בריטניה מקצצת כנפיים לרחפנים: יצריכו רישיון ומבחני בטיחות

כללי הרגולציה החדשים מגיעים בעקבות מקרים רבים שבהם כמעט אירעו התנגשויות בין רחפנים לכלי טיס, במיוחד בקרבת נמלי תעופה

רחפן / צילומים: מתוך אתרי מימון ההמונים
רחפן / צילומים: מתוך אתרי מימון ההמונים

 

רחפנים יידרשו לרישיון והמשתמשים ייאלצו לעבור מבחני תיאוריה בנושאי בטיחות, כך לפי כללי רגולציה חדשים שהוכרזו על-ידי ממשלת בריטניה. זאת לאחר שעשרות מקרים שבהם כמעט הייתה התנגשות בין רחפנם לכלי טיס סביב נמלי תעופה הזינו את החששות בנוגע לבטיחות השימוש ברחפנים.

תחת הכללים החדשים, בעלי רחפנים במשקל של יותר מ-250 גרם - כבדים יותר מרבים מהרחפנים שניתן למצוא בשוק - יצטרכו לבצע רישום של פרטיהם ולהוכיח כי הם מבינים את חוקי הבטיחות והפרטיות הקשורים בהפעלתם של הרחפנים.

המהלך מגיע בעקבות מחקר המראה שמכה מרחפן במשקל של 400 גר' יכולה להסב נזק קריטי למגן הרוח של מסוק, בעוד שרחפן גדול יותר, במשקל של 2 ק"ג, יכול לגרום נזק קריטי לשמשת מטוס של חברת תעופה במהירויות גבוהות. 

הטייסים קראו להגבלת השימוש לאחר שורה של כמעט-התנגשויות בין רחפנים למטוסי נוסעים, במיוחד בקרבת נמלי תעופה, לרבות הית'רו. 

22 תקריות שבהן היו מעורבים חברות תעופה מסחריות וככל הנראה רחפנים נחקרו בידי רשות התעופה האזרחית בארבעת החודשים הראשונים השנה. המשטרה עדיין לא הצליחה לאתר את משתמשי הרחפנים. 

איגוד הטייסים, Balpa, מסר כי הוא מקדם בברכה את ההודעה, אולם ביקש לראות פרטים בנוגע לצעדים העומדים להינקט. לדבריו תוצאות המחקר, שנוהל מטעם Balpa יחד עם הממשלה ועם הרשויות לתעופה צבאית, הראו כי ההשפעה של רחפן שמכה בשמשות כלי טיס ובמדחפים של מסוקים עלולה להיות קטסטרופלית אפילו במהירויות נמוכות ועם רחפנים קטנים. 
מהממשלה נמסר כי בוחנת את האפשרויות הטובות ביותר ליישום הכללים. היא גם מתכננת להרחיב את השימוש ב-geo-fencing (גדר גיאוגרפית וירטואלית) שבאמצעותה יתוכנתו הרחפנים שלא להיכנס לאזורים אסורים, כגון בתי כלא או נמלי תעופה.