איכות השלטון להנגבי: חזור בך מההחלטה להשיב לגולן 45 מ' ש'

התנועה הסבירה כי לנוכח אי-הסבירות הקיצונית של ההחלטה, היא שוקלת נקיטת צעדים משפטיים ופנתה גם ליועץ המשפטי לממשלה

צחי הנגבי / צילום: גיל יוחנן
צחי הנגבי / צילום: גיל יוחנן

התנועה לאיכות השלטון קוראת למשרד התקשורת לחזור בו מהחלטתו להחזיר לגולן טלקום 45 מיליון שקל החזר על אגרות תדרים.

כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, משרד התקשורת מתכוון להחזיר לגולן טלקום (לבעלי המניות המקוריים ולחדשים - אלקטרה צריכה) 45 מיליון שקל, שאמורים להיות מוחזרים לחברה בהתאם להקלות שקבע משרד התקשורת למפעילים חדשים שייכנסו לשוק במסגרת הרפורמה בסלולר ב-2011.

הקלות אלה אמורות להינתן למפעיל בחדש במקרה שעמד בתנאי הרישיון, אך לטענת התנועה לאיכות השלטון, וכפי שקבע משרד התקשורת בעצמו, גולן טלקום לא עמדה בתנאי הרישיון שלה, ולכן היא לא זכאית להחזר אגרות תדרים. 

"החזרת אגרות התדרים לאור הפרות הרישיון מצד גולן איננה סבירה ופוגעת באופן קשה באינטרס הציבורי, על-ידי יצירת מצב אבסורדי לפיו הפרת הרישיון הייתה כדאית. על כן אנו מבקשים כי תחזרו בכם מהחלטה זו", כותבת התנועה באמצעות אור מלכי, רכז מחלקת כלכלה ומחקר, ועו"ד נילי אבן-חן, מנהלת המחלקה, במכתב שנשלח גם ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט. 

הסיבה לכך שבמשרד התקשורת החליטו לוותר לגולן ולהחזיר לה את אגרות התדרים, נובעת מכך שהמשרד רואה בכך קנס כפול, לאחר שכבר הושת עליה קנס בסך 31 מיליון שקל בגין אותה עבירה.
התנועה מבקשת לקבל את כל המידע הרלוונטי שהוביל להחלטה להחזיר אגרות תדרים לגולן, כולל את כל המידע בעניין הקנס, וזאת משום שהיא שוקלת את צעדיה המשפטיים כנגד ההחלטה. 

התנועה כותבת כי "כידוע, אחת החובות המוטלות על הרשות המינהלית, והמרכזית שבהן, היא החובה לפעול במהירות ראויה, תוך הקפדה על עמידה בלוח זמנים סביר. חובה זו הוגדרה בשורה של פסקי דין מרכזיים ועומדת כאחת ממושכלות היסוד של המינהל התקין, עת שרשות שפועלת בעצלתיים ובייחוד במקום בו היה עליה לפעול במהירות רבה יותר, פעולתה פגומה.

"לענייננו, שילוב הנסיבות, ובדגש על התמהמהות המשרד וגרירת הרגליים בקבלת ההחלטה בנוגע לחילוט כספי הערבות, כאשר במקביל ובחופזה מעוררת השתאות מתקבלת ההחלטה להעביר את הכספים האמורים לעיל לידי החברה, מעלה שאלות קשות לנוכח סבירות המעשה המנהלי והתנהלות המשרד והעומדים בראשו. 

"אנו סבורים כי כל עוד לא הוכרעה שאלת החילוט, ובוודאי שלנוכח הזמן הרב שחלף מעת שהתגלגל עניין זה לפתחו של השר, העברת הכספים לידי החברה תהא ללא שיקול-הדעת הדרוש מרשות מינהלית, ובוודאי שבהיעדר סבירות באופן קיצוני".