עושים את הוואלי, גרסת 2016

קם בארץ דור חדש של יזמיות שלא הכרנו, והן מגיעות למרכז העצבים של עמק הסיליקון

ורד רמון ריבלין / צילום: שי יחזקאל
ורד רמון ריבלין / צילום: שי יחזקאל

1.

האישה הכי חזקה בעמק הסיליקון זו אלכסה. יצא שהיא סוג של רובוט שתפס נוכחות חזקה בבתים. היא עוזרת אישית שיודעת ממש טוב לענות על כל מיני שאלות קשות, לעשות סידורים, להזמין קניות בסופר, ולארגן איזו מוזיקה שתרצו בו ברגע. רק שחררו פקודה קולית לאוויר.

בבית טיפוסי בוואלי מחזיקים גם 'נסט', מצלמת מעקב שמעבירה מידע ממה שקורה בבית ישר לסמארטפון. הכלבים מסתובבים עם SPG, ועל מה נוהגים? על טסלה האוטונומית של אילון מאסק. המכונית יודעת לעצור במקומות הנכונים, ותכף גם תיסע בעצמה.

את הנשים החזקות הפחות וירטואליות צריך היה, מסתבר, לייבא לשם מהארץ. כי בעמק הסיליקון, מעצמת ההיי-טק, קצת פחות חזקים בנשים חזקות, רוב הנשים נשארות בבית. הן ילכו עם כל הכישרונות שלהן לאוניברסיטאות הכי יוקרתיות, ישעטו קדימה בקריירה, ואז, אחרי הלידה, יוותרו על משרותיהן ויישארו בבית עם הילדים לצמיתות. שזה סידור מצוין, אלא אם כן פנייך ליזמות.

בעיר שבה כל אבן שתזרוק תיפול על מישהו שכבר עשה ארבעה אקזיטים ועוד שתי הנפקות ציבוריות, ומכריז על עצמו כמי שהולך לשנות את העולם, לא רגילים לראות קבוצה כל כך עוצמתית של יזמיות, כמו זו שאיתה הגענו מישראל.

במשך 7 ימים התלוויתי למשלחת של 20 יזמיות שכבר גייסו מיליונים והציגו פיתוחים טכנולוגיים, רעיונות דיסרפטיביים (משבשים), חלקם מהפכניים. הן לא רואות בעיניים, חותרות להגשמת החלום, משנעות עצמן לבד על פני כל הגלובוס.

לראשונה נוצרה בתעשיית ההיי-טק בישראל שכבה משמעותית של מנהיגות נשים. בפיצ'ים שהן נשאו בפני נבחרת המשקיעים הגדולה בפאלו אלטו, הלב התרחב מגאווה.

2.

אחת מהן גייסה בתוך 48 שעות מרגע הגעתנו מעל חצי מיליון דולר, ככה על הדרך. מתחת לפני השטח רחשה בתחילה תחרות סמויה ביניהן על כמות הגיוסים - מי כבר הצליחה לגייס יותר כסף לסטארט-אפ שלה, לאיזה מוצר יש פוטנציאל שוק גדול יותר. התחרותיות באה ממקום כמעט הישרדותי, הן תמיד היו צריכות מאוד להתאמץ כדי לעקוף את האחרים. גם הן לא רגילות להיות בחדר אחד עם 02 נשים כמותן. הן תמיד יחידות בין גברים. אבל הרתיעה והתחרותיות פינו תוך זמן קצר מקום לחיבור מאוד אינטנסיבי ביניהן. לאט לאט מצאו עצמן בשיחות אישיות, מתייעצות אחת עם האחרת איך לעמוד מול משקיע ומה ללבוש לפיץ', דינמיקה שזרה לגברים. רובן ככולן הודו שהן ממש לחוצות לפני הפרזנטציה, אבל בזמן אמת אין סיכוי שתראה את זה עליהן.

זה דור חדש של נשים יזמיות שלא הכרתי. אנרגטיות, עם רעל בעיניים, סופר מקצועניות, יצירתיות, פורצות דרך, שמנסות להצליח במקום הכי תחרותי. מעניין שרובן מגיעות מרקע של ספורט. הן חונכו על פרקטיקות של משמעת ברזל. רובן אמהות, גם לשלושה וארבעה ילדים. מתוקתקות. הן מייצגות בצורה מופתית את תרבות הגם וגם וגם, שבאמריקה פחות מוכרת.

