גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מט"ח לפי משקל: כיצד להיחשף למטבעות בתיק ההשקעות?

האם יש הצדקה כלשהי לחשיפה מטבעית בתיקי ההשקעות המנוהלים, אם כן מהי, ומדוע אין זה נכון להסתמך על החשיפה הזו כאפיק מייצר תשואה בתיקים? ■ מדריך השקעה במט"ח

דולר מול שקל / צילום: רויטרס
דולר מול שקל / צילום: רויטרס

תורידו לרגע מסדר היום של השבועות האחרונים את טבע וגרורותיה, ותגלו שכותרות שוק ההון המקומי, שסחפו מסה של תשומת לב, התמקדו לאחרונה במסחר בין המטבעות הראשיים למול השקל.

אחרי היחלשות מתחילת השנה, שהגיעה בשיאה ל-9.5%, תיקן שער הדולר מתחילת חודש יולי בכ-3% (נכון ל-10 באוגוסט). מעבר לחשיפות מטבע ריאליות ועסקיות, שעשויות להשאיר מאיתנו אבק, ודורשות התייחסות נפרדת, אנסה היום להתייחס לשאלה האם יש כלל הצדקה או סיבות נסתרות לחשיפה מטבעית בתיקי ההשקעות השקליים? התשובה בגדול מחולקת לכמה תאבי סיכון הייתם, או לחלופין, כמה חסרי אחריות אפשרתם למי שמנהלים לכם את הנכסים להיות.

חשיפה מתוך אסטרטגיה

במהלך חודש יולי קראתי מאמר אשר גרס כי ייסוף השקל מתחילת השנה שחק את התשואה בתיקי ההשקעות המנוהלים בכ-1.2% (לסוף חודש יוני) - בתיקי ה-20/80 הפופולריים. ראשית ארגיע, כי הנתון אינו תואם את המציאות, מכיוון שאם לא העברתם הוראה ברורה למנהל התיק לחשיפה מינימלית לשער הדולר של 10%-12%, החשיפה לצרות המט"ח בכל תיקי ההשקעות השקליים שפגשתי (ואני פוגש כמה עשרות בכל שבוע) נמוכה יותר משמעותית.

נוסף על כך, היחלשות הדולר תרמה בצד השני לתשואה דרך האפיק השקלי הארוך, ומכאן - מי שלשמחתו לא השתתף בחגיגה השקלית על הדולר מתחילת השנה, בוודאי ממשיך לישון גם אחרי האפטר-פארטי מחודש יולי.

מרב החשיפה לשוקי חו"ל מגיעה בתיקי ההשקעות מתוך אפיק המניות, ודרך מוצרי המדד השונים. באיגרות החוב המרווחים באג"ח הנקובות בדולר אטרקטיביים עוד פחות מהמרווחים בשוק המקומי, ושם גם היצע תעודות הסל מנוטרלות החשיפה המטבעית נמוך מאוד.

לכן, אם נמצאתם בחשיפות דולריות גבוהות משמעותית, בהחלט יכול להיות שמישהו פישל בקבלת ההחלטות שלו הנוגעות לתיקי ההשקעות שלכם. חשיפה נכונה לדולר בתיקי ההשקעות צריכה להיות למשל בהתאם לסך החשיפה המנייתית בתיק, ובטח לא כאפיק השקעה stand alone.

הגרף המצורף מציב בתמונה אחת את מדד המניות הראשי בישראל, ואת השינוי בשער הדולר אל מול השקל בעשר השנים האחרונות. לכאורה לא אמור להיות קשר בין שני העקומים, אולם קל לראות כי בחלק נכבד מאוד מהתקופה הם מהווים תמונת ראי. הסיבה היא שהדולר נתפס כ "חוף מבטחים", כנכס חסר סיכון, ובתקופות הקיצון - כשהכסף בורח משוקי המניות - הוא מוצא מקלט בנכסים הדולריים, ולהיפך. כאשר התיאבון לסיכון גדל - יותר השקעות יוצאות מהבונקר הדולרי אל עבר שוקי המניות.

מכאן, דולרים בתיקי השקעות צריכים להוות חלק ממדיניות פיזור סיכונים, והחשיפה אליהם צריכה להיות מוגבלת, ובטח לא כאפיק השקעה (דרך דרישת מינימום במדיניות), המנסה לייצר ספקולציה על כיוון שערי המטבעות.

ההתייחסות אל הדולר כאפיק השקעה עשויה לפגוע גם בקבלת החלטות באפיקים השקליים, ואז באמת מתחילים ללכת בלי לראות לאן. הרי הימור על שער דולר גבוה (שקל חלש) גורר בהמשך הערכות על עלייה באינפלציה (התייקרות המוצרים המיובאים), ומכאן מביא להשקעה באפיק הצמוד על חשבון השקלי, ושניהם יחד גוררים הערכות למדיניות מוניטרית מרחיבה, שמגדילה סיכון ככל שמח"מ התיק מתארך. מי שבלע את הלקרדה, מצא את עצמו בשנה האחרונה עם דולר גבוה בפורטפוליו, פלוס מח"מ ממוצע לתיק של שלוש שנים במקרה הטוב, ושנתיים במקרה הרע. לא מוצלח במיוחד.

