המבחן האמיתי של בנק ישראל והאוצר

קיץ? דווקא עכשיו שוק המט"ח המקומי חשוף להשפעה ולתנודות

דולר / צלם: טינקסטוק
דולר / צלם: טינקסטוק

עונת המלפפונים החלה רשמית ובעונה זו יורדת בדרך כלל רמת הפעילות במשק עקב חופשת הקיץ. דווקא בשל כך חשוף שוק המט"ח המקומי להשפעה ולתנודות חדות, כפי שאירעו בשנים עברו. גם הקיץ מבלי שחלק מאתנו הרגיש בכך, רושם השקל היחלשות משמעותית שהגיעה כבר ל-4% מתחילת החודש. כל זאת בטרם חזרו למשחק שחקני האופציות שחברו לחובבי השקל בניסיון להראות כי עולם כמנהגו נוהג.

פקיעת אופציות בבורסה בסוף כל חודש היוותה מתחילת השנה כר נוח לפעילות ספקולטיבית אליה חברו חובבי השקל וכותבי האופציות. מתחילת השנה, החל מסוף השבוע שקדם לפקיעה ועד לפקיעה שמתרחשת ביום שלישי בדרך כלל, התחזק השקל ב-1% עד 2% בכל פקיעה. על פי מהלך המסחר מיום חמישי אחר הצהרים, המשיכו השחקנים את המשחק כאילו לא ארע דבר, אולם ביום שישי ציפו להן שתי הפתעות - האחת במהלך המסחר בשוק המקומי והשנייה במהלך המסחר בניו יורק. בסופן חזר הצמד דולר-שקל ל-3.57 שקלים והאירו הגיע כבר ל-4.16 שקלים, שער שלא נראה כאן כבר זמן רב.

למי ששואל את עצמו מדוע הדולר לא מגיב בהתאם נזכיר כי הדולר בעולם נחלש וחולשה זו גורמת לקיזוז חלק מהשפעת היחלשות השקל מתחילת החודש. למי שכבר הספיק לשכוח נזכיר כי כשהדולר שבר שיאים בעולם בשנה שעברה, זה לא בא לידי ביטוי אצלנו עקב הפעילות הספקולטיבית. פעמים רבות הזהרנו כאן כי האירו והליש"ט צפויים להתחזק השנה לעומת הדולר ואז, בהיעדר פעולות אמיצות של בנק ישראל והאוצר יחוש המשק הישראלי את עוצמת השקל היטב על בשרו. רק לצורך המחשה, אילולא נחלש השקל החודש הדולר היה נסחר עכשיו סביב 4.4 שקלים.

בנק ישראל ככל הנראה פעל ולראשונה מזה זמן רב הצטרף אליו גם האוצר. כנראה שבירושלים נפל סוף סוף האסימון וגם באוצר מבינים שאי אפשר להסתמך יותר על צמיחת בלוף המבוססת על בועות נדל"ן, רכב ואשראי. חבל רק ששני הגופים מסרבים להבין שאפשר להשיג תוצאות הרבה יותר טובות תוך שימוש מושכל יותר בכלים בהם משתמשים היום. מישהו מבין מה עושה האוצר? ברור שהוא פועל במסגרת המרת החוב של מגינת ישראל, פעולה שמשמעותה יצירת ביקוש למט"ח. אולם מסיבה לא מובנת לא מפרסם האוצר את צעדיו כפי שפרסם בעבר. מי שדיווח על פעילות האוצר היה דווקא שר הכלכלה אלי כהן. בהיעדר הודעה מסודרת קראתי בעיתון אחד שהאוצר ביצע עסקות גידור בהיקף 1.5 מיליארד דולר, בשני כי יבצע אותן הבנה ובשלישי כי יבצע היקף כזה מדי חודש.

אם כבר החליטו בשעה טובה באוצר להירתם למשימה ברצינות ולסייע לבנק ישראל במאבקו הצודק, לא ראוי כי תצא הודעה מסודרת על כך ? זה מעיד יותר מכל על חוסר הבנה מוחלט ברזי שוק המט"ח. ביום שתצא הודעה משותפת מטעם שני הגופים שמתנהגים כלפי חוץ כמו שתי צ'ילבות, שמדינת ישראל לא תאפשר פעילות כה אגרסיבית ומניפולטיבית. בשוק המט"ח כפי שמתנהלת בשנים האחרונות, התגובה בשוק תהיה הרבה יותר חזקה.

בנק ישראל יודע היטב וכדאי שגם באוצר יפנימו עובדה זו ויפעלו בהתאם- המשק הישראלי יחזור לפסי צמיחה בריאים רק אם השקל יחזור לשיווי המשקל הרצוי שלו סביב 90 נקודות לעומת סל המטבעות. זה אומר דולר סביב 3.9 שקלים ואירו סביב 4.5 שקלים.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

*** החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.