בנק ישראל: גמ"חים של עד 50 מיליון דולר לא ידווחו בארה"ב

המאבק של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הצליח, והבנקים יפטרו גמ"חים קטנים מכללי דיווח המס הנוקשים בארצות הברית

הלחץ של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני עבד: בנק ישראל הנחה את הבנקים כיצד להעניק פטור לגמ"חים מדיווח לרשויות האמריקאיות - דיווח המתבקש במסגרת הסכם ה-FATCA.

מטיוטת חוזר ששלח באחרונה בנק ישראל והגיעה לידי "גלובס" עולה שיש מספר דרכים שבהן ניתן יהיה לפטור גמ"ח מדיווח לרשויות המס האמריקאיות. הדרך המרכזית היא הצהרה שמדובר בגמ"ח קטן. גמ"ח יוגדר קטן אם היקף נכסיו הוא עד 50 מיליון דולר והיקף הפיקדון הבודד של לקוחות הגמ"ח אינו עומד על יותר מ-50 אלף דולר. כמו כן על גמ"ח קטן להיות מוגדר מוסד פיננסי, אולם בנק ישראל מקל ומאפשר לגמ"ח להיקרא מוסד פיננסי גם אם לא התאגד כעמותה או כחברה לתועלת הציבור, כל עוד היקף הפעילות שלו נמוכה.

גמ"חים בהיקף פעילות גדול יותר יוכלו לקבל פטור אם יוגדרו מוסד ציבורי, מה שמחייב אותם להתאגד. אפשרות נוספת היא רישום של אותו מוסד ישירות מול רשויות המס האמריקאיות.

נזכיר כי לפי כללי ה-FATCA האמריקאיים, גופים פיננסיים בישראל, ובראשם הבנקים, מחויבים לדווח על חשבונות בנק של אזרחים ותושבים אמריקאים. הגמ"חים מקבלים תרומות רבות גם מאזרחי ארה"ב. לפי הערכות, ייתכן שחלק מהתרומות הללו אינן מוכרות לרשויות המס בארה"ב, כך שאם יצטרכו לדווח עליהן, הדבר עלול לגרום לפגיעה קשה בענף הגמ"חים.

הלחץ של גפני

גפני עסק בנושא זה לא מעט, ולפני שנה הודיעה ועדת הכספים בראשותו כי הושגה פשרה עם משרדי האוצר והמשפטים שתאפשר לגמ"חים להמשיך לפעול בלי להיות חשופים לסנקציות הנובעות מההסכם ליישום ה-FATCA בין ישראל לארה"ב. אלא שמבחינת הבנקים, לפשרה זו לא הייתה משמעות, שכן הבנקים כפופים להנחיות בנק ישראל והם המשיכו לדרוש דיווח והצהרות מהגמ"חים.

"מפניות שקיבלנו בפיקוח על הבנקים, התברר כי גמ"חים קטנים נתקלו בקשיים בהמשך ניהול החשבון בבנק או בפתיחת חשבון חדש נוכח חוסר בהבניה של תהליך ההצהרה ואי בהירות לגבי אופן היישום הנדרש של החוק, אשר הקשו על הבנקים בניהול הסיכונים", נכתב במכתב שנשלח באחרונה מבנק ישראל אל הבנקים.

גפני לחץ על בנק ישראל להוציא הנחיות רשמיות לבנקים שיבהירו את מתן הפטור לגמ"חים, אך כיוון שמדובר בנושא מורכב ורגיש, בבנק ישראל לא מיהרו להוציא הנחיות כאלה והיחסים בין הצדדים נעשו מתוחים.

במקרה או שלא במקרה, בשבועות האחרונים גם ביקר גפני את תפקוד בנק ישראל בחריפות בשורה של נושאים אחרים ואמר כי איבד אמון בבנק ישראל, וכי יפעל להוצאת התחום הצרכני מהפיקוח על הבנקים. בבנק ישראל לא נותרו חייבים והמפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, קישרה את הביקורת לנושא הגמ"חים, ואמרה: "אני מבינה שיש לגפני תסכול בנושאי תקנות ציות הקשורות לפעילות של גמ"חים. היום גמ"חים צריכים לעבוד עם יותר אסמכתאות, וזה יוצר קושי וחיכוך, אבל כולם צריכים להבין שסביבת העולם השתנתה בכל הקשור לנושאים הללו". אלא שכמה שבועות לאחר מכן, נראה כי הצדדים קרובים לרגיעה, לאור ההנחיה שפרסם בנק ישראל לבנקים.