האיש שכמעט הפך לבעל השליטה בקונצרן הגדול ביותר בארץ

עלילות אלכסנדר גרנובסקי: ההסתבכות עם ויליפוד היא "כסף קטן" לעומת הנזק שיכול היה להיגרם באי.די.בי

גרנובסקי / איור: גיל ג'יבלי
גרנובסקי / איור: גיל ג'יבלי

אחד הסיפורים הפיקנטיים של העת האחרונה בשוק ההון הוא שובם (בפעם השלישית) של האחים יוסי וצבי ויליגר לשלוט בחברת המזון ויליפוד, שאותה ייסדו. את ההשתלטות האחרונה ביצעו האחים - שכבר צברו הון של מאות מיליוני שקלים ממכירת החברה, השתלטות עליה וחוזר חלילה - על חשבונו של איש העסקים גרגורי גורטובוי. זה האחרון שלט עד לאחרונה בפירמידה של חברות ציבוריות (BSD-BGI-ויליפוד), שאותה "ירש" לפני כשנתיים ממקורבו, אלכסנדר גרנובסקי.

גרנובסקי וגורטובוי נקלעו, ככל הידוע, לקשיים עסקיים בשנים האחרונות, שגרמו להם למצוקת נזילות, ובסופו של דבר, כאמור, לאובדן השליטה ב-ויליפוד. לצד הכישלון העסקי חשוד גורטובוי בשורה של עבירות פליליות מסמרות שיער, שבוצעו בקבוצת החברות שבשליטתו. בשבוע שעבר הודיעה פרקליטות מחוז תל אביב לגורטובוי כי היא שוקלת להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע, בין השאר, בחשד לעבירות גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

לפי החשדות, ביולי 2015 העביר גרנובסקי את השליטה בקבוצת החברות הציבוריות לידי גורטובוי, וזאת כאשר החברות האלה מחזיקות פיקדונות בסך כ-60 מיליון דולר בבנקים באוסטריה ובאזרבייג'אן. כתב החשדות מייחס לגורטובוי מסכת ארוכה של מצגי שווא, מעשי מרמה וגניבת כספים, שלפיה ניצל את מעמדו כבעל שליטה ויו"ר הדירקטוריון כדי להסתיר את העובדה שהפיקדונות האלה שועבדו לטובת הלוואות שנתנו הבנקים באוסטריה ובאזרבייג'אן לחברות הקשורות אליו ולגרנובסקי. למעשה, הכספים נגנבו מהחברות האלה.

"מרמה מתוחכמת בשתי פרשות"

גורטובוי, נטען בכתב החשדות, הציג מצגי שווא לנושאי המשרה ולדירקטורים של החברות, כאילו הוא פועל באופן עצמאי ולטובת החברות. זאת, כאשר למעשה, המשיך לשתף את גרנובסקי בקבלת ההחלטות והיה שותף פעיל בהסתרתו של שעבוד הכספים, ואף פעל להוצאת כספים נוספים במרמה ושלא כדין. לפי כתב החשדות, במעשיו גרם גורטובוי לחברות לדווח לציבור דיווחים כוזבים באשר למצב הפיקדונות, וכן להימנע מדיווח אירועים מהותיים.

כתב החשדות של הפרקליטות הוגש לאחר שבתחילת 2016 פשטו חוקרי רשות ניירות ערך על משרדי החברות ועצרו את גורטובוי. "עניינה של החקירה הוא בחשדות לפעילות מרמה מתוחכמת וגלובלית בשתי פרשות", נכתב בנספח לבקשת המעצר שהוגש לבית במשפט. "האחת, עניינה בהצגת נתונים כוזבים בדוחות כספיים באשר לנכסי החברות, שבניגוד למצב בדוחות הכספיים, אינם זמינים לרשותן. הפרשה השנייה עוסקת במשיכות כספים אסורות מקופות החברות, בהיקפים משמעותיים, ללא קבלת אישורים כדין ממוסדות החברות".

סיפור המעילה העצומה שביצעו לכאורה בעלי השליטה בפירמידת החברות הציבוריות שמעל ויליפוד, מזעזע ככל שיהיה, הוא כאין וכאפס לעומת הנזק שיכול היה להיגרם לו היו גרנובסקי ושותפיו מצליחים להשלים את תוכניתם המקורית - השתלטות על קונצרן אי.די.בי, המאגד תחתיו כמה מהחברות הגדולות במשק - שופרסל, סלקום ובעיקר כלל ביטוח, המנהלת כספי ציבור בהיקף של כ-180 מיליארד שקל. והם לא היו רחוקים מכך.