כוחות מנוגדים בשוק המט"ח

מי שעוד חיזקה את ההפרדה בין חשיפה מטבעית לבין השקעה בניירות ערך הייתה נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, שבפסיקתה בתחילת החודש הנוכחי, הכריעה כי מי שהשקיע בניירות ערך שונים הנסחרים במט"ח, אינו יכול לקזז את ההפסד שנוצר לו מירידת ערך המט"ח כנגד רווח ההון שנוצר לו מעליית ערכם של ניירות הערך.

במילים אחרות, אם קראתם באיזו סקירה - או קיבלתם הבטחה ששער הדולר בסוף הרבעון הראשון של השנה יעמוד על 4 שקלים לדולר - לא רק שהוא עמד בסופו על 3.62 שקלים (ירידה של 5.8%), גם לא ניתן לקזז את ההפסד הזה עם עליית ניירות הערך השקליים בתיק.

שוק ההון שלנו מפוצץ בפרשנים שיודעים להסביר מה קרה לשערי המטבעות בהסתכלות לאחור. נראה לי שגם אני. בינתיים לא פגשתי מומחה אחד שבאמת יודע מה יקרה קדימה. בטח לא אני. אבל אני בהחלט מכיר לא מעט שבתחום הזה מזכירים את רוני רוזנטל האגדי, שלא החמיץ הזדמנות להחמיץ הזדמנות.

הכיוון במסחר הבין-מטבעי הוא לא פחות מפיוז'ן של יותר מדי פרמטרים, מנוגדים יותר או פחות, שלכל אחד מהם משקל סגולי משלו. הניסיון לנסות להבין את המשקל של כל משתנה, להציב את המשתנים על מאזניים כדי לראות לאן נוטים הכוחות המנוגדים, זו משימה הרפתקנית לטעמי. כניסה לפוזיציה בתיק השקעות על סמך זאת, היא כבר ספקולציה שעשויה להיות מסוכנת כשהנכסים בתיק ני"ע אמורים להיצרך בסופו של דבר בשקלים.

כשהספקולציה מצליחה הכול יפה, כשהיא כושלת כולם הופכים פרופסורים לבאסה. רק כדי להבין את הכוחות המנוגדים הפועלים - ויכולים להשפיע על עוצמתו של השקל לכל כיוון - די אם נביט בעודף בחשבון השוטף של הכלכלה שלנו (3.9% מהתוצר ב-2016); בבנק ישראל, שאינו יכול לרסן את כל העודף, שבסופו של דבר מומר לשקלים; במוסדיים, שיותר ויותר מגדרים את ההשקעות וקונים פחות מט"ח; באפשרות של כניסת ישראל למדד האג"ח הגלובלי של סיטי בנק, אשר עשויה ליצור ביקושים לאג"ח מקומיות. די בכל זאת כדי להחליט שדינו של השקל להמשיך ולהתחזק מול הדולר.

בצד השני נוכל לראות את משרד האוצר, שנעמד גם הוא לפתע מימין לבנק ישראל (המרת 1.5 מיליארד שקל הלוואות שקליות להלוואות דולריות, ומיסוי עסקת מובילאיי בדולרים), וכמובן, ומעל הכול, פערי הריביות בין המטבעות לכל אורך עקום התשואות, שהופכים את ההשקעה בעקום השקלי לפחות אטרקטיבית. כל אלה עשויים להביא אותנו למסקנה ההפוכה - שתורו של הדולר להתחזק הגיע.

לוותר בנימוס על גידור אקטיבי

ויש כמובן עוד. אך מראש, השאלה המהותית היא האם מי שמבקש להשקיע בשקלים, ומתכוון לצרוך את כספי השקעתו בשקלים, צריך להכניס את כל המשתנים האלה לבלנדר, כשגם ככה "חוסר ודאות" זה לא מצרך נדיר בתיקי ההשקעות. גם לתת למומחים למיניהם לבצע גידור אקטיבי באמצעות אופציות, חוזים או מיני נגזרים, היא אפשרות שאפשר לוותר עליה בנימוס. ככל שהשוק המקומי השתכלל יש לתיקי ההשקעות מספיק מכשירי סל כדי לגדר את החשיפה המט"חית שלהם מעבר לחשיפה האסטרטגית הקיימת בפורטפוליו.

■ הכותב הוא מנכ"ל נוסטרו החלטות השקעה בע"מ, אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

שיעור השינוי בשער הדולר

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם