יום שחור לשוק התקשורת

הפטור להוט מהפריסה האוניברסלית - דוגמה ומופת למדינת עולם שלישית

על התנהלותו של משרד התקשורת בניהולו של שלמה פילבר ואופן עבודתו, כבר נשפכו הררי מלים וביקורות. נדמה לרבים שמעולם לא הייתה תקופת חושך במשרד התקשורת כמו שאנחנו חווים עכשיו. האופן שבו המשרד מתנהל מול חלק מחברות התקשורת אמור לעורר את שומרי הסף מרבצם. אבל כולם שותקים. אפילו היועצת המשפטית של משרד התקשורת שותקת, וקולה לא נשמע ברבים לנוכח מה שקורה כאן.

הדיל האחרון שנסגר עם הוט בנושא חובת הפריסה האוניברסלית שלה הוא דוגמה ומופת למדינת עולם שלישית. לא ברור איך צחי הנגבי, השר הממונה על משרד התקשורת, נותן יד לכך. קשה להאמין איך הנגבי מכר את כל האינטגריטי שלו עבור התרגיל הזה. איך הסכים לבטל להוט את חובת הפריסה האוניברסלית ללא תמורה? איך הסכים לתת מתנה של מאות מיליוני שקלים להוט מבלי להניד עפעף.

המהלך יביא לכך שהוט תייצר תחרות ל-yes ולסלקום בפריפריה במכה אחת. לקוחות רבים ביישובים רבים שלא יכלו ליהנות מתחרות, יקבלו הזדמנות מהירה ליהנות מפירות התחרות, וזה דבר טוב כשלעצמו, אך מה בדבר המסר שמועבר לכל החברות בשוק התקשורת? איזה ערך מעבירה הממשלה לחברות שמקפידות לשמור על החוק? איך יכולים פילבר והנגבי לבוא ולדרוש עכשיו מחברות הסלולר לעמוד בתנאי הרישיון שלהן ולכסות את כל המדינה כאשר מנגד ויתרו להוט?

נוצר כאן תקדים מסוכן שאומר שמשתלם לצפצף על הוראות משרד התקשורת. צריך רק לחכות לשלטון הנכון והמתאים, והכול מסתדר.

אם למראית-עין היו לפחות קונסים את הוט בכמה מיליוני שקלים על הצפצוף הארוך שלה על שלטון החוק, הכול היה עובר בשקט. הוט טענה כי הפריסה האוניברסלית תעלה לה מיליארד שקל. מה אתם חושבים שהיא הייתה עושה אם היו מטילים עליה קנס של 50 מיליון שקל ובתמורה הולכים להסדר הוויתור?

במקום לתפור פתרון נכון והגיוני שמשקף מצד אחד את טובת הציבור, אבל מצד שני גם לוקח בחשבון את המצוקות של הוט לעמוד בחובת הפריסה - ויתרו להוט לחלוטין. יותר מזה, נתנו לה מתנה של מאות מיליוני שקלים להתחרות במקומות שבהם אין לה תשתית, ובשנייה אחת היא מקבלת הזדמנות לנגישות למאות אלפי משפחות. גם רצחת וגם ירשת? מדהים.

הכלבים נובחים, והשיירה עוברת, ואין אף אחד שמעז לצאת נגד. אפילו חברות התקשורת מתקרנפות מרוב פחד. איפה המנכ"לים ובעלי המניות שרואים את ההטבה שהוט מקבלת ומפחדים להתראיין? למה שאיציק בנבנישתי מנכ"ל פרטנר, ניר שטרן מנכ"ל סלקום ורן גוראון מנכ"ל פלאפון לא יחליטו עכשיו שהם מצמצמים את פריסת האנטנות בפריפריה כי זה לא משתלם להם כלכלית?

היכן את סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, שטוענת כל השנים שמתנכלים ומחמירים עם בזק ומיטיבים עם הוט? למה את לא דורשת עכשיו באופן פומבי שהוט לא תקבל שום הקלה ושום ויתור לפני שהיא מיישמת את השוק הסיטונאי על גבי הרשת שלה? למה את לא הולכת לבג"ץ נגד העוולה הזאת?

הוט קיבלה מתנה ממדינת ישראל בשווי מאות מיליוני שקלים, ואיש אינו פוצה פה. ויתרו להוט על חובת הפריסה האוניברסלית ואיפשרו לה לספק את שידורי הטלוויזיה שלה על גבי האינטרנט. במשך שנים הוט לא פורסת תשתיות בהתאם לדרישות הרישיון שלה, והיום לא רק שמוותרים לה - היא מקבלת פרס בדמות הזכות למכור טלוויזיה דרך האינטרנט, כתחליף לפריסת תשתיות.

ומה היא תתן בתמורה? היא תתחייב להשקיע ברשת שלה. מה שממילא היא עושה ותעשה, אם פילבר והנגבי היו דואגים לתחרות בשוק. חרפה כזו לא נראתה בהיסטוריה של שוק התקשורת.