הסופר דוד גרוסמן זכה בפרס הספרות היוקרתי "מאן בוקר"

זכה בפרס על ספרו "סוס אחד נכנס לבר" והפך לישראלי הראשון הזוכה לכבוד זה ■ "מאן בוקר" הוא פרס הספרות החשוב ביותר בבריטניה והשני בחשיבותו בעולם אחרי פרס הנובל

הסופר דוד גרוסמן  / צילום:שלומי יוסף
הסופר דוד גרוסמן / צילום:שלומי יוסף

הסופר דוד גרוסמן זכה הלילה בפרס הספרות היוקרתי "מאן בוקר" לשנת 2017, על ספרו "סוס אחד נכנס לבר", והפך לישראלי הראשון הזוכה לכבוד זה. "דוגמה ומופת למלאכת הכתיבה", אמר על הספר יו"ר פאנל השופטים.

"מאן בוקר" הוא פרס הספרות החשוב ביותר בבריטניה והשני בחשיבותו בעולם אחרי פרס הנובל. עד כה לא זכה אף סופר ישראלי בפרס. גרוסמן ומי שתרגם את ספרו לאנגלית זכו כל אחד ב-25,000 ליש"ט.

זהו לא הפרס היוקרתי הראשון בו זוכה גרוסמן, שזכה גם בפרס גרינזיין האיטלקי ב-1997 ובפרס האחים שול בגרמניה ב-2008. ב-2011 זכה בפרס מדיסיס הצרפתי על ספרו "אישה בורחת מבשורה".

הספר "סוס אחד נכנס לבר" מגולל את סיפורו של סטנד-אפיסט ועל בחירה קשה שנאלץ לקבל בחייו. ועדת הפרס תיארה את הספר כ"מדהים ועוצר נשימה". הספר נבחר מבין 126 ספרים, על-ידי פאנל של 5 שופטים.

ניק ברדלי, יו"ר פאנל השופטים' אמר על הבחירה: "גרוסמן ניסה להגיע לרמה גבוהה מאוד של כתיבת רומנים, והצליח בכך בצורה יוצאת דופן. ספרו 'סוס אחד נכנס לבר' שופך אור על רעיון האבל מבלי לחטוא בסנטימנטליות. גיבור הספר הוא דמות מאתגרת ומלאה בחסרונות, ועם זאת הוא מרתק. כולנו פשוט המומים מיכולתו לקחת סיכונים הן רגשיים והן אסתטיים. כל משפט מחושב, כל מילה משנה בספר הזה, שהוא דוגמה ומופת למלאכת הכתיבה".

"התרגשתי לראות כי הספר נכנס לתחרות", אמר גרוסמן טרם נודע לו דבר הזכייה. "שמחתי לראות כי היצירה שלי בלטה בין כל הספרים הנפלאים האחרים שיצאו השנה. בגלל חשיבות הפרס, קיבלתי שפע ברכות מחברים ומשפחה מכל רחבי העולם ששמעו את החדשות הטובות".

גרוסמן הוסיף כי זה חשוב עבורו שהפרס לוקח ברצינות גם את עבודת המתרגם. "זה חשוב לי שהמתרגם מקבל פרס שווה לסופר, גם אני עסקתי בתרגום, ואני יודע שאנו המתרגמים נוטים להרגיש לא מוערכים".