החוק שיסדיר פיצולי יחידות דיור

הנהנות העיקריות יהיו בעיקר הרשויות המקומיות

הבניין ברחוב בן גוריון /  צילום: איל יצהר
הבניין ברחוב בן גוריון / צילום: איל יצהר

במשך יותר משנה קידמה ועדת הרפורמות של כנסת את החוק לפיצול יחידות דיור צמודות קרקע, שצפוי לעבור סופית השבוע (רגע לפני יציאת הכנסת לפגרת הקיץ). אבל למרות הזמן הרב שחלף, לאף אחד מנציגי הממשלה אין עדיין שום מושג כמה דירות פוטנציאליות עשויות להצטרף לשוק השכירות בעקבות החוק החדש, וכמה כסף יזרום לרשויות המקומיות (וממילא גם כמה תמריץ יהיה להן לדחוף את המהלך), בגין הסעיף שמחייב תשלום היטל ההשבחה בגין הוצאת ההיתר לפיצול (שליש היטל השבחה ישולם על הזכות ליהנות מהשכרת אותה יחידה. עוד שליש ישולם בעת מימוש הנכס).

החוק החדש רק מספק תזכורת נוספת למחסור הבלתי נתפס בידע ובנתונים בענף הנדל"ן. חברי הכנסת, נציגי הרשויות המקומיות ושלל גורמים מקצועיים שהגיעו לדיוני הוועדה הריצו חוק משמעותי כל כך, בתוך אפלה כמעט מוחלטת. כבר לפני חודשים ארוכים ביקשה יו"ר ועדת הרפורמות, רחל עזריה, לקבל נתונים אודות היקף השוק של צמודי הקרקע (עירוניות בלבד, המושבים והקיבוצים הוחרגו מהחוק). מספר צמודי הקרקע שמהווים פוטנציאל לתוספת אותה יחידת דיור קטנה (45 מ"ר לפחות) להשכרה. בדיונים עצמם נזרק כמעט כל מספר - החל מ-10% מהבתים בישראל ועד ל-33%.

ביוני 2016, כשהחקיקה יצאה לדרך, אז עדיין בדחיפה של חבר הכנסת (לימים שר) אלי כהן שעמד בראש הוועדה, הוא טען כי לחוק יש "פוטנציאל לתוספת של למעלה מ-250 אלף דירות קטנות" (כ-10% מהיקף יחידות הדיור בישראל). אבל לאמיתו של דבר, במינהל התכנון הודו די מהר כי לא מדובר בנתון שהם יודעים להשיג "בלחיצת כפתור", וגם במשך חודשים ארוכים לא היתה להם תשובה או הערכה בנוגע למספר יחידות הדיור שאליה מכוון החוק החדש.

ואגב, המחסור בנתונים גם מסביר כמה בעייתית ומגוחכת הקביעה שכל רשות מחויבת לאשר מתן היתר לפיצול ב-20% לפחות מיחידות הדיור - רק שאין להן או למדינה בכלל מושג בכמה יח"ד מדובר. יתרה מכך: לקח זמן עד שעזריה הציגה בוועדה את "הפיל שבחדר" (ציטוט שלה) - העובדה שממילא רבים מאותם בעלי בתים כבר פיצלו מזמן יח"ד להשכרה (במרתף, בעליית גג וכיו"ב). הרי זה ההסבר המרכזי לכך שישראלים לא ישנים פה על ספסלים ברחוב, למרות שהמדינה עצמה מדברת על מחסור של עשרות אלפי דירות, ואפילו מאה אלף דירות בישראל.

לכן, בשורה התחתונה, הנהנות העיקריות מהחוק החדש יהיו בעיקר הרשויות המקומיות, שיוכלו סוף סוף לשים את ידן על המפצלים, ולגזור מהם קופון לא רע - כמה עשרות אלפי שקלים בממוצע לכל בית - משליש היטל ההשבחה. כתב אישום פלילי, האופציה שעמדה לרשותן עד כה נגד אותם "עבריינים", היתה הרבה פחות משתלמת וישימה.