"הרבי מלובביץ' שכנע אותי"

בספטמבר 2012 נחשף גרנובסקי לראשונה בפני שוק ההון המקומי. זה קרה באסיפת מחזיקי האג"ח של חברת BGI, שתמורת מניות השליטה בה שילם 128 מיליון שקל לבעלים הקודם, צביקה בארינבוים. נושי האג"ח ביקשו להבין מיהו בדיוק המיליונר המסתורי מאוקראינה, שרכש את מניותיו של בארינבוים בעסקת בזק, ומהן תוכניותיו בקשר לחברה.

"ראיתי את הרבי מלובביץ' אומר בטלוויזיה שהכי טוב להשקיע בישראל, וזה שכנע אותי", הסביר להם גרנובסקי, והוסיף: "לא באנו ליום אחד, אלא להקים חברה גדולה, שבסופו של דבר, תהיה עם נכסים טובים ותייצר רווחים. הרווחים הם לצדקה, ולכן חשוב לי שזה ייעשה נכון". באותה הזדמנות התבשרו המחזיקים כי לתפקיד יו"ר החברה ימונה אברהם וולף, הרב הראשי של אודסה - עיר מגוריו של גרנובסקי.

שנה לאחר רכישת השליטה ב-BGI הצליח גרנובסקי להניח את ידיו, באמצעותה, על מה שרבים מבעלי ההון הבולטים בישראל ניסו לפניו ללא הצלחה - חברת אמבלייז (כיום BSD), הנסחרת בבורסה הבריטית, שהיתה אז בעלת קופת מזומנים דשנה בהיקף של כחצי מיליארד שקל.

את המזומנים האלה ייעד גרנובסקי לרכישת אי.די.בי, הקונצרן הגדול במשק, שנקלע באותה תקופה לקשיים ונדרש להסדר חוב. זאת, במסגרת קבוצת משקיעים שגיבש עם נוחי דנקנר (מי שהוביל את הקונצרן למצבו העגום) - והוא כמעט הצליח בכך.

נציגי התקשורת שהוזמנו להתלוות לגרנובסקי באודסה, ערב החלטת בית המשפט על גורל אי.די.בי, ידעו לספר כי בבעלותו חברות נדל"ן וספנות, קרקעות ואפילו שדה תעופה. על שותפו לעתיד סיפר באותו מסע: "נוחי הוא איש נחמד, מענטש, חבר ושותף טוב. את כל ההחלטות ננסה לקבל יחד. יש לי מספיק כסף, ברוך השם, ועכשיו אני רק רוצה לתרום לחב"ד בכל העולם".

דנקנר וגרנובסקי לא חסכו במאמצים ובכספים כדי לקעקע בפני בית המשפט את ההצעה המתחרה לרכישת אי.די.בי, שהגישו אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, עם דגש על תהיות לגבי מקורות כספו של האחרון. ואולם נושי אי.די.בי מאסו בדנקנר, ובחרו בהצעה המתחרה - וגרנובסקי פנה לחפש ייעוד אחר לכספים שבקופת אמבלייז.

דומה שבחר בהצעה הראשונה שהונחה לפניו: רכישת השליטה ב-ויליפוד מידי האחים יוסי וצבי ויליגר, ששיתפו עמו פעולה בקבוצה שגיבש דנקנר לרכישת אי.די.בי. עבור האחים היוותה המכירה לגרנובסקי אקזיט מזהיר, אבל באשר לרוכש, העניינים הסתבכו במהירות. גרנובסקי התקשה לשלם את התחייבויותיו למוכרים השונים של החברות שרכש, כשברקע פרסומים שלפיהם הוא מתקשה להנזיל את נכסו באוקראינה, בעקבות העימות הצבאי מול רוסיה.

כאמור, במהלך 2015 העביר גרנובסקי את השליטה בקבוצת החברות הציבוריות לידי גורטובוי תמורת סכום לא ידוע. על פי הערכות של גורמים בשוק, הוא המשיך לשלוט בחברות מאחורי הקלעים, בעוד גורטובוי הוא מעין "איש קש" שלו (דבר שאותו הכחיש האחרון בתוקף). כתב האישום הצפוי מחזק את אותן הערכות, ומעיד עד כמה יכולים מחזיקי האג"ח של אי.די.בי והרגולטורים המפקחים על עסקיה לחוש כיום ברי מזל. תארו לכם מה היה עולה בגורל הקונצרן תחת בעל בית שכזה.