עבודה בעיניים

הפוליטיקאים עשו סיבוב בלתי נסבל על תושבי הצפון בתוכנית הכלכלית לפיתוח האזור. אסור לשתוק

השריפה בצפון / צילום מתוך הפייבוק של כבאות והצלה מחוז צפון
השריפה בצפון / צילום מתוך הפייבוק של כבאות והצלה מחוז צפון

איזו חגיגה זאת הייתה. רגע היסטורי. ראש הממשלה, שר האוצר והשר לפיתוח הנגב והגליל עמדו נרגשים ומלאי פאתוס מול המיקרופונים במעלות, בסוף דצמבר 2016, ובישרו: "התוכנית לפיתוח כלכלי של אזור הצפון יוצאת לדרך, 15 מיליארד שקל יושקעו בתושבי הצפון", שכשכל אחד מהם נלחם על הקרדיט למהלך חסר התקדים.

מתברר שה"תוכנית פיתוח הצפון" היא באמת מהלך חסר תקדים - רק של עבודה בעיניים. תושבי הצפון, למודי הסבל מהזנחה מתמשכת של המדינה יכולים להוסיף לה עכשיו גם עלבון אישי לאינטליגנציה. מעיון מעמיק בספר התקציב שערכה ח"כ סתיו שפיר, יו"ר ועדת השקיפות של הכנסת, מתברר שלא יושקע כסף חדש בתוכנית המפוארת, כי אותם 15 מיליארד שקל כבר יצאו מהכיס הציבורי והתוכנית מורכבת מפרויקטים קיימים ומתקציבים "צבועים".

בספר תקציב אין כסף חדש לחינוך, לחקלאות, לבריאות, לתעסוקה בצפון. אין כסף חדש אפילו לתשתיות כפי שהבטיחו: 12 מ-15 מיליארד השקלים היו מיועדים הרי לתוכנית לחמש השנים הבאות, כי כל הפרויקטים כבר נמצאים בעבודה או הסתיימו, אין כסף חדש לתחבורה ציבורית. הכסף חדש היחיד מופנה לתשלום לחברות הייעוץ החיצוניות, שכתבו את התוכנית.

קחו, למשל, את קו הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת - פרויקט דגל בעלות של 5.9 מליארד שקל, שליש מההשקעה מתוכננת ב"תוכנית הצפון". אלא שהפרויקט שאושר בממשלה ב-2011 נמצא כבר בביצוע, זאת אומרת שהכלים עובדים בשטח כי מישהו כבר משלם עליו. אבל מה אכפת לספח אותו לתוכנית, כדי לנפח אותה?

עם המטרונית בעכו, שבה נכתב שיושקעו 2.6 מיליארד שקל, הסיפור דומה. החלטת ממשלה 1838 לא חיכתה לאלוף במילי איתן דנגוט, ראש המנהלת לפיתוח הצפון, אדריכל התוכנית. הפרויקט כבר מזמן יצא לדרך ומכיוון שכך, אין לו זכר בספר התקציב.

הלאה. המעבר של בית הספר לרפואה בצפת, שלוחה של בר אילן, למעמד של קמפוס קבע נכלל גם הוא בתוכנית; 50 מיליון דולר סך הכל. רק שאותם 50 מיליון דולר מגיעים מתרומות. על העברת 60 מליון שקלים שתוקצבו למכשירי MRI, על מנת לקצר תורים, הוחלט כבר ב-2016. גם הם נכללים באותם 15 מיליארד שקל.

בתי משפט חדשים בטבריה צפת ועפולה כלולים בתוכנית - ולא מופיעים בספר התקציב. למה? כי שרת המשפטים, איילת שקד, תקצבה אותם כבר בינואר 2016. אבדו גם עקבותיו של הכסף להקמת קריית ממשלה בנצרת עילית. המוצא הישר מתבקש לדווח לרשויות.

זאת אומרת שהכול בלוף. לקחו תקציבים קיימים לפרויקטים שיצאו כבר לדרך, ניקו מהם את האבק, ארזו יפה, הידקו בסרט מבריק ויצאו עם בשורה מפוברקת לציבור, שמשווע שנים לכסף שיסייע לו להילחם באבטלה, לקבל שירותי בריאות מתקבלים על הדעת; כדי שתושבי הצפון לא ימותו שש שנים לפני תושבי המרכז בגלל שאין מי שיטפל בהם; וכדי לתת כתף לתעשיינים, כדי שיוכלו למשוך לאזור תושבים חדשים.

תושבי הצפון היקרים, הפעם אסור לכם לשתוק. הסיבוב שעשו עליכם הפוליטיקאים בלתי נסבל. 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "התוכנית כוללת 15 שקלם המורכבים מ-3 מיליארד שקל כספים חדשים לפיתוח האשכול הכלכלי, חברתי, מוניציפלי; ועוד כ-12 מיליארד שקל לתוכנית חומש לפיתוח התשתיות בצפון שאושרו בתקציב 2017-2018. כל הכספים הינם כספים חדשים ויישום התוכנית יוביל לשגשוג וצמיחה והעלאת איכות החיים של תושבי הצפון".