אחת הרווקות היחידות במשלחת אומרת לי: "הסטארט-אפ הוא הילד שלי. איך אפשר אפילו לקבוע דייט כשבאמצע את מקבלת טלפון מארה"ב וחייבת לצאת לדבר שעתיים?".

3.

מה שהפתיע במיוחד בעמק, זה עומק החדירה של כל כך הרבה ישראלים למשרות הכי בכירות בענקיות החדשנות. למעלה מ-50 אלף ישראלים התנחלו בוואלי, הקימו מדינה בתוך מדינה. "המאפיה", הם קוראים לעצמם. המעמדיות והתחרותיות בתוך הקהילה של הישראלים לא נעלמת מעיניי. מצד שני, יש שם אתוס קיצוני של עזרה הדדית, שלא תמצאו בניו יורק.

הבאזז שליווה את בוא המשלחת היה חזק. כולם רצו להיות מעורבים ולארח, מה שגרר גם הרבה פוליטיקות מאחורי הקלעים.

בטח שדאגתי לפני הנסיעה. סטארט-אפיסטיות? אז בטוח למודות סבל, ובטוח ייקחו ברוח טובה מדי את הלו"ז הקדחתני-עד-כדי-אכזרי. ואכן לקחו. לא היה עם מי לקטר. למרות הג'ט לג כולן שמרו על ערנות ותפקוד גבוה. בארבע וחמש בבוקר הן כבר התיישבו עם הלפטופ לעבוד. אנרגיות חזקות התחברו זו לזו במהירות, כולן הסתובבו על ספידים.

4.

האם צריך משלחת נשים ב-2017? התשובה היא כן. עובדה שמשלחות שיצאו לשם בעבר, כללו רק גברים. עוד יש הרבה עבודה לעשות בקשר לשיפוטיות כלפי נשים. שוב ושוב סיפרו לנו בוואלי על היחס הסקסיסטי. יש שם שוביניזם חריף שעוד נדבר עליו. "אין עליכן את הנטל הזה של אי השוויון, כי הייתן בצבא", הם אומרים לישראליות.

איך אמרה לי נציגת אחד המשקיעים שם: "במבט ראשון קצת זלזלתי בנשות המשלחת הישראלית. לקח לי זמן לזרוק הצידה את הצחוקים והחיבוקים ולהבין שמדובר בסטארט-אפים מאוד רציניים. אפילו אני הפכתי שוביניסטית בלי להרגיש. לא הצלחתי בהתחלה לראות את העומק".

שנים כתבנו כאן על נפקדותן של נשים מצמרת ההיי-טק התובעני. בשנים האחרונות אט אט הבריקו יזמיות מחוננות, מקרים בודדים. והנה, עתה הבשילה קבוצה של נשים שלא חיכו שימנו אותן לתפקידים, אלא יזמו והקימו סטארט-אפים מתוחכמים בעצמן. הן מפגינות מיומנות גבוהה, האנגלית המלוטשת מתגלגלת בפיהן, הן מעודכנות פיננסית, מדברות טכנולוגית, גם אם באו בכלל מפילוסופיה או ספרות.

זה דור חדש של נשים, שעשויות בתרחיש הטוב לא רק לעשות אקזיט, אלא להפוך סוכנות שינוי עבור הדור הצעיר ששואב מהן השראה. בעיניי, הן מחוללות השינוי הגדול. מדינת הסטארט-אפ? באיחור של שנים מתחילה גם המהפכה הנשית.

"תמיד אני יודעת איפה למצוא אותך", אני אומרת לאחת מהן, שתופסת עמדה ליד השירותים. "לשירותים צריך ללכת לא מתי שרוצים, אלא מתי שיש", היא מסבירה. "ככה זה בדיוק גם בגיוסי הון", צוחקת אחרת, ונכנסת בעקבותיה. מתי בפעם האחרונה פגשתם נשים שמריצות דחקות על גיוסים בשירותים?

vered-r@globes.co.il