"כשכל העולם קרס, מנהלי הבנקים בישראל התעשרו בלי בושה"

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, שהסביר מדוע העביר את החוק להגבלת שכר הבכירים בבנקים, המשיך במתקפתו על בנק ישראל: "מה הם עושים כל היום? הרי לפקח על הבנקים הם לא מפקחים"

לאחר  שהודיע אתמול (ד') כי יפעל להוצאת ההגנה על לקוחות הבנקים מידי הפיקוח על הבנקים, המשיך היום יו"ר ועדת הכספים במתקפה ישירה וחריפה על בנק ישראל.

הפעם הבמה הייתה כנס לשכת רואי החשבון, בפאנל שעסק בעתיד הגמח"ים. "יותר ויותר מתקבל הרשם שבנק ישראל מפחד מהבנקים", אמר גפני. "יושבת המפקחת על הבנקים בוועדה אחרי שמיכל הלפרין הממונה על ההגבלים העסקיים הגישה דו"ח בדיקה ואומרת: 'אנחנו מסכימות למה שאומרת הממונה על ההגבלים' - כלומר, בנק ישראל יושב על הטריבונה, המפקחת רואה מה אומרת הממונה על ההגבלים ומה אומר ההוא ומה אומרת ההיא, בעוד שעל הפיקוח על הבנקים מוטלת משימה, לגבש כללים ליועצי המשכנתאות... שאלתי את הממונה על ההגבלים האם מצאה קרטל והיא ענתה: 'לא, אבל כל הבנקים העלו ריבית'".

ד"ר חדווה בר, המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, התייחסה אתמול לדברי גפני ואמרה: "אני מבינה שיש לו ולציבור החרדי תסכול בנושאי תקנות ציות הקשורות לפעילות של גמ"חים. היום גמ"חים צריכים לעבוד עם יותר אסמכתאות, וזה יוצר קושי וחיכוך, אבל כולם צריכים להבין שסביבת העולם השתנתה בכל הקשור לנושאים הללו".

גפני התייחס היום לעניין הגמ"חים באומרו: "זה מוסד שאנו גאים בו, שמתקיים שנים רבות ומציל חיי אנשים. לא מדובר במוסד כלכלי ומי שעומד בראשו לא מקבל שכר, ודאי לא מרוויח כסף, אבל הגמח"ים מעניקים אשראי לאנשים שנמצאים במצוקה ומלווים על פי קריטריונים ובלי ריבית. אגב, זה לא רק בציבור החרדי, יש גמ"ח ועד בית בבניין ברמת אביב... סיכמנו כללים לגבי הגמ"חים: עד 50 אלף דולר לא נוגע לחוק הפטקא, גמ"ח בינוני עד גדול צריך להירשם כעמותה, וגמ"ח גדול יכול להירשם בפטקא בארה"ב ואז לא צריך לעשות פה ושם פעולה. כולם היו בעניין, עם הנחיות לבנקים. אבל בפועל, מאז ההסכמים נסגרים חשבונות של בנקים, אז או שאנחנו במדינת עולם שלישי שלא מקיימים החלטות או שאין בנק ישראל".

גפני הוסיף: "אני סבור שבנק ישראל פשט רגל, מבחינת מה שהוא צריך לטפל. יש לו תפקיד חשוב בכלכלה הישראלית, אבל אין בנק ישראל, יש בנקים! הם מחליטים מה עושים ומה לא עושים. זה הגיע למצב שבכל העולם כולו במשבר הפיננסי העולמי, המוסדות הפיננסיים קרסו ורק כאן מנהלי הבנקים התעשרו. בשעה שבכל העולם היה קריסה, כאן קיבלו מנהלי הבנקים משכורות עתק.

"אני נגד החוק של הגבלת השכר אך לא הייתה לי ברירה, אנשים לא התביישו וקיבלו משכורות שאין לי יכולת לקרוא את כל האפסים בתלוש... הפגינו חזירות מול אנשים שלא גומרים את החודש כמו בשכונת הארגזים. אני באופן אישי נגד החוק, ובעד כלכלה חופשית, אך זה יכול היה להביא למלחמת אחים אז לא הייתה ברירה. מה הם עושים שם כל היום, בבנק ישראל? הרי לפקח הם לא מפקחים, זה לא התנהלות של מדינה מתוקנת. אני מודיע בשם חברי הוועדה אם המצב יישאר כמות שהוא והבנקים יעשו מה שהם רוצים והפיקוח יישאר גרורה של הבנקים, אנחנו נשנה את החוק".