ואת הגורמים המאיצים והממתנים של רכישת רכבים בישראל.

כמות הרכבים הנעים בכבישי ישראל עולה בהתמדה, ואיתה גם הצפיפות בכבישים. לפי נתוני הלמ"ס, בשנת 2016 נוספו 372,000 כלי רכב, וכ-224,000 נגרעו ממצבת כלי הרכב, כלומר 148,000 כלי רכב נטו עלו על כבישי ישראל. זהו גידול בשיעור של 4.8% בהשוואה לשנת 2015, וגידול של כ-4% בשנים האחרונות. בסך הכול נעים בכבישי ישראל 3,239,000 כלי רכב מנועיים.

למגמת גידול כלי הרכב מספר סיבות. הריבית הנמוכה המתמשכת הופכת את הלוואות המימון לאטרקטיביות. מסלולי מימון בריביות אפסיות - עד 100% משווי הרכב - משווקים על-ידי הבנקים ועל-ידי חברות האשראי החוץ-בנקאיות.

יבואני הרכב וחברות הליסינג יוצרים שיתופי פעולה עם חברות אשראי, ומפרסמים באגרסיביות מבצעים שונים. ירידה מסוימת במחירי המכוניות, וכניסה של מכוניות זולות לשוק ברמת מחירים שלא נתקלנו בה בעבר, מאפשרות קניית רכב חדש מהחברה, בתמורה למימוש קרן השתלמות ממוצעת, לאחר שש שנות חיסכון. מגמת ההאצה בגידול מספר הרכבים מתודלקת כמובן גם בהיעדר תחבורה ציבורית ראויה, היכולה לשמש תחליף אמיתי וקבוע לשימוש ברכב הפרטי.

צפיפות מהגבוהות בעולם בכבישים

הצפיפות בכבישי ישראל היא מהגבוהות בעולם. מספר הקילומטרים שנסעו כלל הרכבים לכל קילומטר כביש גבוה משמעותית בהשוואה למדינות ה-OECD. ישראל גם מובילה בממוצע הנסועה השנתי, שהנו כ-17,000 ק"מ לרכב.

רמת הנסועה הגבוהה נובעת מכמה סיבות, אחת מהן היא הבחירה (או חוסר הברירה) במגורים באזורים מרוחקים ממרכזי הערים הגדולות, כדי להוזיל את יוקר המחיה, ובעיקר את מחירי הדיור, תוך ניסיון להעלאת רמת החיים. מגורים באזורים מרוחקים ממקום התעסוקה, בשילוב עם תחבורה ציבורית מוגבלת, מובילים להגברת השימוש ברכב הפרטי. כלומר, גם מחירי הנדל"ן העולים משפיעים על התלות ברכב פרטי.

למרות כל המתואר, רמת המינוע (מספר כלי רכב ל-1,000 תושבים) עדיין נמוכה ביחס למדינות מפותחות רבות. בישראל רמת המינוע היא 383 כלי רכב לכל 1,000 תושבים, ואנו משתרכים מאחור לעומת מדינות כגון שוויץ, שבה מעל 500 רכבים, איטליה שבה מעל 600 רכבים, הולנד, ספרד, פינלנד ועוד. חשוב לציין, כי הנתונים מתייחסים לכלל האוכלוסייה, כולל ילדים, ולכן ישנה הטיה, מכיוון שמספר הילדים בישראל עד גיל 18 גבוה מרוב המדינות המצוינות.

על פי דוח ה-OECD מיוני 2016, אחת הסיבות המרכזיות לרמת המינוע הנמוכה בישראל היא שיעור המיסוי הגבוה על רכבים. לפי הדוח, שיעור המס הכולל על רכבים שני רק לדנמרק, ומהווה מקור הכנסה חשוב למדינת ישראל. המיסוי על רכבים בישראל כולל מכס, מס רכישה ומע"מ על המחיר הסופי. המיסוי למעשה מכפיל את מחיר הרכב לצרכן, וזה עוד לפני מס הבלו על הדלק.

לפי נתוני הלמ"ס, אורך הדרכים הסלולות גדל בשיעור של 17% בשנים 2000-2015, ושטח הכבישים גדל בשיעור של 40%, בעוד שמספר כלי הרכב גדל בשיעור של 69% ושיעור הנסועה גדל בשיעור של 50%. מספר האנשים המורשים לנהוג גדל בשיעור של כ-46%.

מגמות המימון ימשיכו להתחזק

מבט מעמיק לאורך שנים מראה, כי קצב הגידול בתשתיות אינו הולם את קצב הגידול בכלי הרכב והמורשים לנהוג בהם. הפרשי שיעורי הגידול מעצימים את הצפיפות בכבישים לאורך זמן.

כל המגמות שהוזכרו עד כה נמשכות, ואף ביתר שאת. מבחינת נתוני המאקרו נראה שסביבת הריבית הנמוכה יכולה להיוותר על כנה עוד זמן רב, כך שתופעת שוק המימון הבנקאי והחוץ-בנקאי תמשיך להתחזק. חוזקו של השקל ושיפורי הטכנולוגיה, אשר ימשיכו להזרים לשוק המקומי מכוניות במחירים לכל כיס, תוך השפעה אגרסיבית על שוק המשומשות, שיעור האבטלה הנמוך והעלייה ברמת החיים, כל אלו ממשיכים לתדלק את שוק הרכבים.

ממשלת ישראל ממשיכה לבצע השקעות הן בתשתיות והן בתחבורה הציבורית, אך בפועל קצב ההתקדמות איטי, ולא מצליח להדביק את הפערים, ועל כן אינו מהווה חלופה אמיתית. כל שנותר לציין הוא שהגודש בכבישים צפוי להמשיך ולגדול, כך שהעתיד נראה פקוק מתמיד.

ליבואני הרכב ישנן השפעות לא מעטות על שורת הרווח, אך ניתן לומר כי מרכיב מרכזי הנו שער החליפין של השקל מול המטבעות העקריים, שהם הין היפני, האירו ובעיקר הדולר האמריקאי - המהווה את מטבע המסחר העיקרי. על פניו נראה כי הגורמים שהביאו להתחזקות השקל נותרו על כנם, והשקל צפוי להמשיך ולשמור על חוזקו, ולהגדיל את שורת הרווח של היבואנים.

כל עוד לא יהיה שינוי מהותי בנתונים, נראה כי מי שמאמין שהתמתנות מכירת המכוניות הנה אתנחתה קלה, וגם השנה נחזה בשיאים חדשים במסירת רכבים, בהחלט יכול לתבל את תיק ההשקעות שלו במניות אלו, תוך ניצול של התיקון המשמעותי שהן חוו - כפי שמשתקף בגרפים.

■ הכותב הוא סמנכ"ל לקוחות מוסדיים, תאגידים ומוסדות באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

התיקון במניות יבואניות הרכב

עוד כתבות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים