אדם טבע ודין: לעצור את תוכנית חילופי השטחים בדולפינריום

לפי העתירה, החלטת הוועדה המקומית לאשר את העסקה של החלפת מבנה הדולפינריום תמורת זכויות בנייה למגורים ומלונאות בשטח גדול כמעט פי עשרה, התעלמה מההשלכות התכנוניות החמורות הצפויות כתוצאה מכך

הדולפינריום בתל אביב/ צלם:תמר מצפי
הדולפינריום בתל אביב/ צלם:תמר מצפי

ארגון אדם טבע ודין עתר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב וביקשה לעצור את מימוש תוכנית חילופי השטחים באזור הדולפינריום.

על-פי עתירת אדם טבע ודין, החלטת הוועדה המקומית תל-אביב לאשר את העסקה של החלפת מבנה הדולפינריום תמורת זכויות בנייה למגורים ומלונאות בשטח גדול כמעט פי עשרה, התעלמה מההשלכות התכנוניות החמורות הצפויות כתוצאה מהתעלמות מהתקדים הבעייתי מאוד הנובע מכך.

לפי העסקה: חברת "השער לישראל" של היזם יוסף בוכמן תפנה את הדולפינריום בן ה-5,950 מ"ר (שחלקו נטוש), וכנגד כך תקבל, ללא מכרז, מגרש בן 12 דונם של העירייה, "קרקע חומה" בייעוד ציבורי, על מגרש מעבר לכביש מצפון למסגד חסן בק, המשמש כחניון למכוניות גרורות. זכויות הבנייה שיקבל בוכמן הן בהיקף עצום של 48 אלף מ"ר - מלון, מגורים ומסחר.

בעתירה נכתב כי מה שההחלטה מתעלמת ממנו הוא "התקדים התכנוני הבעייתי שעתיד להיווצר כתוצאה מאישור תוכנית האיחוד והחלוקה, הכוללת מתן תמורה חריגה ליזם בדמות זכויות בנייה חלופיות ללא כל פרופורציה לאלה המצויות בידו... ערכן של הזכויות החלופיות, בהתאם לחוות-דעת שמאית שהוכנה לצורך ההליך, הוא פי 31 (!) מערך הקרקע וזכויות הבנייה אשר מצויות כיום בידי היזם במתחם הדולפינריום. גם לאחר תשלום היטל השבחה ו-31% אחוז לרמ"י כפי שקובע ההסכם ביניהם, עדיין יישאר היזם עם זכויות בשווי רב פי כמה מכפי שהיו בידו מלכתחילה". 

"תקדים מסוכן" 

עו"ד אלי בן-ארי, היועץ המשפטי של אדם טבע ודין, מסביר: "התמורה המוגזמת הזו צפויה ליצור תקדים אליו ישאפו מעתה יזמים אחרים המחזיקים בזכויות פיתוח במתחמים בעלי ערכיות ציבורית גבוהה. בשנים האחרונות נעשים מאמצים לתקן טעויות עבר תכנוניות, כמו מגדלי חוף הכרמל בחיפה, כפר נופש על רצועת חוף רגישה במיוחד בחוף בצת ושכונה על החוף הגובל בגן לאומי אכזיב.

"המאמצים 'לפדות' את זכויות הבנייה בכל המקרים הללו טרם צלחו. אפילו במקרה של כפר הנופש בפלמחים, טרם הוסכם עם היזמים על פיצוי בשל דרישותיהם הגבוהות. הדוגמה של רווחי-העתק שאושרו כפדיון הדולפינריום, ורצון היזמים 'להתיישר' עם התקדים הרצוי כל-כך מבחינתם, עלולה בהחלט להיות מה שיוריד את לטמיון את המאמצים לתקן את טעויות העבר בשורה של מקומות אחרים".

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, מסר: "התמורה חסרת הפרופורציה שעיריית תל-אביב בחרה להעניק ליזם פוגעת בסביבה המקומית - שני מגדלים נוספים בחומת המגדלים ההולכת וחוסמת את חוף ימה של תל-אביב. אבל יותר מכל, מדובר בתקדים מסוכן, שינחה יזמים המחזיקים שטחים ערכיים בסמוך לחופי הים לדרוש פיצוי בלתי סביר עבור פינוי השטח. אנו מקווים כי בית המשפט יבטל את העסקה ויורה לשלם ליזם רק את ערכו הריאלי של הנכס".